Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverit eivät koskaan pyydä lounaalle

Vierailija

Kirjoittelin jo tuonne Vauva-lehden palstalle, vaan ehkä täällä joku vastaisi....

Olen ollut n.10  kuukautta uudessa työpaikassa, jossa viihdyn hyvin ja työ on kiinnostavaa. Joka päivä kuitenkin ihmettelen työpaikan sosiaalisia käytäntöjä tai niiden puuttumista. Tällä tarkoitan sitä, että minulla ei ole oikein ketään lounasseuraa ja edelleen syön käytännössä aina yksin lounasta, ellen ole itse aktiivinen ja pyydä muita lähtemään kanssani. Omassa lähitiimissäni ei ole sellaisia henkilöitä, joita voisin pyytää ja olenkin ollut tosi aktiivinen luomaan suhteita myös muihin tiimeihin. Olen sitten pyytänytkin näitä toisia kollegoita aika ajoin lounaalle kanssani ja minusta meillä on ollut mukavaa. Ongelmana on vaan se, että he eivät KOSKAAN pyydä minua vastavuoroisesti takaisin. En siis oikein tiedä, onko lounasseurani oikeasti heille mieluista. Tiedän, että olemme eri tiimeistä ja nämä toiset menevät usein syömään porukalla, mutta silti en ymmärrä tätä käytöstapojen puutetta (näin sen itse koen :).

Olen harmitellut asiaa nyt aikani ja päätynyt siihen, että en nyt viitsi enää pyytää heitä lähtemään kanssani, koska asiasta tulee minulle kiusallinen olo. Outoa on vaan se, että olen tutustunut näistä henkilöistä aika hyvin etenkin yhteen, joka melko usein tulee luokseni jutustelemaan niitä näitä. Mutta en vaan voi ymmärtää, miksei hänellekään tule mieleen silloin lounastunnilla, että olen olemassa.

Olen ihan ymmällä, osaisiko joku avata tätä juttua minulle? Ja juu, ei ole isot murheet mulla, vaan asia kismittää kuitenkin....    

Kommentit (3)

Vierailija

Tällä palstalla ei vastailla kauhean aktiivisesti :). Työpaikoilla on kaiketi aika usein tuollaisia vakiintuneita lounasporukoita - todennäköisin syy on se, että he eivät tosiaan vain tule ajatelleeksikaan, että voisivat pyytää sinut mukaan (koska olet eri tiimistä). Tai sitten he ehkä ajattelevat, että voit automaattisesti tulla mukaan - menevätkö he syömään aina samaan aikaan? Samaan paikkaan?

ap

Hei, kiva kun kommentoit :) Vauvan palstalla tästä lähtikin keskustelu liikkeelle, joskin lopulta meni irvailuksi, enkä viitsinyt enää kommentoida.

Tämä porukka menee kutakuinkin samaan aikaan syömään joka päivä, mutta vaihteleviin paikkoihin. Olen kysynyt niin monta kertaa heiltä, että lähtevätkö lounaalle (tai voinko liittyä seuraan) etten enää viitsi, kun se tosiaan tuntuu niin yksipuoliselta. Toivon jotenkin, että edes joskus tulisivat pyytämään minua mukaansa, niin minulla ei olisi sellainen olo, että änkeän pyytämättä mukaan. 

Tutuimmalle porukan jäsenelle olen myös (pilke silmäkulmassa) todennut, että minä olen aina kutsuja, eikä koskaan toisin päin ja hän totesi tähän, että "totta". Eli ei pitäisi olla epäselvää. Ehkä he sitten kokevat, että eivät voi puhua normaaleja juttujaan, tai heidän pitäisi jotenkin skarpata, jos olen mukana. Ihan suotta :)

Uusimmat

Suosituimmat