Antabus ja maksa-arvot

Vierailija

Olen kärsinyt alkoholismista/alkoholin liikakäytöstä jonkin aikaa. Omin voimin lopettaminen on ollut vaikeaa, joten aloitin antabus-kuurin. Ensimmäistä kertaa minulla otettiin maksa-arvot jo klinikalle kirjautuessa, ja ne olivat hyvät. Sen jälkeen niitä on seurattu ja ovat koko ajan nousseet vähän. Silti pysyneet viitteissä. Vielä noin kuukausi sitten, juuri ennen Antabus-hoidon aloittamista minulta otettiin maksa-arvot jotka olivat ihan hyvät ja viitteissä.

Olen nyt käyttänyt Antabusta 1kk 5pv ja ollut koko tämän ajan juomatta tippaakaan alkoholia. Luulin, että maksa-arvoni olisivat laskeneet yli kuukauden raittuiden jälkeen ja hoitajakin sanoi, että niin yleensä käy kaikille. Olin toiveikas kun tänään lampsin verikokeisiin, mutta järkytys oli suuri, kun mun arvot olivatkin kohonneet reippaasti!!! Vielä noin kuukausi sitten ne olivat kaikki viitteissä, eikä edes ylärajoilla vaan ihan ok. Eli siis kuukaudessa ne ovat menneet kohoamaan. Mitään elämäntapamuutoksia ei ole tapahtunut, en ole syönyt paljoa särkylääkkeitä tai muitakaan lääkkeitä. luontaistuotteita tms. Eli voiko olla niin, että toi Antabus-kuuri nosti mun arvoja!? Nehän on mulla nyt, yli kuukauden raittiuden jälkeen korkeimmat kuin koskaan ennen, vaikka joskus on ollut koviakin putkia.

Arvoni olivat P-ASAT 39 (viite 15-35) ja P-ASAT peräti 71 (viite 10-45) Ennen antabusta toi ASAT oli muistaakseni 38 eli aika selvä harppaus tapahtunut.... Onko näistä arvoista syytä huolestua, ja kannattaako lopettaa Antabuksen käyttö nyt?

Lääkäriltä ja hoitajilta ei saanut minkäänlaista neuvoa asiassa ja niiden kanssa juttelu oli yhtä tyhjän kanssa. Lääkärin kommentti: Voit jatkaa Antabus-hoitoa jos haluat, mutta voit myös lopettaa jos tuntuu siltä. Kaikki hoito on vapaaehtoista ja tämä on sinusta kiinni." Hoitaja taas naureskeli, että "Ei tuo ole vielä edes paha arvo, mä oon nähnyt urallani sellaisia joilla on yli tuhat. Sit kun sulla on tuollainen ni katotaan uudestaan."

Eli mut pantiin kliinikalta kotiin hoo moilasena, arvolaput kourassa eikä neuvoa suuntaan eikä toiseen.

Auttakaa hyvät ihmiset ja neuvokaa edes, että onko tuollainen arvojen nousu huolestuttavaa ja kannattaako mun jatkaa antabusta?

Kommentit (3)

Vierailija

Kannattaa varmaan vähentää ainakin ja ottaa vain kun pelkää ratkeamista. Joillekin tuo Antabus ei sovi ja maksa-arvot paukkuu.

Vierailija

Moi!

Jatka ihmeessä Antabusta jos ilman sitä on vaarana retkahtaminen alkoholiin. Alkoholi on maksalle paljon suurempi vaara kuin Antabus. Maksa -arvoja seurataan lääkehoidon aikana, mutta arvosi ovat lähes normaalit, vasta kun viitealueen yläraja kolminkertaistuu maksa-arvot ovat kohtalaisesti koholla. Maksa-arvojen kohdalla vaihteluväli on suuri.

T. Lääkäri

Masa

Mullaki maksaarvot oli korkeat vaikka alkoa en käyttänyt mutta todettiin c hepatiitti joten sen takia olivat korkeat joten testiä suosittelen sullekin

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat