Reuma(ko) ?

Vierailija

Onko täällä muita kohtalontovereita, joilla on ehkäpä puhjennut reuma synnytyksen jälkeen? Itse sain lähetteen reumapolille nivelsärkyjeni takia. Minkälaisia oireita teillä oli ja onko täällä sellaisia, joilla oireet menivät ohi, esim. imetyksen loputtua? Itsellä sormet, jalat, polvet sekä lonkat vaivaavat.....

Kommentit (7)

Vierailija

Reuma alkoi oireilla noin muutama viikko synnytyksen jälkeen. Minulla kivut ja jäykkyys vaivasivat enimmäkseen päkiöitä ja sormen ylimpiä niveliä (äärinivelet).  Esimerkkeinä tästä, että kävely aamulla oli kurjaa ja tuntui etten olisi halunnut "osua jalanluilla lattiaan". En kyennyt aamuisin avaamaan vauvan bodyn neppareita.

Tyypillistä nivelreumalle on, että kivut ovat molemminpuolisia ja saattavat helpottaa päivän aikana, kun raajat "vertyvät".

Tk-lääkäri laittoi labroihin, mutta piti reumaa epätodennäköisenä, koska nivelreumaa ei ollut lähisuvussa, olin 28v ja en tupakoinut ja tärkeimpänä se että sormeni eivät näyttäneet kovi turvonneilta ja nivelet eivät kuumottaneet. Todennäköisemmäksi syyksi tk-lääkäri epäili kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka saattaa oireilla myös nivelkivuin. Labrat kuitenkin osoittivat, että reumafaktori ja tulehdusarvot olivat koholla. Siitä sain lähetteen eteenpäin yliopistollisen sairaalan reumapolille, jonka asiakas olen vieläkin, 7 vuotta myöhemmin.

Vierailija

Vielä jatkona, kun luin tarkemmin ap:n viestin:

Nivelreuma todettiin minulla seropositiivisena, mutta vain vähillä niveltulehduksilla. Lääkitystä etsittiin ja nivelreuma on aaltoillut, välillä oli todella hyvä pitkä jakso, jolloin uskalsin alkaa yrittämään toista lasta. Toisessa raskaudessa reuma taas paheni (mahdollisuudet siihen noin 1/3), suurimmalla osalla oireet helpottavat raskauden aikana. Toisen lapsen imetyksen loputtua aloitin raskaamman lääkityksen, joka on pitänyt oireet loitolla.

Toivottavasti saat apua ja pääset vähillä lääkkeillä :) muista kuitenkin että hoito on kehittynyt valtavasti ja kehittyy edelleen, nykyään nivelreuma ei todellakaan ole työkykyisyyden ja hyvän elämän este :)

Vierailija

Kiitos vastauksestasi! Kiva kuulla, että ko. Sairauden kanssa pystyy vielä ihan elämään täysipainoista elämää ja että toinen raskauskin on onnistunut! Otettiinko sinulta kilpirauhaskoetta? Katselin sen oirelistaa ja aika moni "mätsäsi" omienkin oireiden kanssa. Minulla on ollut varsinkin oikeanpuoleiset nivelet arkoina. Näkyvää turvotusta ei ole, eikä kuumotusta. Ainoastaan, että nivel olisi kuin turvonnut ja sen takia jäykkä. Synnytyksen jälkeen heräilin öisin järkyttävin ranne/jalkakipuihin, ei voinut liikuttaa , mutta myös leposärky oli kamalaa. Pikkuhiljaa oireet menivät, mutta nyt siis tämän vuoden puolella huomasin aamuisin jäykkyyden, joka voi välillä kestää koko päivän. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat