Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Anoppi usutti minut syksyllä posliinimaalaustunneille. Raskauden selvittyä kun mietin miten mahtavat sopia yhteen, hän selvitti äpkl tuttavaltaan että pitäisi sopia. Ei kuulemma harrastuksia ole koskaan kielletty. Nyt kuitenkin joku hänen tuttavansa, joka on maalannut vuosia, oli sanonut ettei hän käynyt raskausaikoina ollenkaan maalaamassa. Anoppi tästä kauhuissaan onkin nyt sitä mieltä ettei minunkaan pitäisi enää käydä. Viikkoja on nyt kasassa 20 ja alku puolella ehdin käydä maalaamassa 5-6 kertaa. UÄ:ssa onneksi kaikki näytti hyvältä mutta silti hirvittää. Onko ellään teitoa tai kokemusta asiasta?

Kommentit (4)

Mä en itse harrasta posliininmaalausta, mutta kaverini joka harrastaa, maalasi koko raskauden ajan, mutta vältti käyttämästä lysterivärejä (en tiiä miten kirjoitetaan) ja kultausvärejä. Lisäks ei kuulemma oo suositeltavaa olla samassa tilassa, jossa polttouuni päällä, vaikka tila oliskin hyvin ilmastoitu. Nämä siis vaan oon aivan kaverilta kuultua juttuja, ehkä sun kannattaa kysyä neuvolalääkäriltä. Ai niin ja se tuli vielä mieleen, että itse käytin kerran alkuraskaudessa kamalaa liuotinainetta ja olin siitä huolissaan. Lääkäri (todella pätevä) sanoi ettei siitä oo ollu mitään haittaa. Haittaa olisi ollu jos olisin jatkuvasti liuoinkatkuissa ja pitkiä aikoja.

Minä olen kulkenut posliinia maalaamassa nyt muutaman vuoden kerran viikossa. Olen nyt kolmatta kertaa raskaana posliinimaalauksessa ja ainakaan edellisille lapsille se ei aiheuttanut mitään ongelmia, eikä tässäkään odotuksessa ole ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Rakenneultran mukaan vauva on normaalisti kehittynyt. Toista lasta odottaessani kävin piirissä, missä maalattiin sekä lystereillä, että tavallisilla vesiohenteisilla maaleilla, mutta nykyisen asuinkuntani posliinipiiri on jaettu niin, että lysterimaalaus on erikseen. Kolmatta ja nyt neljättä odottaessani olen käynyt tässä piirissä, enkä siten ole joutunut altistumaan lysterimaalien kaasuille. Mutta lapset ovat siis olleet kaikki terveitä ja en usko, että sinullakaan on syytä huoleen. Jos et itse maalaa lystereillä, etkä mene ihan viereen kun joku muu maalaa, niin ei se kerta viikossa maata varmaan kaada. Minulle tuli silloin toisen odotusaikana huono olo, kun itse yritin lystereillä maalata. Muiden maalaus ei haitannut, kun en mennyt ihan lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eri väreissähän käytetään eri kemikaaleja ja ne saattavat olla sinällään vaarallisia, mutta esim. kadmiumin käyttö on ainakin lasitteissa kielletty nykyään. Muutenkin enemmän vaaraksi ovat spraymaalit, kun niissä ilmaan pääsee leijailemaan aika paljon hiukkasia, siveltimellä työskennellessähän niin ei käy. Kerran viikossa " altistumisessa" noin pienissä määrin ei varmaankaan ole haittaa.

Englannikielistä listaa turvallisista ja vaarallisista väreistä löytyy mm. http://www.eggtempera.com/health.html.

Kiitos vastanneille! Kyllä mä varmaan uskallan käydä loppuraskauden ajankin vielä maalaamassa. Olisi ollut sääli lopettaa kun on vasta alkuun päässyt ja innostunut. Tietenkin jos siitä olisi ollut vauvalle vaaraa niin ei sitä olisi kahta kertaa miettinyt mitä tekee!

Meidän ryhmässä ei kovin paljoa ole lysteri töitä tehtykään. Itse ehdin syksyllä pari mukia maalata niillä. Ja polttouunia ei siellä olekkaan vaan vetäjä kuskaa meidän tekeleet kyläkoululta kansalaisopistolle poltettavaksi.

Hyvää kevään ja vauvan odotusta kaikille!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat