Seuraa 

Moi!

Meillä neidillä on todettu maitoallergia, joskaan asiasta ei enää ollakaan aivan varmoja (atooppinen iho). Nyt ollaan vajaa viikko maisteltu maissia ja rupesin miettimään, että mitenkäs nuo vellit? Onko mitään valmiita vellejä, joissa ei olisi maitoa? Jos ei ole, niin oletteko itse tehneet esim. maissivelliä? Miten se tehdään, siis mistä jauhoista/ryyneistä??

Kiitos, jos viitsitte valaista tietämätöntä

Kommentit (6)

mutta kun velli oli ajankohtaista, tein sitä erittäin helpolla tavalla: 1½ - 2 dl (riisi- tms)maitoa ja purkki ruusunmarja- tai muuta sopivaa sosetta. Isosuiseen pulloon, jos on, ja ravistus. Menee tavalliseenkin pulloon, mutta soseen kanssa täytyy tähtäillä tarkemmin :)

Jos jollain on vielä lisää vinkkejä, niin mielelläni otan niitä vastaan. Missä järjestyksessä muut allergikot ovat ruokia maistelleet??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meidän pojalla 5 kk ja risat todettiin maitoallergia 2kk ikäisenä.. mutta niistä velleistä itse en ole läytänyt mitään maidotonta velliä, mutta tuttelilla on pari maidotonta puuroa mm. puolukka ja olikohan toinen joku vadelma.. ja sitten on sellaista riisivelli/puuro jauhoa joka on maidotonta olikohan nimeltään lempeä ensipuuro tai joku vastaava. niitä olen antanut omalle vauvalleni. ne on kyllä alkaen 5 kk, mutta annoin niitä n. 4,5 kk lähtien aluksi vähän ja sitten enemmän.. kyllähän niitä vellejä voi kai vissiin itsekin keitellä siitä vauvan käyttämästä peptidi tuttelista, mutta määrät on sen verran pieniä vielä niin en ole viitsinyt.. ehkä sitten myöhemmin..

Oma 8-kuukautinen pojuni on myös maitoallergikko. Olen käyttänyt hänelle Holle-merkkisiä puuro- ja vellijauheita. Näitä saa luontaistuotekaupoista ja ainakin pk-seudulla isoista K- tai City-marketeista. Meillä ainakin riisi-, hirssi- ja myslivellit ovat olleet suosittuja. Tuote on myös luomua.

Itse vellijauhe on siis maidoton. Pakkauksen ohjeen mukaan velli tehdään täysmaitoon, mutta itse olen käyttänyt siis peptidikorviketta. Eli ensin keitetään vesi ja jäähdytetään jonkin verran (ettei maidon ravintoarvo kärsi liian kuumasta vedestä) sitten muutama lusikallinen jauhetta ja nopea sekoitus. Helppoa on, vaikkei saakkaan valmiissa purkissa... Mielestäni on myös riittoisaa.

Toivottavasti vinkistä on apua :)

maitoallergisen poikamme (kohta 8 kk) kanssa ja siirryimme suoraan puuroon noin 7 kk iässä. Täysimetin siis 6 kk ja sitten lähdimme maistelemaan soseita.

Riisipuuron tein alussa hyvin löysäksi Farinan täysjyväriisijauhosta jota allergologimme meille suositteli -- upposi hyvin ja nyt menee jo desi aamuin illoin marjasoseen kera. pakkauksessa on myös vellin ohje, mutta voisit kyllä kokeilla puuroakin - pitää nälkään tukevampanaravintona vähän paremmin. Samoin muksu lempeä ensipuuro tehdään veteen tai korvikkeeseen, toimii meillä matkapuurona kun on niin todella helppo valmistaa. Lapsi tykkää enemmän Farinasta kuitenkin :)

Vielä kiinteiden aloitteluista:

Aloitimme soseet allergologin listan mukaan bataatilla ja päärynällä ja huonoksi onneksi poika sai iho-oireita päärynästä. Lista siis sisälsi muutamia harvoin allergisoivia aineita kasvis-, hedelmä-, marja-, vilja- ja liharyhmistä ja siitä sitten valikoimme oman makumme mukaan. Vain päärynä on ollut sopimaton ja nyt ruokavalio näyttää jo aika kivalta, Sisu syö aamulla ja illalla riisipuuroa mustikan, puolukan tai luumun kanssa ja päivällä menee miniannoksia kalkkunaa (reilu teelusikallinen jauhettua keitettyä lihaa) vaihdellen joko maissin, (soseutetun) riisin tai perunan tai bataatin kanssa. Lemppari on bataatti, inhokki on maissi :) Välipalana tarjoilen joko maissinaksun, pari tai sitten hienoksi raastettua viileää kurkkua sormin syötäväksi -- on muuten herkkua!

Ensi viikolla aloitamme uusina makuina parsakaalin ja persikan -- olemme edenneet varovasti tyyliin viikko/ruoka-aine, nyt sitten aiomme olla ahneita ja kokeilla kahta noin 4-5 päivän välein.

Menestystä maisteluun!

Maijapauliina ja Sisu

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat