Seuraa 

Ja jatkokysymys: Miten teillä muilla riittää kaappitila? Entä mitä teette pieniksi jääneille vaatteille?

Meillä alkaa kaapit olla täynnä 2,5v. ainokaisen pieniksi jääneitä vaatteita. Toinen on toiveissa, mutta en ole vielä edes plussannut. Taitavat vaatteet olla auttamattomasti vanhanaikaisia ennen kuin toinen vauva tulee... Hiukan, yhden pienen laatikollisen verran, on kaapissa seuraavan koon vaatteita odottamassa käyttöön pääsyä.

Jonkun verran olemme kaveripiirissä kierrättäneet vaatteita, mutta pääosin olen halunnut säästää vaatteita, koska a) eri ihmisillä on eri tapoja huoltaa ja käyttää lainavaatteita b) yhden käyttäjän jälkeen vaatteet ovat vielä siistejä, kahden tai kolmen jälkeen eivät.

Ja oma vastaukseni: Olen ostanut etukäteen varastoon alesta niin alushousuja kuin haalareitakin, mutta nyt en enää tee sitä, koska kasvua tuntuu olevan vähän vaikea ennustaa ja kaapit ovat kertakaikkiaan liian täynnä siihen harrastukseen. Lapseni on siis kasvanut nopeammin kuin kuvittelin, ja parin hyvän haalarin käyttöikä on jäänyt hyvin lyhyeksi. Voisin tietysti myydä ne eteenpäin, mutta olen päättänyt säästää nekin odottamaan. Myydessä ei yleensä saa kovin hyvää hintaa ja sitten kuitenkin joutuu aikanaan ostamaan mahdolliselle toiselle lapselle haalarin.

Kommentit (18)

Tai jos jokin iki-ihana (yleensä merkki-)vaate halvalla niin vaikka vieläkin isompaa kokoa, mutta pyrin välttämään periaatteessa.

Ainokaisemme on 2v ja ollaan jo myyty n. puolet pieniks jääneistä vaatteista. Vielä on jokunen laatikollinen (mm. kesävaatteet kahdelta kesältä laitan myyntiin tuossa keväämmällä). Noita tulevia isompia vaatteita on ä-pakkauslaatikko täynnä ja jossain muuallakin (hukassa) varmaan;)

Musta on i-ha-naa ostaa alesta kun " halvalla saa" , mutta toki on totta, että sitten tulee joskus (hmmm..) ostettua turhaakin.

Säilytystilaa on yhdessä vaatehuoneessa, tosin aika naftisti (ja on monesti sen näköistäkin) mutta toistaseks ollaan saatu kaikki mahtumaan ovien sisäpuolelle:) Ikuisena haaveena on tosin saada kaikki järjestettyä just eikä melkeen paikalleen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ostan varastoon jos näen jotain hieman erikoisempaa (väriä esim.) jota ei sitten kuitenkaan löytyisi myöhemmin. Varsinkin ulkovaattteisiin sopivat hatut ja hanskat ostan valmiiksi, seuraavana kautena sävyt ovat kuitenkin erilaiset. Lisäksi kun on useampi lapsi, en halua rynniä kaikkien kanssa kauppaan kun sää hieman vaihtuu. Olen kai aika nirso, mutta en taatusti löytäisi mieleistä lastenvaatetta (ainakaan ulkovaat. tai kenkiä) kolmelle yhdellä ostoskerralla. Tosin tänä talvena haalari- ja takkivalikoima on ollut mieleinen, joten melkein harmittaa ettei ole tarvetta ostaa haalareita ;-).

Legon poikien vaattteet ovat myös meillä suosittuja,oranssi, keltainen ja punertavat sävyt ovat ne jotka poika poimii vaatekaapista kun itse valitsee paitaansa.

Niin ja Pompiin kenkiin olen heikkona, joten on niitä varastoja meilläkin. Lisäksi on vielä tämä juhlavaatevarastointi, takkeja myöten tietysti... sekin vie oman tilansa.

Minäkin kokosin siihen vauvakassikeräykseen silloin vuosi pari sitten helposti 2 kassia. Järjestääkö Vaaka ry. tämänkin? Mikä on keräysaika?

Eli ostan vanhimmalle odottamaan vaatteita, en mulle juurikaan. Ja pääosin molemmille sukupuolille sopivia. Kirppareilta myös tyttöhepeniä tai jotain hyvin poikamaista. Kaikkiaan tavaraa on sellainen äp:n laatikollinen.

Pois laitettavia ei ole vielä, koska nuorin täytti tänään 2 vkoa. Nyt hänen jälkeen pitäisi alkaa myydä kirpparilla, koska hän lienee viimeinen lapsi meillä. Välikoko keskimmäinen->nuorin vaatteita on muutama pahvilaatikollinen ja vanhin->keskimmäinen pieni pahvilaatikollinen, koska ovat pian samankokoisia.

Olen säästänyt kaikki esikoisen vaatteet ja niitä nyt sitten kakkonen käyttää. Myönnan että välillä kyllä laatikoiden paljous hurjistutti (kaappi tilaa onneksi on paljon) mutta toisaalta nyt ei ole tarvinnut juuri mitään hankkia (siis turhamaisuuttani olen hankkinut kakkosellekin jotain " omaa" lähinnä sukulaisilta saaduilla lahjarahoilla tai toivonut jotain tiettyä vaatetta lahjaksi).

Tähän mennessä mikään ei ole tuntunut vanhanaikaselta mutta suosin aika klassita pukeutumistyyliä myös lapsella. Vauvauikkari ei kestänyt säilytystä kuminauhat surkastuivat.

Alesta ostan melkein kaiken aina valmiiksi, en voi sietää sitä että jotain on pakko lähteä ostamaan, kaiken on löydyttävä kotoa kun sitä tarvitaan. Myönnän että ajattelen ettei ole niin kamalaa jos ei paljon käytetä kun " halvalla saa" , suosin loppualeja aika paljon enkä koskaan osta sellaista mistä en varmasti pidä. Nykyään vanhemalla on myös mielipiteitä vaatteistaan mutta lähes kaikki kelpaa mitä hankin. Päävärit valkoinen, sininen ja punainen sopii kaikki yhteen ja mieskin osaa ottaa kaapista vaatteet jotka sopii yhteen. Nyt olen ihastunut vaaleansiniseen ja sitä on tullut hankittua enemmän. Kokojen kanssa on mennyt tosi nappiin mitään ei ole jäänyt käyttämättä kokonsa takia. Meillä ei oikeastaan ole erikseen sisävaatteissa kesä- tai talvivaatteita , ympäri vuoden käytetään niin kauan kuin käy (paitsi shortseja).

Kierrätystä kavereiden kesken en juurikaan harrasta juuri mainitsemiesi syiden takia. Toiseksi en itse saisi mistään vanhemmalle lapselle kierrätysvaatteita niin miksi antaisin hänen vaatteitaan kietoon kun niitä on vain yksi käyttänyt. Kakkosen jälkeen olen siihen kyllä valmis enkä edes kaipaa mitään tilalle.

Jos lapset olisivat eri sukupuolta olisin varmaan laittanut paljon vaatteita kiertoon.

Ostan varastoon enkä vain alesta. Ostan siis silloin kun kivaa näkyy ja hyviä tuotteita löytyy. Niin monta kertaa olen juossut esim. kunnollisten kenkien tai villa-alusvaatteiden tai hanskojen perässä että jos jossain vaan semmoisiin törmään, niin taatusti nappaan mukaan maksoi mitä maksoi. Ihmettelen välillä tätä pääkaupunkiseudun " venäläistä" meininkiä, jonka takia olen joutunut ostamaan joskus punaiset Peukalopotit Tampereelta tilaten pojalle tai vihreät kurahanskat, kun koko 10 km säteellä ei enää tuntunut olevan tummansinisiä.

Ja mitä siihen kaappitilaan tulee, niin mikä tila??? Pieneksi jääneet olen yleensä myynyt vauvalehden kirppiksen kautta ja hyvin on menneet yhdellä pojalla olleet vaatteet ja kengät kaupaksi, varsinkin kun pojalla niitä vaatteita on, niin eivät yleensä ehdi kovin huonoksi mennä. Nytkin pitäisi taas pistää varmaan viisi pahvilaatikollista myyntiin, kun vaan sais aikaiseksi.

Vastaavasti olisi kiva löytää joku, jolla olisi sellainen nyt koon 130 vaatteita käyttävä poika, jonka äiti ei tykkäis hirviöistä, lieskoista yms. ja haluais myydä vaatteet eteenpäin...

Vaaka ry jälleen järjestää. Tällä kertaa kerätään taaperoikäisten vaatteita...eli 80-100cm vaatteita karjalaan. Keräys alkaa huhtikuussa ja kassin tarkempi sisältö julkaistaan ensi kuussa.

Nyt kaikki laittamaan säilöön vaatteita tuota tulevaa keräystä varten :)

Vaaka ry:n sivuilta voi käydä katsomassa tarkempia tietoja keräyksestä kunhan keräys lähenee.

http://www.vaaka.org/

Kyllä ihan tarkoituksella ostan seuraavia kokoja varastoon kun sopivia, kivoja hyviä tulee vastaan sopivaan hintaan...esim nyt aleista varsinkin pienimmälle pojalle ostin seuraavia kokoja kun tytön vaatteista ei paljoakaan sopivia hänelle löydy...niin vaaleanpuna-tyttö-voittoista nuo varastossa olevat vaatteet :)

Mielummin ostan pikkuhiljaa valmiiksi niin on sitten valmiiksi kun tarvetta tulee, eikä tarvitse kerralla lähteä koko vaatevarastoa ostamaan kun edellinen koko jää pieneksi. Kenkiä ym tosin ostetaan vasta kun tarve ilmenee ja sovittaen tietenkin :)

Myös ulkovaatteita yritän katsoa hieman ennakkoon...kurahousut nyt talvella ostettu valmiiksi ensi kevääksi...nyt hakusessa toppahaalarit ensi talvelle, mutta ne ostan vain jos löytyy mieluiset hyvällä alella, koska tuo koon arviointi on aina pieni riski.

Isomman vaatteet suurimmaksi osaksi kierrätän eteenpäin....osan myyn, osan lahjoitan tutuille ja osa menee hyväntekeväisyys keräyksiin ym...nyt mm.säästelen jo valmiiksi kevään taapero-kassikeräystä varten.

Lähinnä noita vauva-kokoja olen itse säästänyt, vain siisteimmät ja ihanimmat niin tytön kuin pojan vaatteissa sekä pieniä neutraaleja. Koko vaatevarastoa kaikissa koissa en ala säilömään kun mahd. tulevasta vauvasta ei tiedä koska sen aika on ja onko sitten tyttö vai poika. Ja meillä ainakin lähipiirissä vaatteet kiertää hyvin, joten aina niitä sitten saakin jos itselle taas tarvetta tulee.

Parit laatikot tuossa lapsille on isompia vaatteita odottamassa..pääasiassa siis sisävaatetta joka käy mihin vuodenaikaan tahansa. Säilytystilaa ei liikaa ole, mutta itse koen viisaammaksi ostaa jo ennakkoon aleista ja poistoista kuin sitten koko vaatevaraston hätäpäissään kalliilla (normaali hinnalla)...usein kun jotain tiettyä vaatetta hakee,niin sitä ei juuri silloin löydy edullisesti niin mistään :/

Niin ja kirppareilta ostan myös jos hyviä löytöjä tulee vastaan :)

Jos halvalla alesta saa, niin miksi ei. Lasten muoti ei tosiaankaan juuri muutu - enkä muotia ostakaan, perusvaatteita lähinnä, ja enimmäkseen sisävaatteita, jotka menevät minä sesonkina hyvänsä. Tuo kummaa turvallisuuden tunnetta, kun on pari pahvilaatikollista seuraavaa kokoa odottamassa. :-) (Täytyy tunnustaa, että on jonkin verran myös sitäkin seuraavaa kokoa, kun on saanut halvalla hyvää.)

Kokonumeroihin kun ei ole aina luottamista (eikä aina omaan silmämääräiseen arvioonkaan), niin juuri tarpeeseen ostaessa pitäisi olla taapero mukana kaupassa ja sovittamistuulella.

Meillä on aika hyvin säilytystilaa toistaiseksi sekä uusille että vanhoille vaatteille, mutta yritän antaa pieneksi jääneitä kavereiden lapsille.

En säilö vaatteita, koska

- vaatteet eivät säilömisestä parane

- oma maku muuttuu

- muoti muuttuu

- seuraava lapsi voi olla eri sukupuolta

- seuraava lapsi voi olla syntynyt ihan eri aikaan vuodesta

- säilytystilaa on rajoitetusti

- mieluummin säilön hieman liian suuria vaatteita, joille on joskus käyttöä

- säilön vaatteita sitten, kun tiedän, KELLE säilön

Ostan jonkin verran vaatteita, kun saan edullisesti. Vanhat vaatteet myyn Vauva-netissä ja kirppareilla -ja saaduilla rahoilla ostan uusia. Esikoiselle on oma, pieni laatikkonsa vauva-ajan vaatteita säilössä.

T. Emmakaisa ja yksi lapsi 4v.

Minä myös en tykkää lieskoista enkä hirviöistä. Kirkkaista väreistä pidän, marimekon paidoista, legon housuista ja paidoista, exitin ja espritin vaatteista myös. Poika nyt 110 kokoa.

On mielenkiintoista kuulla, kuinka te muut menettelette. Varsinkin, kun tämä oma säilömisvimma tuntuu välillä jo tyhmältä, kun sitä pikkukakkosta ei vielä kuulu ja vaatteita jää koko ajan pieneksi ja kaapit täyttyvät. Koot 50-92 siis tiukasti säästössä. Kiitos Finette, kun näit järkeä tässä :-) Olen samaa mieltä kanssasi, että beiget sammarit sopivat niin tänä kuin ensi vuonnakin. Olenkin pyrkinyt ostamaan aika sukupuolinautraaleja värejä juuri tämän kierrätysideani vuoksi. Ihan kivasti on beigeä, ruskeaa, vihreää, keltaista, sinistä ja raidallisia unisex-perusbodyjä, -paitoja ja muitakin vaatteita löytynytkin. Uskon ihan oikeasti käyttäväni niitä. Nyt tarvittaisiin niille vain se seuraava käyttäjä :-)

-talossa ja halusin säilöä kaikki esikoisen hyvät vaatteet seuraavaa varten, pesin ja silitin ne ja pakkasin tiiviisti pieniin muovipusseihin, pussit pahvilaatikoihin ja kellarikomeroon. Kaikki säilyi hyvin.

Ja kaikkea on käytetty! Ei tuo lasten muoti niin nopeasti muutu. Beiget sammarit on beiget sammarit, oli ne tänä vuonna ostettu tai 2 vuotta sitten. = )

Eli säilytät tietysti ne esikoisesi vaatteet! :)

esim. nyt oon ostanu jo jonkin verran t-paitoja kesää ajatellen, ja yleensäkin sisävaatteita ostan ennakkoon. yritän aina miettiä et mikä vuodenaika sillon mahdollisesti olis kun ostamaani vaatetta tarvitaan. Isoja vaatteita meillä on odottamassa ehkä yksi hyllyllinen (tai kaksi). Pyrin ostamaan samoja värejä, eli vihreää, valkoista, ruskeaa ja vaaleanpunaista. Niin, meillä on siis tyttö. Haalarin ostin viime vuonna tätä talvea varten kun edullisesti sai. Kengät ostetaan sitten vasta ku tarvitaan...

Pienet vaatteet oon säilyttänyt, koska kakkonen olis toiveissa joskus. Sitä tosin oon miettiny, et ku maku muuttuu kuitenkin... Huonoimmat oon suosiolla pistäny pois.

Mulla on taipumuksena ostaa liikaa vaatteita tytölle, mutta se ei sitten haittaa niin paljoa, koska mulla on kummityttö joka on kuukauden vanhempi kuin oma tyttäreni, ja jos näyttää siltä, että meillä jotkut vaatteet jää käyttämättä tai ovat ihan liian isoja (tytöillä iso kokoero) niin annan niitä esim. synttärilahjaksi. Voin antaa kerralla useammankin vaatekappaleen, koska olen ne kuitenkin alesta ostanut niin hintaa ei ole paljoa ollut.

Haalarit olen ostanut alesta seuraavaksi talveksi.Kenkiä ja sisävaatteita en osta varastoon.Meillä on 6v poika,5v tyttö ja kohta 8kk poika.Esikoisen vaatteita ei voi kierrättää tytölle ja esikoisen ja kuopuksen ikäero on jo sen verran suuri etten viitsi varastoida vaatteita.Myyn pieneksi jääneet vaatteet tutuille.

mutta ne alkoivat kyllästyttää jo ennen käyttöönottoa, joten myin kaikki pois.

Nyt ostan varastoon korkeintaan yhtä kokoa isompaa vaatetta kun käytössä jo on. Yleensä hyödynnän alet aika hyvin ja poistorekit yms tutkin ympäri vuoden. Aleja kun tulee näemmä joka vuosi ja useamman kerran =)

Käytetyt vaatteet myyn, annan tai muuten kierrätän, koska lisää lapsia meille ei tule ja säilöminen on turhaa.

Loistavaa, minäkin pääsen nyt hyvillä mielin muutamista vaatteista eroon ja voin sitten aikanaan hankkia sille toiveissa olevalle pikku2:lle jotain uutta :-) (Kun jos kaverille lainaa tai myy, niin ei viitsi ottaa vaatteita siitä huonoimmasta tai tylsimmästä päästä. Toki katson kasseihinkin kivoja vaatteita, mutta sinne kelpaavat vähän toisenlaisetkin vaatteet kuin merkki- ja sävytietoisille kavereille.) Kävinkin jo Vaaka ry:n sivuilla ja odotan kovasti tarkempaa tietoa paketeista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat