Masentuneena töihin?

Vierailija

Olen melko nuori. Minulla on lievä masennus, ahdistuneisuushäiriö ja lievä paniikkihäiriö. Paniikkihäiriötä osaan jo jonkin verran hallita. Periaatteessa en oikein kykene töihin tai tuntuu siltä etten pysty. Olen kuitenkin hyvin motivoitunut tekemään ololleni jotain. Myös taloudellinen taakka painaa pahasti. Haluaisin olla "normaali" ymym, ahdistaa se kun haluaa paljon muttei pysty. Ahdistava vaihe. Asiakaspalvelua sisältävä työ minulle tuskin sopii. Onko olemassa mitään minkä kautta myös "avoimesti masentunut" voisi saada helpommin töitä...tai jotain. Minne uskaltaisin hakea... En halua hypätä suoraan täyspäiväiseen työhön, saattaisi kuormittaa minua liikaa. Onko teillä (esim masentuneesta kärsivillä) joitan vinkkejä. Mitä te tekisitte...

Kommentit (7)

Vierailija

Ihan turhaan mietit sitä oletko normaali :) Itse mietin työpaikalla ovatko nämä ihmiset normaaleja kun heillä ei ole mitään muuta elämässään kuin työ ja kesäloman odottaminen.En ole vakityössä,onneksi.Olen onnellisempi kotona.En mä sitä häpeä,miksi häpeäisin.Toistenkaan elämä ei näytä kovin hyvältä,kiire,esittäminen,raha,velat ym pakottaa heidät oravan pyörään.

Vierailija

Ymmärrän ahdistuksesi ja pelon siitä ettet pärjää tai ole "normaali". Et ole ajatuksinesi yksin, monet muutkin (masennusdiagnoosilla tai ilman) miettivät ihan samoja asioita. Jos voit, juttele ammattiauttajan kanssa, apua löytyy myös julkiselta sektorilta. 

Työelämässä on paljon masentuneita. Joillekin työ on lisätaakka, monelle myös pystyssäpitävä voima. On hyvä että on paikka jossa voi olla hyödyksi ja jossa saa näyttää osaamistaan. Eikä ole aikaa miettiä ja analysoida liikaa jokaista mielenliikettään. Älä siis pelkää työhön hakeutumista. 

Olen itse käynyt läpi vaikean masennuksen ja palannut sen jälkeen työelämään ihan hyvällä menestyksellä. Olen opetellut säännöstelemään työtäni (välillä teen töitä tosi paljonkin, mutta en koko aikaa) ja lepäämään riittävästi välillä. Tunnistan myös oireet, kun masennus alkaa tehdä tuloaan, ja osaan niitä ainakin vähän lievittää. 

En tiedä onko mitään "virallista" reittiä mitä kautta masentunut voisi työllistyä helpommin. Käytännössä ns. kolmas sektori (järjestöt tms.) voisi olla vaihtoehto. Pääkaupunkiseudulla esim kierrätyskeskukset työllistävät mielenterveyskuntoutujia. 

Kotona oleminen on ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta koska olet vielä nuori, pyrkisin sinuna kohti työelämää. Sitä kautta on mahdollisuus säilyttää oman elämän hallinta myös taloudellisesti.

Vierailija

Hui, kuulostat virka tantalta.Päihdeongelmaisille ja masentuneille luodaan vaan lisää paineita ja häpeää laittamalla heitä c-luokan työihin :D Ihan vaan siksi,että mielenterveystoimistoissa,työvoimahallinnossa ja työpajoilla olisi töitä näille loppuun palaneille virka naisille jotka tuputtavat toisille omaa elämäntyyliään.Suosittelen laadukasta psykologia jolla ei ole mitään tekemistä näiden tahojen kanssa.Jos pääset eläkkeelle,voit tehdä töitä paremmin osa-aikaisena etkä ole enää kenenkään silmätikkuna :) 

Työkkärissä on meistä erilaiset "kansiot" mitkä näkee itselle.Yksi osio on "psykologin lausunnot"  Siellä jos sattuu olemaan yksi negatiivinen maininta,ei ikänään työpajoja pääse pitemmmälle.Itsellä sama tilanne,luottamus nolla noihin ihmisiin.

Vierailija

Just. Hyvä kun syypää taas löytyi, ja vielä muualta kuin itsestä (4/4). Jos et pääse työpajoja pidemmälle, vika voi olla myös asenteessasi. Pidä uhriluuserimentaliteettisi itselläsi, älä syötä sitä toisille. 

Vierailija

Kyllä ihmisen täytyy olla psyykkisesti kunnossa jotta jaksaa työelämässä

Narsisteja tietysti työpaikoilla joudutaan kestämään, kun he jyyräävät alleen heikommat yksilöt.Naispuolinen narsisti käyttää hyväkseen naiseuttaan kunnes on yksin laumanjohtaja eli työpaikan ainoa nainen jolta edes kysytään mitään. Juuri narskut tekevät toisista mielelleen "psykologisia arvioita",mainostavat osaamistaan,mainostavat koulutustaan ja pitkää työuraansa joka tosiasiassa pätkätöitä,koska on joutunut usein vaihtamaan työpaikkaa erimielisyyksien takia...Hän saattaa sanoa,että häntä pyydettiin muualle töihin :D                                                           Yleensä nämä masentuneet joutuu työpaikalla narsistin hampaisiin ja jälki on rumaa :(   Masentunut joutuu päivästä toiseen kuuntelemaan narskun erinomaisuutta,kuinka hän eteni katuojasta esimies tehtävään,jokapuolelta tarjotaan hänelle töitä.Ketään ei tsempata eteenpäin kertomalla upeaa selviytymistarinaa vaan pönkitetään omaa egoa.Ihminen on arvokas,mutta harva ammattiauttaja edes sitä ymmärtää. Niin, yllä kirjoittaneelle tiedoksi työskentelen kuntoutuksessa,tämä on "sisäpiiritietoa"                               Ei ole kyse syypäistä vaan monien sattumusten summasta ja väärän asenteen omaavista ammattiauttajista.  

Vierailija

työ pitää ihmisen terveenä. suomessa ihmisillä liikaa aikaa olla ahdistuneita ja masentuneita. mitä jos asuisit intiassa kadulla ja joka päivä saisit taistella itselles ruokaa ja puhdasta vettä? jäisitkö kotiin istumaan ja valittamaan että kun masentaa. lopettakaa ruikutus.

Vierailija

Menisin terapiaan hoitamaan masennusta ja hakisin töitä. Pahinta on jäädä kotiin, sillä kokemukseni mukaan masennus ja ahdistus syvenee. Kannattaa myös katsoa omat ruoka ja liikuntatottumukset. Hyvällä ravinolla ja liikunnalla on tutkitusti hyviä vaikutuksia mieleen. Ei kannata jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle, jos ei töitä löydy niin on varmasti jotain vapaaehtoistyötäkin, joka auttaa pitää mielen virkeänä. Entä opiskelu? 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat