ero tulossa, miten selviän?

Vierailija

Meille avioero tulossa.. olen tällä hetkellä raskaana ja ennestään 2 alle 3-vuotiasta lasta. Kuinka suureen asuntoon meille olisi mahdollisuus ja mitä tukia tulen saamaan? Minusta tulisi siis yksinhuoltaja myös, joten paljonko noin suunnilleen kuuluu isän maksaa elareita? Myös mietityttää se, että ero ehtii astua varmasti vireille ennen uuden vauvan tuloa, joten joudutaanko isyys siinä tapauksessa tunnustamaan?

Haluaisin, että lapsilla olisi minun kanssa sama sukunimi joten vaihdanko samalla oman ja lasteni nimet vai pitäydynkö nyt avioliiton tuoman sukunimen kanssa...

Tuntuu, että olisin aivan hukassa. En yhtään tiedä kuinka jaksaa ja selvitä tästä kaikesta

Kommentit (4)

Vierailija

Piti myös lisätä, että huonekalut jäävät entiselle.. meille mukaan lähtisi vain muutama lipasto ja lastensängyt. Aika tyhjän päällä olen ja huolettaa miten ihmeessä saan haalittua tavaroita ja huonekaluja koska tuloni eivät ole päätä huimaavat koska olen ollut lasten kanssa kotona.

Vierailija

Siis perhetyöntekijään. Yksin ei kukaan selviä, joten ehdottomasti otat yhteyttä neuvolaan ja sieltä saat henkilön tueksi ja apukäsiä arkeen :) Ei huolta!! Kyllä selviät!!!

Vierailija

Voimia sinulle! Pyydä apua neuvolasta, ota yhteyttä sosiaalityöntekijään (voit saada apua esimerkiksi huonekalujen hankintaan). Kannattaa tutustua mm. tähän:

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/neuvokeskus2/

Jos et jo ole hakenut, hae heti kaupungin asuntoa, olet kiireellisyysluokituksessa ykkösenä ja voit saada asuntotarjouksen hyvinkin nopeasti. 

Pienperheyhdistyksellä ja seurakunnilla on paljon toimintaa yksin- ja yhteishuoltajille (sieltä saat vertaistukea). Itse olin myös eroryhmässä, josta oli todella paljon apua. Suru ja tuska avioliiton loppumisesta, yksin jäämisestä eivät pääty, mutta helpottavat ajan myötä. 

Jos sinulla on hyviä ystäviä ja/tai hyviä sukulaisia (lasten kummit?), nyt on aika pyytää apua myös heiltä. Kerro avoimesti tilanteestasi, pyydä konkreettista apua ja ota myös apua vastaan, olet ansainnut sen!

Lisätietoa elatusavusta mm. täältä:

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Jos lasten isä ei syystä tai toisesta maksa, saat tukea Kelalta. 

Itsekin ajattelin vielä viisi kuukautta sitten, että en selviydy tästä - mutta näköjään selvisin :-). Onneksi Suomessa tästä ei tarvitse selviytyä yksin, vaikka ei tukiverkostoa olisikaan. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat