Lapsen syömisten kova kontrollointi

Vierailija

onk teistä normaalia, että tuntemani karppaaja-pariskunta, jtka itse ovat siis olleet aina melko lihavia, ja olleet karppaajia jo varmaan noin 6-7 vuotta, kntrolloivat minun mielestäni todella paljon 3v tytön syömisiä. Esim juhlissa tyttö ei saa maistaa tarjottavista oikein mitään, vaan hänellä on usein jotain omia eväitä eväsrasiassa, kuten porkkanoita, vesimelonia jne. Vanhemmille tarjottavat siis maistuvat oikein hyvin. Enkä olisi tästä huolissani, jos tyttö olisi normaalikokoinen, eihän sokeri terveellistä ole, mutta hänon siis todella pienikokoinen(vanhemmat eivät) ja laiha. Epäilen että vanhemmat itse syövät kotona ehkä jopa aika vapaasti, myös sokerisia herkkuja, mutta lapsi ei niitä saa vaan karppaa tiukasti. Olenkin miettinyt, pitäiskö tähän jotenkin sivullisen puuttua, miten? Vai olenko turhaan huolissani? Lapsi ei myöskään ainakaan 3v synttäreillään saanut maistaa edes kakkua, vaan se oli vieraille ja vanhemmille itselleen. Kyllä tuntui vähän julmalta. Kyllähän asia korjaantuu kun tyttö menee hoitoon, tapahtunee tämän vuoden puolella, mutta vähän itsellä huono omatunto: tulee tunne, että vanhemmat eivät pysty aina omia mielitekojaan herkkujen suhteen estämään, niin lapsen kontrollointi on helpompaa. Mitä itse tekisitte, vai ette mitään?

Kommentit (4)

Vierailija

Kuulostaa sairaalta. Henkisesti siis. Tyttö aikuisena repsahtaa, koska ei saa syödä kuten muut. Rupeaa silloin mässääminen. Kyllä tuo henkistä haavaa tulee tekemään, kun kohdellaan noin syrjäyttävästi. Ruokailu ja ruoka on kuitenkin tärkeä osa elämää.

en isä miten voisit puuttua. Ehkä neuvolan kautta?

karppaako lapsikin oikeasti?

Vierailija

Tiedätkö varmasti, että ei ole mitään sairautta tai allergiaa lapsella taustalla. Sitten on toinen vaihtoehto, että he ovat esim. päättäneet, että ennen 4-vuoden ikää eivät anna mitään makeaa lapselle ja piste. Tiedän useitakin tällaisia vanhempia mukaan lukien omat vanhempani aikoinaan - ei se kuitenkaan minua mitenkään terveelliselle polulle vienyt.

Ehkä kannattaisi ihan vain aluksi kysyä, että eivätkö anna maistaa mitään kakkua tms ennen tiettyä ikää tai onko lapsella allergiaa...hieman harmittomasti tiedustella mistä on kysymys.

Itselläni oma lapsi on sairas ja sen vuoksi syöminen hankalaa. On annettu alle vuoden iästä asti (hoitohenkilökunnan taholta) syödä melkein mitä vain mitä syö - rasvaista ja suolaista - jälkiruokia, ranskalaisia jne. Ja olen nähnyt monesti ulkonasyödessäni muiden kauhistelevat katseet ja jopa on tultu kommentoimaankin kuinka "hän ei anna alle 3-vuotiaalle mitään raskalaisia tai keksejä" jne. Eli ulospäin asiat saattavat näyttää myös toiselle ja syynä voi olla myös terveydellisetkin jutut. Tämä vain tällaisena näkökulmana. 

Vierailija

Lapsella ei ole ruoka-aineallergioita, mutta eläinallergiaa kyllä. Aihe on jotenkin vaikea ottaa puheeksi, vaikka yrittäisi ihan ohimennen kysäistä jotain siihen liittyvää, kevyeen tyyliin, niin tuntuu että vanhemmille tulee kauhea puolustusreaktio päälle. Itse uskovat tähän karppaukseen, ja olenvähän rivien välistä ymmärtänyt, että neuvolassa ei ole ihan totuudenmukaisesti lapsenruokavaliota kerrottu, koska siellä heidän mielestään ei ymmärretä terveellisestä ruokavaliosta. Lapsen pituus ja paino ovat neuvolassakin olleet erityistarkkailussa, eli siis on selkeästi ikäistään pienempi. Hirveän vaikea asia, enkä ole ainoa joka on tästä huolestunut. Olen mm. miettinyt, miten se, että lapsi ei saa kauheasti hiilihydraatteja, vaikuttaa vaikka aivojen kehitykseen? Eli perunat, leivät, puurot jne eivät siis kuulu ollenkaan lapsen ruokavalioon. Mutta eihän lapsi missään hengenvaarassa ole, toisaalta taas tulee itselle tunne, pitäiskö neuvolaan ilmoittaa. Epäilen että joku läheinen on saattanutkin ehkä neuvolaan ilmaista huolestuneisuuttaan, koska sieltä on ymmärtääkseni tosi tarkkaan alettu kysellä ruokavaliosta ja tehty joku kotivierailukin. Mutta jos vanhemmat eivät puhu totuutta, tai ainakin voimakkaasti kaunistelevat sitä, niin mitä siinä sittenvoidaan tehdä. Ei nyt varmaan ihan huostaanoton aihetta kutenkaan ole. Eli,kuinka huolissaan olisitte tästä ja mitä tekisitte?

Vierailija

Tee lastensuojeluilmoitus, niin sosiaalipuolelta käyvät katsomassa tilannetta. Ilmoituksenhan voi tehdä nimettömänä eikä se tarkoita automaattisesti huostaanottoa. Ensin kokeillaan kaikki muut keinot ja luultavasti tässä tapauksessa siihen ei edes ole aihetta. Lapsen terveys on kuitenkin vaarassa puutteellisen ruokavalion takia, joten ilmoitus olisi siinä mielessä hyvä. Ja mitenkähän vanhemmat voivat  syödä kakkua ym. herkkuja, jos karppaavat?!? Heidänhän pitäisi silloin noudattaa itsekin samanlaista ruokavaliota kuin lapsensa!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat