Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei!

Olen rasvannut rintoja päivittäin, mutta onko mitään erityistä, mitä voisi nänneille tehdä ennen synnytystä? Kannattaako niitä rasvata rasvaisemmalla voiteella esim. haavaumien estmiseksi? Jokin muu keino?

Pelottaa vähän se rintojen arkuus ja haavat imetyksen ensimetreillä..

Kiitos vastauksista etukäteen!:)

Kommentit (9)

itse käytin esikoisen synnyttyä bepanthenia, odotusaikana en mitään rasvaa. mulla olikin sitten rinnanpäät ihan verillä ja kipeänä... toisen kohdallakaan en rasvannut etukäteen, mutta vauvan synnyttyä laitoin lansinohia, joka oli hyvää. ja nyt kolmannen kohdalla aion käyttää samaa. ainahan alussa se vähän nipistää, kun vauva alkaa imeä, mutta se helpottaa parin viikon sisällä... voisin minäkin kokeilla tuota pyyhejuttua, varmasti auttaa jotakin. jos nyt ehdin, laskettu aika on tällä viikolla...

ei rintoja tarvitse erityisesti karaista imetystä varten. tärkeintä on, että vauvan imuote on sitten aikanaan oikea. jos vauva ottaa vain nänninpään suuhun, ja imee suu supussa, nännit kipeytyvät ja iho rikkoutuu takuuvarmasti.

imetykseen voi valmistautua enemmänkin henkisesti ja ottamalla selvää perusasioita. sivulla

http://www.imetystukilista.net/

löydät paljon asiallista tietoa imeyksestä.

JOS imetys sattuu, ja epäilet että imuote on väärä, kannattaa ehdottomasti käydä paikkakuntasi imetystukiryhmässä, jossa koulutettu imetysohjaaja auttaa oikean imuotteen vauvalle. tietoa imetystukiryhmistä löydät samala sivustolta. jos paikkakunnallasi ei ole imetysohjaajaa, voit soittaa valtakunnalliseen imetystukipuhelimeen, josta annetaan neuvoja ilmaiseksi!

imetyksestä ei kannata otta paineita! yleesä se onnistuu aivan hyvin sinun ja vauvan maalaisjärjellä. mutta jos tulee hankaluuksia, niistäkin yleensä selviää kun saa kunnollista ohjausta. tsempiä ja iloista mieltä vauvan odotukseen ja sitten siihen vauva-arkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rintoja ei kannata eikä tarvitse valmistella mitenkään imetykseen. Vaikka ennen ajateltiin, että pyyhkeellä karaiseminen olisi hyvä juttu, siitä ei ole hyötyä ja voi olla haittaakin, koska rintojen iho on kuitenkin aika herkkää ja voi mennä rikki voimakkaasta hieromisesta.

Mielestäni parasta valmistautumista on vauvan imuoteasioihin tutustuminen, jotta vauvan saa sitten autettua rinnalle niin, ettei iho rikkoudu, jos vauva ei itse osaakaan siihen tulla. Lisäksi kannattaa tallentaa imetystukipuhelimen numero (041 528 5582) kännykkään.

mutta olen kuullut, että rintoja kannattaisi näpräillä ennen synnytystä. Parantaa kuulemma maidon tuotantoa. No tuskin siitä haittaakaan on ...

Lisäksi mammateetä pitäisi kai juoda jo ennen synnytystä. Se lisäsi ainakin minulla maidontuotantoa. Oma imetykseni meni esikoisen kohdalla päin prinkkalaa monesta syystä. Toisen kohdalla aion juoda mammateetä kuppikaupalla tosiaan jo ennen synnytystä. Esikoisen kanssa päädyin osittaisimettäjäksi, joka on varmasti hankalin vaihtoehto.

Jos toisella kerralla maito riittäisi, ja voisi välttää sen tuttipullosouvin, niin olisin tosi tyytyväinen. Pääsisi paljon helpommalla, ja meillä korvike aiheutti lisäksi vatsavaivoja.

Voitelemisestakaan ei varmaan ole haittaa. Aion tehdä sitä myös.

Joidenkin iho kestää vaikka mitä ja toisella reagoi ja menee rikki todella herkästi. Nännien iho voi mennä rikki vaikka vauvan imuote olisi oikea. Niissä kulttuureissa, missä naiset eivät käytä rintaliivejä, ei myöskään esiinny rinnanpäiden rikkonaisuutta imetyksen alussa. Jokainen tuntee oman ihonsa ja sen pohjalta kannattaa harkita nännien karaisua esim. karkealla pyyhkeellä tai karkean paidan käyttöä ilman liivejä.

Aiheen vierestä... Monesti saa sellaisen käsityksen, että koska MELKEIN kaikilla imetys sujuu ongelmitta, jos vaan saa asianmukaista tietoa ja ohjausta niin kenelläkään ei voi olla todellisia ongelmia imetyksen kanssa, ei ainakaan minulla. Mutta kuitenkin ON olemassa niitä naisia, joilla toinen tai molemmat rinnat ovat rakenteellisesti poikkeavat tai iho on erityisen herkkä tms ja heillä on oikeasti ONGELMIA imetyksen kanssa.

sitä suosittelevat imettäville. Aloin käyttään sitä kuukausi ennen laskettua aikaa: laitoin aamun ja illoin. Jatkoin käyttöä vauvan syntymän jälkeen: ensin laitoin sitä joka imetyksen jälkeen, sitte vähensin sen niin, että käytin aamuin illoin, sitte vähensin sitä iltaan ja nyt en ole käyttänyt enää aikoihin sitä ollenkaan (lapsi nyt 3kk). Mulla ilmeisesti se autto niin, että nänninpääni eivät missään vaiheessa kipeytyneet tai menneet rikki.

Suosittelen!

t. viikunapuu

kannattaa esim. suihkun jälkeen hieroa nännejä froteepyyhkeellä hetken aikaa. Näin rinnat eivät ole imetyksen alussa kuulemma niin herkät ja iho ei rikkoudu niin helposti. Olen yrittänyt muistaa noudattaa neuvoa ja rasvaillut myös ahkerasti ihan perusvoiteilla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat