Suoliston kanssa ongelmia

Vierailija

Moi! Olen 21-vuotias nuori mies, jolla on todettu Crohnin tauti viime syksynä. Sairautta hoidettiin ja lääkäri totesi että suoli näyttää jo hyvältä, kontrolleja on ympäri vuotta. Tulehdus on siis löytynyt ohutsuolen puolelta. Suoli kuitenkin oireilee jatkuvasti (jotakuinkin joka päivä) seuraavasti: Päivittiäin ulostan pelkästään verta, tuntuu että suoli ei tyhjene ja käyn vessassa valehtelematta n. 10 kertaa päivässä. Kovia vatsakipuja ulostuksen yhteydessä ja huonovointisuutta kun on useasti joutunut ulostamaan. Myös ajoittaisia hyvinkin kovia alaselkä/häntäluun seudulla olevaa selkäkipua ollut reilusti yli vuoden. Urheilen todella paljon ja olen hyvässä fyysisessä kunnossa. Olisiko jollakin kokemusta ja neuvoja? Suolisto on tähystetty kaksi kertaa.

Kommentit (6)

Vierailija

Kannattaa lääkärille mainita. Tautisi toteamisesta on aika vähän aikaa ja itse ajattelisin että onkohan sinulle löydetty vielä oikeat lääkkeet? Miehelläni on samainen tauti ja hänellä kesti monta vuotta ennenkuin hänelle sopivat lääkkeet löydettiin.

Muuten voisin sanoa, että kannattaa jättää vehnä pois ja jättää vain kaura ja ruis(kaikille sekään ei sovi) Laktoosittomat maitotuotteet käyttöön ja sokeria todella vähän jos ollenkaan.

Mieheni vatsa tykkää pakurinkääpäteestä (ei tietysti välttämättä sovi sinulle)

Viimeisenä vinkkinä: Propolis. Mieheni on käyttänyt kyseisiä tippoja aina jos suolisto menee syystä tai toisesta huonompaan suuntaan (ainetta saa luontaistuote kaupoista ja sillä tiedetään olevan tulehduksia lievittäviä vaikutuksia)

Sanoisin kuitenkin ettei tautisi ole hallinnassa ja että sopivan lääkityksen löytyminen on kesken.

Vierailija

Minulla on suoli  tulehtunut selkärankareuman takia joka oireilee alaselässä,häntäluussa,lonkissa,säteilee jalkoihin,puutumista,iskiasta yms

Reumapolilla paksusuolenkuvaus kuuluu kontrolliin.Joudun lopettamaan tärinää aiheuttavat liikunnat,sähly,stepperi,sulkapallo kun seuraavana päivänä suolistossä mahtavat äänet,ripuli ja selästä täysin liikuntakyvytön.

Sairaus alkoi 26- vuotiaana.Sitä aluksi väitettiin noidannuoleksi :)

Vierailija

Viljatuotteet kannattaa jättää ruokavaliosta kokonaan pois. Suosittelen lukemaan kirjan "vaaralliset viljat" ja tiedät miksi. Maito ei välttämättä ole hyvä myöskään, jos suoli on sairas.

Marjoja kannattaa käyttää sen sijaan ruokavaliossa runsaasti. Sokeripitoisia juureksia, kuten perunaa ainoastaan vähän. Kiinnitä huomiota myös piilosokeriin, sillä sokeria käytetään monissa eri elintarvikkeissa. Sokeri aiheuttaa elimistössäsi tulehdusta ja tulehdus saa taas aikaan erilaisia oireita suolistossasi ja koko kehossasi.

Koska sairautesi tähden menetät verta, ruokavaliossa pitäisi olla rautapitoisia kasviksia, kuten tomaattia. Tomaatti saattaa toisaalta ärsyttää vatsaa, mutta sitä voi lisätä ruokaan myös esimerkiksi pyreenä. Parasta olisi, että itse laittaisit ruoan, niin tiedät mitä syöt.

Joskus oireiden takana voi olla myös sopimaton lääkitys. Silloin lääkkeen poisjättäminen tai vaihto voivat korjata tilannetta. Ensin kannattaa kuitenkin kokeilla mikä vaikutus ruokavaliolla on asiaan.

Maitohappobakteerit ovat hyödyllisiä useimmissa suolistovaivoissa. Suoliston bakteerikannan epätasapainolla epäillään olevan yhteys moniin sairauksiin ja vaivoihin. Tämä selviää ainoastaan kokeilemalla. Myös kolminkertaisesti tislattu e-epa-kalaöljy alentaa kehon tulehdustilaa. Jos kärsit anemiasta, täytyy sen käytöstä keskustella lääkärin kanssa, koska se ohentaa verta.

Vierailija

Minulla todettiin noin about 20 v saitten Crohn, akuutti vaihe oli hyvin vaikea ja vaati sairaalahoitoa+tiputuksineen ja leikkausta alettiin suunnitella. Olin todella huonossa kunnossa.

Onni onnettomuudessa että lääkärini vaihtui. Pääsin sattumalta  vanhan urheilijalääkärinä toimineen henkilön hoitoon.

Seuraava hoito:

Salazopyrin niminen lääke.

Ruokavalio täysin uusiksi,

vain puhdasta ravintoa, se koostui muistakseni mm.

Kaurapuuro puolukalla/mustikoilla. Ei sokeria!

Biotta-mehujuomia (mustaselja, viinirypäle, vettä paljon päivän aikana).

Lasten Bona ja Piltti-aterioita (puhtainta mahdollista ravintoa).

-Ei jauhelihaa

-Ei kahvia

-Ei suiklaata, tai sokeria tai karamellejä

-Ei rasvaa

-Ei leipätuotteita, eikä mitään pullia siis missä sokeria.

-Ei maitoa (vesi juomana!Lisäksi niitä Biottajuomia.)

Olin 6 kk tällaisella tosi tarkalla ja tiukalla ruokavaliolla, eli katsoin tosi tarkkaan mitä suuhuni laitoin (+salatsopyriinikuuri rinnalla) etupäässä lastenruokia ja Biottamehuja+vettä paljon.

Nyt yli 20vuotta ja täysin oireeton olen ollut, ei onneksi leikkkausta ehditty tekemään. Joskus rankan stressin alla hieman suoli kipuilee mutta se jää vähäiseksi, ruokatottumukseni ovat aikoja sitten palautuneet (valitettavasti) samaan kuin ennen sairautta eli pitsaa, hampurilaisia, leivoksia, leipää, maitoa,kahvia jne.. Mutta tosiaan tuolla tulin kuntoon ja suolisto parani.

Jokainen Crohntilanne hyvin yksilöllinen , mutta tämä oli oma tapaukseni ja vinkkini (huom tilanteeni oli aikoinaan hälyttävän vakava!).

Vierailija

Mulla on HB 150 vaikka on tulehdus vähän siellä sun täällä.Syönyt olen ikäni terveellisesti,ei punaistalihaa,ei piilosokereita ja keliakian takia en vedä gluteeniakaan

Silti olen sairas.Jos sairastuu,siinä ei hamsterin ruuat auta.Niin ja ne lääkkeet ovat paaaaljon vaarallisempia kuin ne marjat ilman sokeria :D

Ei kiitos syömishäiriötä ja masennuslääkkeitä.

kroonikko

Tässä n. 13 v chrohnia sairastaneena voisin kertoa että itselläni terveyttä kohensi ehkä eniten juurikin ruokavalion muutokset (pahimmillaan hemoglobiini ~70 ja suoli vuotanut verta.. nyt hyvin vähillä oireilla).

Vaalea leipä kokonaan pois ja pelkkää täysjyväruista (omaa järkeäni vastoin siemenet yms jyvät sulavat täysin suolistossa kun vaalean leivän kanssa oli yleensä tuloksena vain ummetusta.

Kaikki limpparit & irtomakeiset on jätetty pois. Jos juon jotain makeaa niin luomu-mehuja mitkä lantraan veteen melko miedoksi. Kivennäisvesi myös hyvä magnesiumin ja kaliumin lähde (tarkkana myös näissä ettei ole makeutusaineita tai muuta ylimääräistä) Itselläni taitaa nyt olla ihan perus novelle käytössä.

Maitona pelkästään täysmaitoa (luomu). Jugurtteja ei ollenkaan.

Tavalliset juustot sopivat, mutta liian vahvasti maustetut eivät sovi taas ollenkaan minulle.

Kaiken ruoan valmistan itse, yleensä luomulihasta jos mahdollista. (mm kalaa, jauhelihaa, kanaa, kananmunia, kasvikset) pihvejä vähän koska sulavat huonosti.

Ei margariinejä ruuanlaitossa vaan pelkkää aitoa voita / tai oliiviöljyjä.

Alkoholilla ei juurikaan ole ollut vaikutusta suolistooni (vastoin yleistä käsitystä). Tupakoinnin lopetin myös hiljattain, mutta suurin ero siinä ollut se etten enään hengästy portaissa yms.

noista vanhoista viesteistä voisin mainita vielä tuon "karrageenin" , epäilisin että juurikin se & high fructose corn syryp :n yhdistelmä olisi se mikä laukaissut taudin, tai ainakin mielestäni osasyy koska tuotteet mitä ennen sairastumistani söin, melkein poikkeuksetta sisälsivät molempia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat