Vierailija

Kommentit (17)

Itse olen käynyt röngtenissä kun olin raskaana enkä ollut vielä tehnyt positiivistä raskaustestiä. Ihan normaali lapsi syntyi ja sekin todistaa jotain että lapsi on jo 10 vuotias, siihen mennessä olisi jo jotain ilmennyt.

Ja muistaakseni vain kerran elämässäni ei ole kysytty raskaudesta.

Ja hyvä juttu, jos täällä on tapauksia, että sikiö on ollut ok röntgenistä huolimatta :)

Stukin sivuilta:

Sikiövaikutukset

Raskauden aikana on vältettävä turhaa altistusta säteilylle. Ensisijainen syy ei kuitenkaan ole kehityshäiriöiden riski. PIENEHKÖT säteilyannokset eivät lisää epämuodostumien määrää. Sen sijaan säteilyaltistus sikiökauden aikana lisää syntyvän lapsen riskiä sairastua syöpään.

Jos sikiö altistuu herkässä vaiheessa suurelle äkilliselle säteilyannokselle, saattaa lapsesta tulla pienipäinen, pienikokoinen ja henkisesti jälkeenjäänyt. Muita kehityshäiriöitä on havaittu vasta erittäin suurten (usean grayn) annosten jälkeen. Sikiö voi saada tällaisia säteilyannoksia, jos äidille annetaan sädehoitoa raskauden aikana.

Säteilyaltistus hyvin varhaisessa vaiheessa, ennen kuin raskaus on edes tiedossa, saattaa aiheuttaa varhaisen keskenmenon. Jos raskaus kuitenkin jatkuu, syntyvä lapsi on kaiken todennäköisyyden mukaan terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuitenkin voi olla, ettei röntgensäteilystä aiheudu sikiölle mitään haittaa, ja toisaalta voi olla että hänelle kehittyy epämuodostuma tai säteilysairaus. Tuurista lienee kiinni, sekä säteilyannoksen suuruudesta + säteilytetystä paikasta.

Voit lukea lisää osoitteesta http://www.stuk.fi/

Kävin röntgenissä 1980-luvulla. Aivojani tutkittiin " viipalekuvauksella" (en muista virallista nimeä), joka kesti paljon pitempään kuin " tavallinen" röntgen, joka on kai muutaman sekunnin säteiy vain. Ehkä juuri siksi erittäin monta kertaa ennen kuvausta ajanvarauksessa, vielä juuri kuvausta ennen ja sen jälkeenkin, minulta kysyttiin, että ethän varmasti ole raskaana??? Sanoin etten ole, koska luulin niin... En voinut kuvitellakaan olevani! (Olimme käyttäneet keskeytettyä yhdyntää ehkäisynä). Mutta tietysti sitten olinkin raskaana. Tein abortin lääkärin suosituksesta, olisi ollut kuulemma erittäin suuri mahdollisuus saada vaikeasti vammainen lapsi :( Olin silloin itsekin vielä hyvin nuori, joten aborttilupa irtosi sillä myös.

Ja ei, en koe itseäni murhaajaksi, uskon että tein siinä tilanteessa oikein kun uskoin lääkäriä. Mutta olen tottakai valvasti katunut nuoruuden typeryyttäni!! :-( Usein mietin, josko lapsi olisi sitten mennyt luonnostaan kesken tai jotain, kun säteilyä niin paljon ja pitkään sai.

Ja jos ei vielä käynyt selväksi, niin keskeytetty yhdyntä EI sitten ole mikään ehkäisykeino!!!

Sitä paitsi olin jo niin vanha raskaaksi tullessani, ettei varmaan röntgenhoitajakaan hoksannut yli nelikymppiseltä kysyä raskauden mahdollisuudesta. En itse osannut yhtään epäillä raskautta, koska ehkäisy oli käytössä. Minulle tulee kerran vuodessa kutsu urologille ja samalla reissulla joudun käymään röntgenissä. Ei tule mieleen ruveta sumplimaan sairaalan muutenkin tiukkoja aikatauluja omien menkkojen mukaan. t. 3

Ainakaan minulle. Olin tietämättäni raskaana ja kävin jokavuotisessa virtsatieröntgenissä. Alkio on kuulemma hyvin suojassa noin varhaisessa vaiheessa, lääkäri valisti minua, kun kerroin äitipolilla huoleni röntgensäteistä. Röntgenissä minulta ei kysytty, olenko mahdollisesti raskaana.

Kävin röntgenissä rv 35, kun piti tarkistaa, mahtuuko lapsi minusta ulos. En voinut mennä magneettikuvaan, koska olen ahtaanpaikankammoinen, joten otettiin 4 tai 5 röntgenkuvaa.

Tietysti vastuu on minulla itselläni ja jos olisi selvinnyt, että vauva olisi röntgenistä vioittunut, en olisi siitä syyttänyt muita kuin itseäni. Eihän röntgeniin ole mikään pakko mennä. Tässä nyt vain yritin selittää, ettei aina kysytä raskaudesta, vaikka täällä niin on väitetty. Jos olisi kysytty, olisin sanonut, etten ole raskaana, koska minulla ei ollut epäilystäkään raskaana olosta, ja kuva olisi otettu, niin kuin otettiinkin. Ja lapsi syntyi terveenä.

Ja jos et kerran tiennyt olevasi raskaana, mitä olisit vastannut kysymykseen?? Olisitko, että en ole? Jos kertoisit epäileväsi raskautta, sinulle tehtäisiin ensin raskaustesti ja kuvattaisiin vasta sitten jos mahdollista.

Tuttuni kävi röntgenkuvassa juuri ennen synnytystään lääkäri-isänsä määräyksestä. Hänellä katsottiin, onko sikiön pää sopivassa suhteessa lantioon. Tästä on noin 14 vuotta aikaa. Tuttuni äidillä oli ollut vaikeuksia synnyttää tuttuni pikkuveljeä. Tämä oli ainoa syy röntgenille. (Ja tutulla oli sentään vielä pikkusiskokin.)

että kävisin röntgen-kuvauksessa raskauden ekan kolmanneksen aikana. Multa on jouduttu ottamaan usein röntgenkuvia hampaista (sellaisia pikkukuvia), ja hammaslääkäri on ollut joka kerta tosi tarkkana ja kysynyt, että enhän ole raskaana. Muutoinkin, jos kuvauksissa on täytynyt käydä niin olen ajoittanut niissä käynnin kuukautiskierron mukaan. Ainahan tämä ei ole mahdollista, erikoiskuvausten aikoja ei noin vain vaihdeta, mutta kyllä semmoisten rutiinikuvausten jotka tehdään terveyskeskuksessa ajanvaihdot pitäisi onnistua helposti. Ainiin, muistuipa mieleeni vielä tapaus vuosien takaa ... olin sairastunut poskiontelotulehdukseen ja kun lääkäri kuuli, että saatan olla raskaana niin hän ei suostunut laittamaan mua rtg-kuvaan vaan mieluummin teki poskiontelo-punktion suoraan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat