Miesystäväehdokkaan riippuvaiset lapset

Vierailija

Tapasin muuten kivan miehen vuosi sitten mutta hommasta ei kertakaikkiaan tullut mitään hänen omissa silmissäni outojen lasten takia. Outoja ovat mielestäni koska olen oman lapseni vuoksi paljon tekemisissä juuri samaan ikäluokkaan kuuluvien lasten kanssa ja nämä lapset (ja oman lapseni laaja ystäväpiiri) on kuin jostain eri planeetalta.

Ollaan tän miehen kans silti jatkuvasti tekemisissä joten olen nyt vuoden ajan seurannut hyvin läheltä heidän elämää.

Mies on siis yksinhuoltaja eivätkä nämä pojat ole äidillään oikeastaan koskaan. Mummolassa ovat erittäin usein ja tää mummola liittyykin tähän outoon kuvioon. Pojat täyttävät tänä vuonna 12 ja 14 eli eivät ole mitään pikkulapsia enää.

Kummallakaan pojalla ei ole minkäänlaista omaa elämää, luokkakavereita ei nähdä koulun jälkeen, pihan pienempien lasten kanssa saattavat hetken puuhastella jotain mutta pääsääntöisesti roikkuvat isässään. Alussa ymmärrän ainakin nuoremmalla olleen mustasukkaisuutta isästään mutta kun tämä käytös mitä kuvailen ei ole sitäkään.

Eli kun tulevat koulusta kotiin alkaa se isi, isi, isi mennään sinne ja tehdään sitä. Molemmat harrastaa ja tää isi tietenkin kuskaa ne sinne ja hakee ettei niiden tarvitse liikkua itse mihinkään. Jos isi on illan poissa kotoa viedään pojat mummolaan koska ne eivät vaan voi olla keskenään (ei ole mitään tekemistä ja ne soittelevat vuoronperään, että isi tuu jo kotiin). Mummo ja ukki kohtelee niitä kuin jotain 5- vuotiaita. 

No, leikitään, että mies on vienyt ne mummolaan klo 17. Viimeistään tunnin kuluttua jompikumpi soittaa, että isi koska sä tuut. Vaikka mies olisi sanonut, että älkää soitelko niin ne soittavat silti. Käytännössä siis mies vilkuilee aika paljon puhelinta ja alkaa tekemään lähtöä heti kun pojat soittavat koska se on sitten jatkuvaa soittelua jos ei hän mene. Ollaan joskus yritetty leffailtaa meillä mutta se ei onnistu. Olen sanonut miehelle sadasti, että ei sun tarvitse vastata siihen puhelimeen mutta ilmeisesti jos hän ei vastaa alkaa ne mummo ja ukki sitten soittelemaan.

Eilen kävin pitkästä aikaa miehen luona saunomassa. Saatiin olla kaksin saunassa (ainoa paikka missä voi jutella kun ne pojat eivät ole iholla) n. 15 minuuttia kun alkoivat huutelemaan kylppärin oven takaa, että isi tuu jo. 

Koko kuvio on vaan ihan käsittämätön. Mies sanoo, että haluaa naisen elämäänsä mutta ei kuitenkaan käytännössä tee oikeastaan mitään sen asian eteen, että noi pojat itsenäistyisivät ja että hänelläkin olisi oma elämä. Joskus vuosi sitten mies järjesti ne välillä sinne mummolaan yökylään mutta aamulla heti 9 ne piti hakea sieltä pois koska se soittelu alkoi samantien kun ne heräsi. 

Mitään muuta elämää ei kellään näistä ole, töissä/koulussa, poikien harrastukset, mummola. Samaa rataa päivästä toiseen ja naisen pitää siis vaan sopeutua siihen.

No, mä en sopeutunut ja jatkettiin ystävinä mutta eilen tosiaan taas tajusin miten rasittavaa ja outoa tuo koko touhu on. Enpä on moiseen ennen törmännyt.

Mitä mieltä te olette tästä, onko teidän 12 ja 14- vuotiaat tuollaisia?

Kommentit (6)

Vierailija

Hei:) Itse pojan yksinhuoltajana en ole kokenut samanlaista...pojan isä on myös todella harvoin meidän elämässä ja silti pojastani joka on jo 17v on kasvannut mielestäni normaali...kavereitten kanssa painavat ettei kun suurimmissa mutkissa enään näy. Tuli vaan mieleen että jos se Äidin poissaolo on kuitenkin saanut Isästä noin riippuvaiseksi...pelko että sekin jättää. Tuttavani lapsi alkoi käyttäytyä samanlaisesti kuin perheen Isä kuoli äkillisesti. Pitäisiköhän miehen mennä lasten kanssa johonki ammattilaisen juttusille ja sieltä vois saada hyviä ohjeita miten lähteä ongelmaa ratkomaan:)  T:Katja

Vierailija

Äitiään kaipaavat ja pelkäävät menettävänsä myös isän. Mielestäni jopa luonnollinen reaktio. Toki jotenkin siitä on selvittävä, perheneuvolaan juttelemaan ? Murrosikäkin vaikuttaa. Onneksi on kuitenkin harrastuksia, niistä kannattaa pitää kiinni. Ja siedätyshoitoa, että ovat esim. päivän soittamatta isälleen ja saavat soittaa vasta illalla.

Vierailija

Vaikka äiti on hengissä niin kuin ilmaisit, pojathan ovat kuitenkin menettäneet omalla tavallaan äidin kun ystäväsi ja tämä äiti ovat eronneet seurauksella, että pojat eivät näe juuri koskaan heidän toista vanhempaa.. Isä on heille hyvin tärkeä selvästi, ehkä voisi tosiaan miettiä ammattilaisen kanssa poikien suurta ahdistusta isän ollessa muualla kuin heidän kanssaan.. -julia

Vierailija

Ei se mielestäni ole ahdistusta vaan sitä, että ovat tottuneet siihen, että isukki on järjestämässä heille tekemistä. Koska ovat siihen tottuneet niin eivät osaa alkaa itse keksimään mitään. 

Ammattilaiset ovat kyllä mukana lasten elämässä mutta käsittelevät tietääkseni sitä äidin sairastumista. Ei tää isä pidä tuota tilannetta epänormaalina eikä näe ollenkaan, että koko kuvio on outo. 

Vierailija

jos taustalla on vieläpä jotain sellaista ettei äiti ole täysin terve, ja pojatkin tästä tietoisia kuitenkin ja elävät sen asian kanssa niin ymmärrän vielä enemmän jos he pitävät isän tiukasti otteessaan pelon vuoksi.. Yritä kertoa miehelle miltä sinusta tilanne näyttää ulkopuolisen silmin..kun kuitenkin läheisiä olette.?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat