Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Huomenna on saumurit alennuksessa, joten nyt aion vihdoin hankkia itselleni ko pelin. En ole yhtään perehtynyt asiaan, olen aina ommellut valmiiksi laitetulla koneella kansalaisopistolla tai aikoinaan koulussa.

Osaako kukaan kertoa minulle, mitä saumurilta kannattaa vaatia??

Kolmi- vai nelilankainen? Hyviä merkkejä? Käytetty / uusi?

Ompelen lähinnä vaatteita ja kaikkea mahdollista sisustukseen (verhot, tyynyt yms.)

Kiitos etukäteen, toivottavasti joku osaisi vähän avittaa!

Kommentit (2)

Hei, itselläni on 15 vuotta vanha kone, joten muutamia havaintoja on tullut tehtyä: kannattaa olla ainakin 4 lankainen kone (itselläni on), sillä silloin voi yhden langan poistaa käytöstä välillä eli tehdä koneesta 3 lankaisen. Tämä on silloin esim. hyvä toiminto, kun pitää saada erityisen joustava tikki aikaan. 4-lankaisessahan toinen neula tekee ns. tuplatikkauksen, joka ei siis jousta niin hyvin. 5-lankaisiakin on myynnissä, mutta niistä en osaa sanoa mitään. Sitten kannattaa katsoa, että koneessa on valo. Oma koneeni on niin vanha ettei siinä ole ja sekös harmittaa. Samoin langoituksen helppouteen ja selkeyteen pitää kiinnittää huomiota jos aikoo välttyä harmailta hiuksilta.

Suuressa Käsityölehdessä 4/2005 oli saumuritesti, jossa oli 13 uutuuskonetta testissä. Poimin tähän muutaman hyvän arvosanan saaneen (nämä eivät ole missään järjestyksessä):

1. Singer Ultra Lock SH 654 , yleisarvosana hyvä, hinta noin 470¿, helppokäyttöinen yleissaumuri, selkeät ohjeet, ei turhia kommervenkkejä, vapaavarsi ja rullapäärme hyviä, luotettavan oloinen. Olen omassa käytössäni huomannut että Singerit ovat hyviä koneita ja niille on aika helppo saada huolto.

2. Elna Lock 683, yleisarvosana hyvä, hinta noin 575¿, monipuolinen peruskone, helppokäyttöiset säätimet, tarvikelaatikon sijainti hyvä.

Molemmat näistä ovat 4 lankaisia. Muut n. 500¿ koneet olivat saaneet tyydyttävän arvosanan, ja yli 1000¿ koneissa hyvän arvosanan olivat saaneet Singer Coverhem (5-lankainen), Bernina 1100D (4-lankainen), Elna Lock 744DEX (4-lankainen + ketju-ja peitetikit).

Toivottavasti näistä oli jotain iloa.

T: Hanna

Huomenna on saumurit alennuksessa, joten nyt aion vihdoin hankkia itselleni ko pelin. En ole yhtään perehtynyt asiaan, olen aina ommellut valmiiksi laitetulla koneella kansalaisopistolla tai aikoinaan koulussa.

Osaako kukaan kertoa minulle, mitä saumurilta kannattaa vaatia??

Kolmi- vai nelilankainen? Hyviä merkkejä? Käytetty / uusi?

Ompelen lähinnä vaatteita ja kaikkea mahdollista sisustukseen (verhot, tyynyt yms.)

Pähkäilin samaa syksymmällä ja ostin sitten vempaimen, Janome-merkkisen. Tiesin jo etsiessäni mitä haluan: pitää olla

- helppo langoittaa

- selkeä ohjekirja

- vapaavarsi

- pitää tehdä siistiä rullapäärmettä myös silkkisifonkiin

- 2-lankainen laakasauma tars onnistua myös

Ompeleen leveyden säätö on myös hyvä, sitä ei kaikissa ole. Ei minunkaan rakkineessani.

Käytetty voi olla hyvä ostos, koska yleensähän saumuri viedään kauppaan lähes käyttämättömänä, koskei sitä ole tullut paljon käytettyä...

Ota mukaan kangastilkkuja niistä kankaista, joista haluat koneen selviytyvän ja kokeile. Tutki langoittamista jo kaupassa, koska se on se juttu, jonka kanssa menee hermo, jos se on hankalaa.

Jos haluat pitkäikäisen laitteen, niin ota selvää, onko moottorissa käytetty muovi- vai metalliosia. Metalli kestää.

Hyviä merkkejä ovat esim. Husqvarna, Bernina ja Janome. Singereissä on vapaavarsi mutta eivät ole yhtä kestäviä kuin nuo edellä mainitut.

Eli neuvoni pähkinänkuoressa: mieti tarpeesi ja paljonko voit maksaa, ota kankaita mukaan ja kysy reilusti kaikkea mitä mieleen tulee. Myyjät voivat joskus olla ylimielisiä ja suhtautua asiakkaaseen kuin tolloon, mutta ne tyhmät kysymykset kannattaa silti kysyä ja selvittää :) Onnea vain kaupantekoon! Itse olen ostokseeni suht tyytyväinen, koska sain esittelykappaleen halvalla. Paljon olen sitä jo käyttänytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat