Äidin kysymys: Miksi lapsi haluaa nakuilla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Olin lapsena vähän samanlainen. Vaatteet tuntuivat tosi epämukavilta ja joskus kutittivat, jos niissä oli yhtään pesuainejäämiä tai kiristäviä vyötärönauhoja jne. Lisäksi oli tosi tarkkaa, onko paita housuissa vai housujen päällä jne. Liittyi jotenkin ihan fyysisiin tuntemuksiin. 

Vierailija
Vierailija

Olin lapsena vähän samanlainen. Vaatteet tuntuivat tosi epämukavilta ja joskus kutittivat, jos niissä oli yhtään pesuainejäämiä tai kiristäviä vyötärönauhoja jne. Lisäksi oli tosi tarkkaa, onko paita housuissa vai housujen päällä jne. Liittyi jotenkin ihan fyysisiin tuntemuksiin. 

kyse taitaa olla sinun kohdallasi aistiyliherkkyydestä.

http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/aistien-maailmassa-millaista-on-elaa-yliherkkien-aistien-kanssa/3400576

Vierailija

minusta vastaus paljasti että vastaajaa ei oikein kiinnostanut koko kysymys. syy miksi lapsi riiisuu vaatteita voi olla lukuisisa. Tämä on todella kiusallista, sillä 3-vuotiaat tekevät sitä päiväkodeissa ja puistoissa.

Vanhemmat ja ammattiihmiset kylläymmärtävät, mutta toiset vanhemmat harvoin..

tsemppiä kysyjälle! tiedän tunteen!

Vierailija

Erittäin hyvä ja selkeä vastaus. Monet vanhemmat harvoin vaivautuvat pohtimaan asioita lapsen näkökulmasta vaan ajattelevat, että lapsen pitäisi toimia ja ajatella samalla tavalla kuin aikuinen.

Ja miksi muka toiset vanhemmat eivät ymmärrä? Luulisi nyt kaikkien tajuavan, että alastomuus on lapselle luonnollista ja nakuna on mukava olla. Jotkut vanhemmat vaan stressaavat tästäkin asiasta enemmän kuin toiset.

Vierailija

Kuten mies ilman sukkia!

Tyttäremme oli pienenä lämpötilojen salliessa paljon nakuna, emmekä huomanneet siinä mitään omituista. Hän vain tykkäsi olla vapaana - kuten mies ilman sukkia kalsareillaan. (Kuumalla olen joskus kokonaankin alastomana, koska niin on paras - ainakin yksin kotona.)

Vierailija

Olin pienenä ihan samanlainen. Juoksin aina kun vain pystyin ilman vaatteita. Olen aina ollut vanttera ja lapsena vaatteet puristivat ja kiristivät väärästä kohtaa ja tuntuivat epämukavalta. Varmaan osasyynä on myös ollut se, että minulla on atooppinen iho mikä kutisee ja ärtyy helpolla. Vihasin villavaatteita tai niitä paksuja sukkahousuja, joita lapsille puettiin 80-luvun alussa. Niistä johtuva kutina oli aivan kamalaa.

Vierailija

Poikani oli pienenä myös viuhahtelija, kun tulimme ulkoa lapsi riisui usein itsensä nakuksi ja nautti siitä viileydestä kun oli kuuma ja hankala olla. Meni myös usein meidän vuoteeseen päiväpeiton päälle joka oli viileä ja kiereskeli sen päällä ja huusi että ihanaa. En kyllä huolestunut siitä annoin pojan viilettää. Kyllä se siitä ajan olleen loppui. Eikä ole aikuisena ollut mitään ongelmaa. Hänen pojalla sama juttu. Nauttivat olla alasti kun on kuuma, ulkoa tullessa oli aina pää märkänä.

Vierailija

Ei kai se väärin ole. Itse en näe kenellekään mitään syytä pitää vaatteita ellei tilanne sitä vaadi. Itse nukun alasti, kotona en pidä päällyshousuja juuri koskaan. Harva varmaan meikkiäkään laittaa jos on kotona koko päivän?

Vierailija

Vastaus oli juuri niin kohtelias kun se voi olla. Itse olisin kirjoittanut jotain oikeasti töykeää.
Pitääkö ne lapset ihan tosiaan aivopestä roboteiksi oravanpyörää varten jo syntymästä asti?

Itse omalla henkisellä polullani (mm. meditoin) olen huomannut että suurin työ on poisoppia kaikesta siitä skeidasta mitä meille on pakkosyötetty ensin kotona, sitten koulussa, mediassa työpaikoilla jne.

Vierailija

Tjaa..tuleepa mieleeni,että ehkä nakuilu on alkanut joskus siitä eetä on ollut kuuma tai ahdistavat vaatteet, ja sitten kun lapsi on oppinut että riisumisella saa huomiota niin hän käyttää sitä hyväkseen. 

Riisuuntuminen saattaa loppua kun et kiinnitä siihen huomiota.

Suurin virhe on se että sanot tai käyttäydyt jotenkin niin että lapsi saisi käsityksen että alastomuudessa tai omassa vartalossa on jotain hävettävää. Meillä kotona käskettiin aina hävetä jos juokseni tai roikisteli ilman vaatteita, häpeän alastomuutta vieläkin...

Vierailija

Meillä  tyttö oli pienenä samanlainen. Aina ulkoa tullessa vaatteet kaikki pois. Muuten ei haitannut mutta kun tuli vieraita neiti oli aina ilman vaatteita. Mutta se jäi itsekseen pois ajan kanssa. En pakottanut pitämään vaatteita väkisin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat