Vierailija

Mä en jaksa tätä yöelämää enää. Vauva 8kk valvottaa joka s*******n yö, nukkuu maksimissaan kaksi-kolme tuntia putkeen ja herää huutamaan. Välillä yrittää seurustella, en tietenkään lähde lirkutuksiin mukaan mutta yleensä vaan karjuu väsyneenä.

Ei pitäisi olla mitään syytä, ei ole nälkä, ei kakka, edes äidin vieressä nukkuminen ei auta vaan saattaa jopa pahentaa tilannetta koska puhun unissani(!).

Sanokaa mitä mä teen väärin! Nukkuuko se liikaa päikkäreitä? (2 X 1-2h per pvä) Öisin en anna enää maitoa koska ei syönyt päivisin juuri mitään kiinteitä. Olen yrittänyt pitää lempeää unikoulua mutta huutaa ku teurasporsas jos en ota syliin ja heijaa. Lapsi on nukkunut aina huonosti, joten luulen että tämä on vaan tottumuskysymys mutta miten tän tavan saisi murrettua? Unilääkkeitä? Sairaalaan huudatus unikouluun? Äidille kuulosuojaimet? Mä tuun kohta hulluksi ja teen jotain itselleni. Viime yönä piti mennä parvekkeelle jäähylle.

Sivut

Kommentit (65)

hanki vaikka ne kuulosuojaimet. Mä luulen että kauheinta ei lainkaan ole äidille se valvominen vaan se huudon kuuntelu. Päätä että yksi unikoulu vielä, aivan kunnolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ny kyllä apua hakemaan, jos neuvolassa ja sairaalassa sanotaan että on täyttä, niin soita uudestaa. Ja soitat niin kauan kunnes jostain luvataan tukea. Olet niin väsynyt nytten, että sun on saatava sitä apua HETI eikä viikon päästä. (mutta sen varmsti tiedät itsekin)

En voi muuta kun toivoa sinulle voimia...

Ajan saatat saada hyvinkin nopeaa, esim. Mehiläisestä jos sanot että on kiire. Maksaa kyllä, mutta siinä suljetaan pois muut mahdolliset syyt huonoille öille, esim. sairaudet, allergiat ym. Tietty testeihinkin pääseminen vie hetken aikaa, jos lääkärin mielestä niihin on tarvetta. Luultavasti tiedät kyllä itsekin jo lapsen päiväkäyttäytymisen perusteella, onko huonot yöunet vain totuttu tapa.

Toinen juttu on sellainen, että soitat mielenterveystoimistoon, HETI! Heillä on päivystysaikoja, ja he lähtevät tulemaan sinun luoksesi vaikka heti, jos sinusta tuntuu ettet itse jaksa etkä pääse mtt:hen käymään. Mutta sun täytyy painottaa kovasti sitä, ettet enää jaksa. Monilla paikkakunnilla on myös kriisikeskuksia, jotka toimivat mtt:n tavoin, auttavat välittömästi erilaisissa raskaissa tilanteissa.

Mulla on vähän samanlainen historia kuin sulla, ja mä pääsin psykologin juttusille heti ja välittömästi. Sanoivat että voivat tulla kotiinkin käymään. Unikoulua eivät pystyneet tarjota, mutta sanoivat että voivat ottaa kriisikeskukseen äidin ja lapsen nukkumaan, ja joku heidän psykologeistaan hyssyttelee ja kanniskelee vauvaa yöllä, että äiti saa edes yhden yön nukkua. Itse en tätä tilannetta osannut ajatella, siis antaa lastani vieraalle yöksi. Tuskin olisin itse pystynyt silti nukkua ;)

Olin ihan totaalisen täydellisen poikki. Julkiselta puolelta (neuvola, terveyskeskus) on ihan turha hakea apua tällaisessa tilanteessa. Heillä ei kertakaikkiaan ole kaiketi resursseja auttaa.

Mutta soita sinne mielenterveystoimistoon! Niillä on velvollisuus ottaa sinut heti vastaan! Tai vaikka lähdet itse sinne mtt:hen ilman soittoa, heillä kyllä on päivystävä lääkäri / psykologi siellä. Jo yksi puhumiskerta auttaa, saat puhua ja tiedät, että nyt asia lähtee eteen päin ja selviytymään. Saat varmasti lähetteen unikouluun sairaalaan nopeammin, tai muuta tarvittavaa apua. Sun pitää vain painottaa sitä, että et enää jaksa päivääkään ilman apua.

Tee asialle jotain, jookos! Mä ainakin odotin liian kauan että hain apua, olin ihan poikki ja hermoraunio. Kuntoutuminen kestikin sitten todella pitkään. Mullekin mtt:sta sanottiin, että ihmisten (varsinkin vauvojen äidit) hakee apua aina liian myöhäisessä vaiheessa, kun ovat jo itse siinä kunnossa, että kuntoutuminen kestää kauan ja on vaikeaa.

nyt järkätäänkään (ensi-ja turvakodilla lempeä unikoulu)! sä saat nukkua kolme yötä putkeen, haet lapsen aamulla ja viet illalla takaisin! ja hyviä on tulokset.. kahdet päiväunet pari tuntia ei vielä ole tuon ikäiselle edes vielä liikaa!

se unikoulu on maksuton.. vie sinne, jos olet täysin väsynyt ja ellei sinulla ole apua lähellä..!

Tiedän täsmälleen miltä susta tuntuu, meidän poika oli just samanlainen ja olin ihan sekopää väsymyksestä jossain vaiheessa. Se on aivan hirveä tunne!!

Päiväunia hän ei varmasti nuku liikaa, ja tuon ikäisiin kyllä pätee vielä se, että mitä enemmän ja paremmin päivällä nukkuu, sitä paremmin nukkuu yölläkin. Pidä ehdottomasti päiväunista kiinni, niin saat edes päivällä hengähdystauon. Ei tässä muuta voi sanoa kuin sen, mitä kaikki muutkin ovat sanoneet; sun pitää saada apua tuohon tilanteeseen, et jaksa muuten. Tuosta tulee kierre, joka ei ole kenellekään hyväksi. Ensiavuksi hanki ihan oikeastikin kuulosuojaimet!! Ne auttavat ihan todella olotilaa silloin, kun tiedät, että lapsella ei ole hätää, kuulosuojainradiolla voit kuunnella vaikka lempiradioasemaasi ja pitää lasta sylissä tai istua sängyn vierellä ilman, että huuto halkaisee pään.

Lohdutukseksi sanon, että meillä helpotti tuo unitilanne aika paljon 9-10 kk iässä, ja olen kuullut ja lukenut tämän saman monelta tältäkin palstalta. Tuossa iässä liikkumaan opettelu tekee yöt risaisiksi kun pienessä päässä jyllää niin moni asia.

Ap:n tilanne on ihan normaali, ajatukset ihan normaaleja väsyneen ihmisen ajatuksia. Kyllä se siitä helpottaa!

Mä en nyt käsitä miksi tälläinen haloo. Ihan tavalliselta 8kk vauvalta kuullostaa. Mun kaikki lapset ovat valvottaneet 12kk asti. Kaveri piirissä myös näitä huonosti nukkuvia, levottomia ja ei niin tyytyväisiä vauvoja. Se menee ohi. Ei siinä mikään muu auta kun jaksaa.

joka on väsynyt ja sitten vain hermostuu lisää, kun mennään siihen höösaamaan.

Vauvatkin näkevät pahoja unia, tai mitä lie ja heräävät sen takia itkemään. Yleenäs kuitenkin lopettavat hetken kuluttua, kun antaa olla rauhassa vaan.

Ja sinne pääsee KAIKKI HUSSIN alueen lapset. Aivan ihan osasto ja hoito !!

Ap mä olin aivan samassa jamassa, ja kun soitin, että kohta en enää jaksa heti seuraavana perjaintaina päästiin sinne. Meillä kyllä löytykin sitten silloisella 11 kk ikäisellä lapsella syy jatkuvaan itkuun ja yö syömiseen ja lapsen jalkohoito ohjattiin omalle alueellemme. Mutta siellä lapsi tutkittiin kunnolla ja saatiin apua ensi hätään.

Ja mikä parasta itse sain ne kolme yötä nukkua ja päivällä syödä kunnolla !

Tammisaaren synnäriä on kehuttu kovin, siitä en mitään tiedä, mutta ainakin tammisaaren lastenosasto oli aivan ihana. Hoisivat kokonaisvaltaisesti meitä molempia.

kitarisat, jotka vaikeuttivat hengitystä nukkuessa. Eipä ihme että pieni valvoi! Kun ruokavalio saatiin kohdalleen ja kitarisat leikattua, yöt rauhoittuivat ja lapsi alkoi nukkua. Voisiko teillä olla jostain vastaavasta kyse?

jo valmiiksi rikkinäistä ihmistä lisää???

Ja ihan vihjeenä vaan ihmiset kun ovat erilaisia ja myös kokevat valvomisen ja väsymyksen eri tavalla.... Me ei voida tietää, minkälainen elämäntilanne ap:lla on, emmekä sen takia voida myöskään tuomita häntä!!!

Eli eiköhän parasta olisi ennemmin tukea ja kannustaa, kuin masentaa lisää tuomitsemalla...

meillä on ollut lapsia on 15 vuotta ja vielä ei ole sellaista ystävää tai sukualaista ilmaantunut, joka ottaisi yhtään lasta edes yhdeksi yöksi. Tsemppiä ap, kyllä se joskus helpottaa, vaikka ei nyt siltä tunnukaan!

Hei se on se ekat 1.5vuotta yleensä jolloin lapsi saattaa nukkua huonosti! 90% äideistä on lähes samassa tilanteessa kun sinä. Se on vaan jaksettava. Ota eri asenne niin kyl se siitä. Hei ja vannon että 6kk päästä helpottaa. Se on vitun lyhyt aika sun ja lapsen elämässä!

minun äitini sanoi noin minulle, kun olin vastaavassa tilanteessa. " Naiset ovat aina jaksaneet" , sanoi äiti. " Ja ennen oli vielä useampia lapsia ja monet niistä sairaina ja lääkkeitäkään ei saanut..."

Yritin urheasti ajatella, miten paljon paremmin minun asiani olivat kuin esiäitien, mutta lääketieteellinen tosiasia on, että unen puute on terveysriski. Minulla se luultavasti oli yhtenä syynä psykoosin puhkeamiseen, kun lapsi oli 2,5-vee eikä ollut vieläkään oppinut nukkumaan täysiä öitä.

Ihminen on tarkoitettu myös nukkumaan. Häiriintynyt uni heikentää fyysistä puolustuskykyä. Unen häirintä on myös perinteinen kidutusmenetelmä. Sitä on käytetty mm. keskitysleirillä.

ja soitat neuvolaan tai johonki mistä apua saat.ensimmäisex sinun pitäs päästä nukkumaan että jaksat panostaa lapseen.voimia ja netissä on varmasti apuja kans saatavilla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat