Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tai siis luultavasti yrittäisimme kyllä sopia yhteishuoltajuudesta. Mutta mies vaatisi saada asua pojan kanssa, ja jos tulisi riita, mies luultavasti saisi huoltajuuden, koska hän käy töissä ja omistaa asunnon. Minä taas olen opiskelija ja asun miehen asunnossa. Luultavasti nämä taloudelliset seikat vaikuttavat aika paljon riitatilanteissa? Toisaalta minulla on enemmän aikaa viettää pojan kanssa, koska yliopistossa on joustavaa...

Ahdistaa hirveästi. Suhde ei toimi, mies on täysin välinpitämätön minua kohtaa. Pienestä pojastani en kyllä pysty asumaan erillään.

Onko kenelläkään samantapaista tilannetta?

Kommentit (14)

Tietysti jos on joitakin onglemia, esim. alkoholismia , mielentereysongelmia, tai muita vastaavia, isä saa lapsen. Itse erosin reilu vuosi sitten. Jäin käytännössä tyhjänpäälle. Mies on työssäkäyvä, hänellä on talot, mökit sun muut omaisuudet, mulla ei mitään, ja myös mä opiskelen. Silti sain kahden lapsen huoltajuuden melkeimpä automaattisesti. Meillä oli todella riitaisa ero, ja mies vaati lapsia itselleen.

Eli ainakin Helsingissä menee 50/50

Käytännössähän äiti jää usein lähihuoltajaksi kun miestä ei alunperinkään kiinnosta tai miehillä on samoja ennakkoluuloja kuin ap:lla mutta toisinpäin.Eli luulevat että isät häviävät aina joten eivät edes yritä saada lähihuoltajuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

enkä myöskään uskalla erota. Ap:n tilanteen lisäksi mies on todella sujuvasanainen ja saa kaiken näyttämään ulospäin loistavalta, joten en tiedä edes uskottaisiinko minua ja jo pelkästään miehen puheiden kuunteleminen saa minut niin epätoivoiseksi, etten tiedä mitä sanoa..

Mies on myös aikoinaan luvannut todella hankalan eron. itse kuvittelin, että erotaan ystävinä ja jaetaan lapsen tapaamiset, mutta in my dreams

meillä on myös harkittu eroa, mutta mies ei ole eroa halunnut ja on paljon käyttäytymistään tämän vuoksi muuttanut. Itse asiassa elämämme sujuu hyvin kun mies ei ole suuremmin tekemisissä lapsuuden kotinsa kanssa eikä minulla ole sen suvun kuormaa vielä miehen v:maisen käytöksen päälle.

en tiennyt muita lähtökohtia, joskus olen miettinyt asiaa kyllä. Luulisi nuo perusteet riittävän sossussakin :) Itsekin sinkkuäiti olen.

koska elämänsä tähänkin asti lapsi on ollut äidin kanssa suurimman osan ajasta. Miksi nyt yhtäkkiä pitäisi jäädä isälle, se ei voi olla lapsen etu, se on isän etu. Eikös pitäisi ajatella lapsen elämää ja turvallisuutta eikä sen isän haluja.

Mutta tuostakin asiasta on nyt puhuttu niin paljon, että huoltajuuskiistoja ratkaisevilla ihmisillä on varmaan kovia paineita antaa huoltajuus isällekin joskus.

Minulla ei ole mitään päihdeongelmia tms, mutta olen aika nuori ja taloudellinen tilanne on heikko. Mies vanhempi ja suht varakas. Pelottaa todella. Olen kyllä ollut ihan hyvä äiti pojalleni, mutta mieskin on hyvä isä.

t. ap

Ensisijainen ratkaisun ei pitäisi olla ero vaan tahto parempaan avioliittoon.

Oletko puhunut miehesi kanssa asiasta ? Mikä liitossasi on laukaissut eroajatuksen ?

Yrittäkää ensin tosissaan korjata liittonne, kuten edellinenkin kirjoittaja ehdotti - avioliittoleirit ja parisuhdekurssit ovat myös hyviä.

Lapsen kannalta on varmaankin sama kumman vanhemman luona hän tulisi asumaan jos avioeroon päädytte, mutta aina lapsi toivoo vanhempiensa pysyvän yhdessä (ellei perheessä päihdeongelmia tai perheväkivaltaa tms.).

Ajoittain elämä puolison kanssa voi tuntua siltä, että ero olisi parempi ratkaisu (itse olen ollut naimisissa kohta 24 v. ja siihen mahtuu niin ylä-kuin alamäkiäkin). Tuttavista monet ovat eronneet ja vuosien kuluttua sitten todenneet törmäävänsä uudessa liitossaan aivan samoihin ongelmiin kuin ex-puolisonkin kanssa, mutta toisaalta tahtoa ja siten yritystä on usein enemmän.

Pari esimerkkiä : 1) Miestuttavamme oli eronnut ensimmäisestä vaimostaan ja jäänyt heidän yhteisen poikansa yksinhuoltajaksi, myöhemmin hän avioitui uudelleen ja totesi sitten joidenkin vuosien kuluttua. että " ex:n kanssa olisin jo pistänyt hammasharjan taskuun ja lähtenyt" , mutta tässä liitossa hän kuitenkin pysyi.

2) Mieshenkilö oli ollut naimisissa ja perheeseen kuului kolme lasta, jotka heidän erotessaan jäivät asumaan äitinsä kanssa. Mies meni uudelleen naimisiin ja uuteenkin perheeseen syntyi kolme lasta, jonka jälkeen mies totesi " en minä oikeastaan ymmärrä miksi erosin ex:stä, ei tämä liitto mitenkään poikkea edellisestä" - vaikka tietysti tätä liittoa lisäksi " rasittivat" edellisen liiton lapset sekä taloudellisesti, että ajallisesti.

päihdeongelmia ym. niin kyllä sä saat sen huoltajuuden itselles, vaikka miehellä vähän enemmän rahaa oliskin.

Siis jos sä kuitenkin pystyisit elättämään lapses, niin saat huoltajuuden itelles, vaikka isäkin on hyvä isä.

soitapa vaikka kuntasi lastenvalvojalle ja kysy tilanteesta. Luultavasti saisit kuitenkin lapset.

Toisaalta jotenkin tuntuu, että suhteeseen jääminen on teillä myös mahdollista. Vai onko teillä väkivaltaa? Pettämistä? Alkoholismia?

Jos ei ole mitään noista isoista, niin harkitkaa vakavasti parisuhdeterapiaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat