Tutkijan viesti kasvattajille: "Kiusaaja ei kaipaa jäähypenkkiä vaan aikuisen opastusta"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (12)

Vierailija

Todella kamalia ohjeita! Näin niitä narsisteja kasvatetaan! Ei ole tervettä, että lapsi muita kiusatessaan joutuu hyysaamisen kohteeksi rangaistuksen sijaan. Siinä opetetaan, että teoilla ei ole seurauksia, että kaikkea saa tehdä ja mistään ei tarvitse joutua vastuuseen.

Yksi tärkeimpiä keinoja opettaa sosiaalisia taitoja ja kunnioittamaan toisia on se, että lapsi joutuu kantamaan tekojensa seuraukset. Lapsen täytyy joutua ottamaan vastuu teoistaan.

Jäähypenkki ja erilaiset rangaistukset sekä selvä suuttumuksen osoittaminen lapselle, kun tämä on tehnyt väärin tai ollut väkivaltainen, on elintärkeää sen kannalta, että lapsi kasvaa terveeksi ja vastuuntuntoiseksi aikuiseksi.

Laura Repon ohjeet ovat vaarallisia eikä hän ilmeisesti tiedä, mitä tekee.

Vierailija

Ihan kamala tämä ensimmäinen kommentti. Kyllä vakava keskustelu on seuraus teosta - että selitetään että teit väärin, näin ei toimita, miksi ja neuvotaan eteenpäin.

Empaattinen mutta jämäkkä kasvatus tuottaa empaattisia ja koossa pysyviä aikuisia. Ei seuraamus ole sama asia kuin hylkääminen ja jättäminen yksin, vaikka lapsi ei edes oikein ymmärtäisi miten sitten pitäisi toimia.

Vierailija

Kyllä, Laura puhuu asiaa. Sosiaaliset ja tunnetaitojen opitaan yhteisössä, vuorovaikutuksessa. Opettajien ja hoitajien tehtävänä on luoda sellaiset normit ja yhteisö yhdessä lasten kanssa, että näitä taitoja opitaan. Jäähypenkille on unohtunut lapsia jopa puoleksi tunniksi. Mitä lapsi siitä oppi? Ettei kukaan välitä, ei ongelmanratkaisutaitoja tai muutakaan. Jos ylläolevien kommenttien laatijat ovat tällä alalla, suosittelen uranvaihtoa mitä kiireimmin. 

Vierailija

Ja taas nämä kaksi keinoa ovat vaihtoehtoisia, toisensa poissulkevia? Meidän huushollissa pistetään jäähylle, jotta ymmärtäisi, että pahasta teosta seuraa rangaistus (yleensä teko on sellainen, joka on jo aiemmin kielletty, mutta toistuu silti), mutta sen lisäksi keskustellaan ja yritetään (taas kerran!!!) ohjata positiivisiin toimintamalleihin. Toki lapsia on erilaisia, mutta ainakaan meidän ipanaan ei tunnu pelkkä puhe tehoavan, edes 10 kertaa toistettuna...

Vierailija
Vierailija

Ja taas nämä kaksi keinoa ovat vaihtoehtoisia, toisensa poissulkevia? Meidän huushollissa pistetään jäähylle, jotta ymmärtäisi, että pahasta teosta seuraa rangaistus (yleensä teko on sellainen, joka on jo aiemmin kielletty, mutta toistuu silti), mutta sen lisäksi keskustellaan ja yritetään (taas kerran!!!) ohjata positiivisiin toimintamalleihin. Toki lapsia on erilaisia, mutta ainakaan meidän ipanaan ei tunnu pelkkä puhe tehoavan, edes 10 kertaa toistettuna...

Jäähystä ei ole pienelle lapselle mitään hyötyä, päin vastoin. Ei lapsi ymmärrä, miksi hänet eristetään muista. Lapselle tulee selittää hänen toimineensa väärin ja kertoa, mikä olisi toivottavaa käytöstä. Niin lapsi oppii!

Esim. itse muistan lapsuudestani sen, kuinka minut toistuvasti suljettiin yksin komeroon tai nurkkaan "miettimään tekosia" (päiväkodissa ja kotona). Ei jäänyt mieleen, mitä sitten tein ansaitakseni tuon. Vain rangaistus jäi mieleen, että ei ehkä ollut kovinkaan toimivaa...

Vierailija
Vierailija

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:23"]

Jäähystä ei ole pienelle lapselle mitään hyötyä, päin vastoin. Ei lapsi ymmärrä, miksi hänet eristetään muista. Lapselle tulee selittää hänen toimineensa väärin ja kertoa, mikä olisi toivottavaa käytöstä. Niin lapsi oppii!

Esim. itse muistan lapsuudestani sen, kuinka minut toistuvasti suljettiin yksin komeroon tai nurkkaan "miettimään tekosia" (päiväkodissa ja kotona). Ei jäänyt mieleen, mitä sitten tein ansaitakseni tuon. Vain rangaistus jäi mieleen, että ei ehkä ollut kovinkaan toimivaa...

Luitko kommenttini ennen kuin lainasit? Enkö mä juurikin kirjoittanut, että meillä jäähyn lisäksi keskustellaan ja ohjataan??!! Jäähylle pitäisi pistää myös sellaiset, jotka eivät lue tekstiä, jota kritisoivat. Ehkä siellä olisi aikaa tavata koko teksti... 

Ja huom! sulle jäi jotain mieleen kun sait rangaistuksen. Kun siihen liitetään se keskustelu, saattaa jäädä myös syy ja vaihtoehtoinen toiminta -ehdotus mieleen. Se pelkkä keskustelu kun monelta viikarilta menee diipadaapana joojookylmämuistanenskerralla -tyylillä ohi.

Vierailija

Järkyttävää on ollut tajuta aikuisena, että on aikuisia ihmisiä, jotka yllyttävät ja opastavat lapsiaan kiusaamaan. Itse kun luulin että on vain yksi sääntö, mikä pitää osata, ja on tärkeää lasten kasvatuksessa: että toisille ei saa tahallisesti haittaa tehdä tai loukata.

Eli asuinalueella opetetaan tahallisesti häiriköimään yhtä ihmistä ja hänen kotirauhaansa, autotielle laitettu vuosien ajan joukkuepeli ja muut menevät myös lautojen kanssa parkkipaikoille, nämä toisten kodin edessä edestakaisin menneet vuosia. TAhallisesti vanhemmat opettavat kiusaamaan aikuista yksittäistäihmistä porukalla, isoja laumoja kerätään ja värvätään kiusaamaan. 

 

Hävetä eivät osaa. Psykopaatteja, mielestäni.

Vierailija
Vierailija

Järkyttävää on ollut tajuta aikuisena, että on aikuisia ihmisiä, jotka yllyttävät ja opastavat lapsiaan kiusaamaan. Itse kun luulin että on vain yksi sääntö, mikä pitää osata, ja on tärkeää lasten kasvatuksessa: että toisille ei saa tahallisesti haittaa tehdä tai loukata.

Eli asuinalueella opetetaan tahallisesti häiriköimään yhtä ihmistä ja hänen kotirauhaansa, autotielle laitettu vuosien ajan joukkuepeli ja muut menevät myös lautojen kanssa parkkipaikoille, nämä toisten kodin edessä edestakaisin menneet vuosia. TAhallisesti vanhemmat opettavat kiusaamaan aikuista yksittäistäihmistä porukalla, isoja laumoja kerätään ja värvätään kiusaamaan. 

 

Hävetä eivät osaa. Psykopaatteja, mielestäni.

Tällaista keljonkankaan koululla ja kilpisen koulun oppilaiden toimesta.

Vierailija
Vierailija

Ja taas nämä kaksi keinoa ovat vaihtoehtoisia, toisensa poissulkevia? Meidän huushollissa pistetään jäähylle, jotta ymmärtäisi, että pahasta teosta seuraa rangaistus (yleensä teko on sellainen, joka on jo aiemmin kielletty, mutta toistuu silti), mutta sen lisäksi keskustellaan ja yritetään (taas kerran!!!) ohjata positiivisiin toimintamalleihin. Toki lapsia on erilaisia, mutta ainakaan meidän ipanaan ei tunnu pelkkä puhe tehoavan, edes 10 kertaa toistettuna...

 

Juuri näin! Ei se puhe todellakaan aina riitä.

Vierailija

On kuitenkin olemassa myös patologisesti häiriintyneitä lapsia, joita ei mikään kasvatuskeskustelu auta korjaamaan käytöstään.

Ketään ei saa kiusata - koskaan - mutta toisia kiusaava tulee eristää ryhmän ulkopuolelle, 'ajaa laumasta'. Näin eläimetkin toimivat.

Vierailija

Osalta kommentoijista on näköjään jäänyt huomaamatta, että Laura Repo ei esittele mielipiteitään, vaan tieteellisen tutkimuksen tuloksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat