Ex-missi Essi Pöysti: "En suosittele tällaista kotisynnytystä kenellekään"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (7)

Vierailija

Oon jo odottanut ja ihmetellytkin, miksei mikään lehti tee tästä juttua! Aika dramaattista kuitenkin että joku synnyttää eteiseen ja vielä Miss Suomi! Onneksi kaikki meni hyvin.

Vierailija

Itselläni toinen tyttö syntyi vauhdilla kotimme kylpyhuoneeseen. Vaikka asumme lähellä sairaalaa ja kuulemma ambulanssi sattui olemaan juuri lähdössä kierrokselle, ambulanssi ei ehtinyt paikalle ennen kuin mies oli toiminut kopparina ja peitellyt minut ja pikkusiskon. Isä juoksi välillä hyssyttelemässä isosiskon takaisin unten maille, avaamassa oven ensihoitajille ja koko ajan puhelimitse yhteydessä hätäkeskukseen. Ja kaikkeen tähän meni aikaa alle 15min, ensimmäiset supistukset olivat alkaneet n.1,5 tuntia aikaisemmin ja olin ollut tunnin supistelun jälkeen synnytyssairaalaan yhteydessä mistä annettiin lupa olla kotona niin kauan kuin vain kivuilta kestää. Tämän pikasynnytyksen jälkeen on tullut vielä kaksi tyttöä lisää, rauhallisemmalla tahdilla, onneksi.

Suunnittelematonta kotisynnytystä ei kannata kokeilla vaikka onneksi kaikki voi mennä ihan hyvinkin, mutta valitettavasti riskit voivat olla liiankin suuret. Minunkin kohdalla ambulanssi kiisi pikavauhtia yön katuja pitkin peläten, että istukka ehtiikin irrota ennen sairaalaan pääsyä ja ambulanssin resurssit eivät välttämättä enää riitä toimimaan parhain päin. Kaikki kuitenkin meni hyvin eikä kenellekään jäänyt mitään pelkotiloja vaikka mies on toiminut melkein toisenkin kerran kätilönä, kun nuorin tyttö meinasi kopsahtaa pää edellä synnytyssairaalan lattialle...

Vierailija

Olen synnyttänyt kolmesti ja kahden viimeisen kohdalla olen ollut onnellisesti sisällä sairaalassa kun lapset ovat lähteneet syntymään vauhdilla. Synnytykset kestivät 1,5t ja kuopus tuli 2t20min,hänen kohdallaan ehdin saada spinaalin joka hidasti ja teki synnytyksestä muutenkin helpon. Neljännen kohdalla menemme myös suunnitellusti sairaalaan. Joo,en synnyttäisi kotona. Mitä jos napanuora olisi kaulan ympäri tai istukka repeäisi tai synnytyksen jälkeen ei irtoaisi,vauvan hapenpuute jne? Jo sairaalan sisälläkin on näissä tilanteissa kiire. Essillä oli onni mukana,onneksi. 

Vierailija

Vähän kyllä ihmettelen tuota "synnyttää voi missä vain" ja lähtemistä sillä perusteella toiselle paikkakunnalle kuin missä oma synnytyssairaala on. Hätätilanteessa tosiaan voikin mennä toisen kunnan sairaalaan, jolloin omalle kunnalle lähtee sieltä sitten iso lasku. Mutta muuten vain ei nykyäänkään lähdetä synnyttelemään minne huvittaa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat