Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen: "Hyvä itsetunto ei rakennu vain kehuista"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (4)

Vierailija

mieluummin sanatonta tai sanallista kehua onnistumisesta kuin sitä että kommentointi tulee vain silloin kun tekee pienenkin virheen, tämä mun mielipide! 

Esimerkki: Pieni 2v6kk lapsi laskeutuu itse pois lounaspöydästä, toinen äiti: Minne sä meet? (yleensä kysytään ookko jo syönny, tai kun lapsi on poistunu pöydästä muistutetaan käsipesusta) tällä kertaa hän meni sinne ihan itse (noin pienellä on päikkärit lounaan jälkeen) joten tämä pieni ilmotti menen käsipesulle ja pissalle (noin pieni käy itse pissalla ja käsipesulla), äidiltä ei sanaakaan ..., kun tämä pieni tulee käsipesulta ja pissalta ja laittaa alushousut väärinpäin, vasta siinä kohtaa tulee kommentointi: katos ny miten päin ne housut laitetaan, nyt menee väärinpäin, kyllä itse olisin antanu myönteistä palautetta siitä oma-aloitteisuudesta jota ei aina normaalisti tapahdu, varsinkin kun siinä meni sekä käsipesu että pissa - hän suoriutui niistä molemmista. 

ei kehua, vain sitten tuli kommentti kun tapahtui virhe :( 

Vierailija

Täyttä asiaa. Olen itse pohtinut miten vanhempani ovat onnistuneet tuhoamaan itsetuntoni, vaikka ovat olleet "hyviä" vanhempia eli joulut, synttärit juhlittu ja kehuttu piirustuksista. Kuitenkin jätettiin yksin huoneeseen itkemään ja huudettiin pikkujutuista, en tuntenut koskaan saavani tarpeeksi hyväksyntää. Herkkänä lapsena masennuin, enkä saanut siihen tukea. Nyt olen katkera ja epävakaa aikuinen ja vanhempani saavat vanheta ilman minua.

Vierailija

Itsetunto on aina täydellinen harha ja hyvä itsetuntoinen on vielä enemmän harhassa, kuin heikko itsetuntoinen, koska luulee olevansa jotakin enemmän. 

Vierailija
Vierailija

Itsetunto on aina täydellinen harha ja hyvä itsetuntoinen on vielä enemmän harhassa, kuin heikko itsetuntoinen, koska luulee olevansa jotakin enemmän. 

Pienen lapsen (eikä aikuisenkaan) tarvitse olla enempää tai vähempää kuin on. Juuri sellaisena kelpaa kyllä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat