Seuraa 

Moi!

Eli meidän reilu 5kk tytöllä on paha atopia, jota hoidetaan Elidelillä. Nyt ollaan maisteltu maissia vajaa viikko ja haluaisinkin tietää, onko muilla atoopikoilla ollut ihottuma erilaista, jos se on ruoka-aineen aiheuttamaa?? Varovasti olisi kiva ottaa toinenkin maisteltava kuvioihin, kunhan ollaan ihan varmoja, ettei maissista tule reaktioita. Tosin kiinteiden maistelun jälkeen unet on ollu mitä sattuu...yöllä itkee, mitä ei ole yleensä tehnyt, en tiedä näkeekö pahoja unia, vai mikä on, mutta yleensä itkee unissaan. Päiväunet on erittäin katkonaisia ja huomattavasti entistä lyhempiä. En tiedäkään, onko kyseessä rytmien vaihdos, sopimaton ruoka vai jotain ihan muuta (esim. hampaat).

Millä muut allergikot ovat aloitelleet kiinteitä ja mikä on ollut uusien ruoka-aineiden kokeilujärjestys?

Kommentit (7)

Me on maisteltu nyt viikko maissia ja tarkotuksena oli ottaa tänään uutena mukaan riisi. Eilen kuitenkin alko näyttää siltä, et poskissa ois hieman eri näköistä ihottumaa kuin yleensä ja Elidel ei tunnu ainakaan heti siihen tehoavan. Nyt mietinkin, onko maissi sittenkin allergisoiva meidän tapauksessa??? Meilläkin kyllä ihotautilääkäri varoitteli, ettei heti kannata uskoa, jos iho johonkin ruoka-aineeseen reagoi, koska atoopikolla kaikki uusi voi aiheuttaa reaktion. Nyt jätänkin ehkä maissin pois kokeillakseni sitä joskus myöhemmin uudelleen ja koitan sitä riisiä. Ongelma vaan on, että tytölle maistuu kiinteät hyvin ja en uskalla riisiä antaa heti kerralla kuin teelusikan-kaksi ja maissia meni jo reilu puoli purkillista.

Oisko ideoita ja kuulostaako tää teistä " konkareista" huonolta idealta?

Eli sen verran lisää taustoja, että maitoaltistus on tehty, josta lääkäri näki positiivisen, tosin itse en ollut ihan vakuuttunut asiasta. Itse olen ollut hyvin karsitulla imetysdietillä, mutta ihottuma ei sillä parantunut. Sitten olin yhteensä 3 viikkoa imetyskiellossa ja koitettiin Peptidi-tuttelia ja sitten myös neocatea (joka ei sopinut ollenkaan), mutta ei vaikutusta iho-oireisiin, eli todettiin, että iho lehahtelee omia aikojaan, eikä aiheuttajaa (jos varsinaista edes on) ole ainakaan vielä löydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta en tiedä onko musta apua... Niin pojan iho on siis juuri sen mukainen aina mitä kulloinkin syöty. Mutta suuri muutos parempaan on kyllä tapahtunut kun katsoo vauva-ajan kuvia. Poju nyt vajaa 2v. Minä ehdin jo kokeileen pojalle vaikka mitä kiinteitä ennen kuin tieto allergiasta tuli. Ja tietenkin jouduttiin alottaan ruokavaliodietti hyvin niukoilla ruuilla. Ja tuohon diettiin kuului muistaakseni: bataatti,sian/hirvenliha,mustikka,vadelma ja riisi. Myöhemmin selvisi,että riisi oli pahin oireiden aiheuttaja! Toiseksi,maissi ei käy pojalle tänä päivänäkään!

toinen kaksosista on atoopikko ja jo ihan vauva-aikana huomais, että aina uuden ruoka-aineen käyttöönotto aiheutti ihottuman pahenemista. Testattu on kaikki mahdolliset allergiat, ei mitään, mutta sain selityksen ihotautilääkäriltä, että koska atoopikoilla (meidän tapauksessa lisänä vielä voimakas punapigmentti) on ohuempi iho kuin terveihoisilla, iso reagoi hyvin herkästi uusiin tuotteisiin ja menee muutama päivä, ennenkuin keho " tottuu" niihin. Esim jos tyttö syö viikon jokaisena päivänä mansikkajugurttia ja vaihdetaan banaanijugurttiin, on takuuvarma seuraus ihottuma, joka kuitenkin hiipuu muutaman päivän kuluttua.

Ihottuman pitäisi siis paheta, jos kyseessä on ruoka-aineallergia ja jos allergeenia syödään jatkuvasti.

Siitä, mikä ruoka-aine sopii kenellekin, ei voi tietää kuin kokeilemalla. Monet vauvat pitävät bataatista, koska se on makeaa. Se ei myöskään aiheuta vatsavaivoja kuten esim. kukka- ja parsakaali saattavat tehdä. Riisi voi olla myös hyvä alussa kokeiltava, koska ainakin melkein kaikki kaupan hedelmäsoseet sislätää riisitärkkelystä. Sitten ei tarvitse miettiä, reagoiko lapsi riisille vai hedelmälle/marjalle.

Testaukset kannattaa tehdä hitaasti ja varmasti, jottei tosiaan käy niin että testaaminen on aloitettava alusta (kuten meillekin kävi). Ja pidä ruokapäiväkirjaa/kalenteria oireista.

Kärsivällisyyttä testaukseen toivottaen!

Paha ihottumahan voi johtua myös äidinmaidon tai korvikkeen proteiineista.

Meidän 3-vuotiaalla on ihan pienestä imeväisestä asti ollut paha atooppinen iho ja vaikeat allergiat. Vääristä ruoka-aineista iho pahenee, toisista vähän ja toisista hyvinkin selvästi. Välillä on hyvin vaikeaa (mahdotonta itse asiassa) arvuutella, johtuuko ihottuman paheneminen ruuasta vai esim. hikoilusta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat