Ex-vaimon vierailut hämmentävät

Vierailija

Olen seurustellut pari vuotta miehen kanssa, joka on eronnut ex-vaimostaan jo 6 vuotta sitten. Heillä on kaksi yhteistä teini-ikäistä lasta, jotka asuvat vanhempien luona vuoroviikoin. Myös ex-vaimolla on uusi suhde (on/off). 

Kumppanini ja hänen ex-vaimonsa ovat hyvissä väleissä keskenään ja se on minusta hienoa. Minua hämmentää kuitenkin se, että varsin usein, kun olen miesystäväni luona, ex-vaimo tulee milloin minkäkin pienen asian vuoksi käymään: tuo lasten hiusharjan, tulee katsomaan, että lapset (teinit) pukevat tietyn paidan johonkin tilaisuuteen tms. Niinä viikkoina, kun lapset ovat äidillä hän soittaa usein perjantai- tai lauantai-iltaisin kertoakseen jotain asiaa lapsista (koulupäivän sujumisesta teinien mököttämisiin). 

Yritän kovasti uskoa, että he ovat vain hyvin huolehtivaisia ja ylisuojelevia vanhempia, jotka välittävät lapsistaan ja jakavat vanhemmuuden kunnolla. Mutta kuitenkin asia vaivaa minua kovasti. Tuntuu, että vierailut ja puhelut ovat useimmiten tekemällä tehtyjä. Lisäksi niiden määrä on viime aikoina lisääntynyt. 

Olemme miesystäväni kanssa suunnitelleet yhteen muuttamista n vuoden päästä, kunhan molempien pienimmät lapset pääsevät yläkoulusta ja oma teinini aloittaa lukion samassa naapurikunnassa. Hieman ahdistaa ajatus, että ex-vaimo tupsahtelisi yhteiseen kotiimme yhtä usein....

Onko tällaiset vierailut ja puhelut ok tai normaaleja vai onko näissä jotakin outoa? Olenko turhaan vai syystä hämmentynyt? Nyt niitä perustellaan lasten tarpeilla, jolloin koen hämmennyksestäni ja kysymyksistäni syyllisyyttä. 

Kommentit (5)

Vierailija

Tilanne on aika outo. Teidän pitää keskustella tuosta rauhassa. Minä en esim. ole koskaan nähnyt mieheni ex- puolisoa, eikä hän ole meille soitellut. Jokaisella perheellä on oltava oma rauhansa.

Vierailija

On outoa. Väleissä on hyvä olla ja asioista hyvä puhua ja kertoa mitä viikon aikana toisen luona on tapahtunut, mutta tollainen vaatteiden tarkistelu, että mitä lapset pukevat päällensä ollessaan toisen luona ei kyllä kuulu pätkääkään toiselle vanhemmalle ja ylittää kyllä rajan siinä, että täytyisi antaa rauha sekä lapsille että isälle (ja mahdollisesti myös isän uudellekin perheelle). Ja outoa soitella viikonloppuisin, kun ovat äitillään elle kyse olisi jostain vakavasta sairastumisesta tms. Ihan hyvin pystyy tekemään "tiivistelmän" viikosta ja kertoa jos on kerrottavaa lyhyesti viikon päätteeksi. Ja ihan kaikesta ei tarvitse mielestäni edes puhua, jos on normaaleja teini-angsteja sun muuta niin ne täytyy käsitellä siellä kenen luona lapset on. Jos taas tilanteet menee pahemmaksi niin toki silloinkin on hyvä yhdessä keskustella mitä asioille voisi tehdä ja voisiko ottaa käyttöön vaikka samankaltaiset rangaistukset/rajat ym. Tosin monessa eronneessa perheessä ei jutella mistään, lapset vaihdetaan ja ainoastaan jos on ollut vaikka flunssa siitä saatetaan mainita vaihdon yhteydessä, mutta ei siitäkään erikseen ilmoitella..

Vierailija

Alkuperäinen vastaa: Mustakin on hienoa, että miesystäväni ja hänen ex-vaimonsa ovat hyvissä väleissä, tiedottavat asioista, puhuvat keskenään ja tapaavat. Arvostan sitä suuresti. Itsellänikin on hyvät välit ex-mieheeni ja keskustelemme tarvittaessa lasten asioista kasvokkain, mutta vain tarpeen vaatiessa.

Kuitenkin ajattelen, että teinin olisi jo syytä itsenäistyä. LIsäksi minusta puolisoiden on luotettava toistensa kykyyn hoitaa ja huolehtia lapsista silloin, kun lapset ovat toisen luona. Kriisitilanteet ovat asia erikseen. Silloin pitääkin toiselle ilmoittaa asioista heti. Mielessä käy myös, pystyvätkö ex-puolisot luopumaan toisistaan. Jos kysymys onkin siitä, että ex-vaimo ja miesystäväni eivät kykenekään irtautumaan yhteisestä menneisyydestä...

Huomaan nykyään odottavani, milloin ovi käy ja ex-vaimo astuu sisälle. Tuntuu, että minä olen kylässä heidän perheessä ja kotona. Ex-vaimo on siis ihmisenä mukava ja miellyttävä ja tulen hänen kanssaan hyvin toimeen eli mistään ilkeästä ihmisestä ei ole kyse. 

Vierailija

Rajat epäselvät. Sun täytyy tehdä miehelle selväksi, ettette ole yhtä suurta perhettä. Ja miehen kertoa ex-vaimolle ettei kyseessä ole hänen kotinsa. Jos mies ei tajua, olet kenties väärän miehen kanssa. Eron jälkeen on tärkeää, että kunnioitetaan toisten rajoja. Ne ovat erilaiset kuin liiton aikana. Mutta siis miehen tehtävä on kertoa mikä teille käy ja mikä ei. Eikä exän puheluihin tarvitse tietenkään aina vastata.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat