Vierailija

Sormukset (kihla ja vihki, kultaa) olleet n. puolisen vuotta sormessa, nyt yht äkkiä alkoi kirveltää, iho on ihan rikki. Laitoin kortisonivoidetta, sormi parani ja kun laitoin sormuksen takaisin, parin päivän päästä sama juttu. Iho on ärhäkän punainen.

Mikä avuksi, haluaisin niin mielelläni pitää sormuksiani?

Kommentit (18)

Ja aina kun kädet kastuu, niin kuivaan sormukset ja ihon sormuksen alta huolella.

Muuten iho menee tosi pahasti rikki ja lopulta vesikelloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lasten syntymän jälkeen en voinutkaan pitää sormuksia enää yötä päivää, iho meni heti rikki, vesikelloille ihan!

Nyt pärjään niin että käytän sormuksia töissä ja kun olen kaupassa tms. kotiin tullessa laitan heti sormukset pois sormesta ja olen aina kotona ilman, näin voin pitää sormuksia eikä ihottumaa ole! Kyse ei ole allergiasta koska voin pitää korviksia ja ketjua kaulassa, vaan ilmeisesti juuri tuosta bakteeri-jutusta. NÄin arveli ainakin kultaseppä jolta asiaa kyselin. Neuvoi että ihottuman täytyy antaa parantua kunnolla ja sitten pitää pieniä hetkiä kerrallaan sormuksia.

Sitä voi lakata sinne sormuksen sisäpuolelle. Sitä käytetään usein esim. pronssikoruihin kun niistä lähtee väriä kun kostuu (esim. sormukset).

Lakkaa lisäillään aina välillä.

Voiko olla että sormuksen väliin jää jotain ainetta joka ärsyttää (pesuaineita kun peset käsiä tms...). Kullassa voi olla pieniä määriä nikkeliä ja kullallekin voi olla allerginen..

Eli lakkaa kehiin. Kannattaa hakea mieluummin tuota korulakkaa kuin kynsilakkaa.

Otin ennen aina kaikki sormukset, myös vihkisormuksen, pois yöksi, sitten asuimme muuton takia jonkin aikaa tilapäiskämpässä kaaoksen keskellä, ja ehkä sitten sen takia tuli pidettyä vihkisormusta pari-kolme kuukautta yötä päivää. Sormuksen alle puski just tämä samanlainen ihottuma, joka kesti viikkoja parantua. Kysäisin asiaa ihan lääkäriltäkin, ja kuulemma harvoin on mistään allergiasta kyse vaan ihan siitä, että ohuenkin sormuksen alle jää hyvin helpolla saippuaa, kosteutta ja bakteereita, joten aina sormukset pois pesun ja kuivauksen ajaksi, ja ehdottomasti jos käyttää käsivoidetta niin pitää antaa voiteen kuivua kunnolla ennenkuin laittaa sormukset takaisin, muuten voiteenjämät sormuksen alla ovat varsinainen bakteeripesä. Yöksi sormukset pois, että iho saa hengittää. Ensi avuksi sormus pois parantumisen ajaksi ja mietoa kortisonirasvaa pari kertaa päivässä.

Ongelma ratkesi kun vähän aikaa mies rasvaili kortisonilla ja kun alua oli parantunut hän laittoi sormukset takisin ja ottaa ne aina pois illalla ja suihkuun mennessä ja tiskatessa.

Aloin ihmettelemään samaa asiaa, kunnes äkkäsin, mistä on kyse. Ihottumaa tuli joka kerran siivouspäivän jälkeen. Tietty kun olin rätin kanssa heilunut, sormuksen alla oli ties mitä vimiä ja kosteutta. Ei muuta kuin joka siivouksen jälkeen sormusten ja käsien pesu sekä huolellinen kuivaus. Siihen loppui ihottuma.

Allergiasta ei ole kyse, jos iho kestää korviksia, kaulaketjua tai muita koruja jatkuvassa käytössä. Joten korulakkaa ei kannata ihan ensimmäiseksi kokeilla, (jotkut herkistyvät nimittäin korulakallekin!) vaan näitä tässä ketjussa tulleita ohjeita ensiapuna: ihon pitää antaa parantua ensin kunnolla täysin ilman sormuksia, mietoa kortisonirasvaan ihottumaan tarvittaessa, sen jälkeen sormukset pois yöksi ja pesun/kuivauksen ajaksi ja just esim. siivotessa. Monille tulee tätä ihottumaa nimenomaan lasten syntymän jälkeen, kun omia ja lasten käsiä ja kakkapyllyjä tulee pestyä usein ja muutenkin kädet ovat paljon alttiimpana kosteudelle kuin aikaisemmin.

Yksi ratkaisu voi olla laittaa sormukset vaikka kaulaketjuun joksikin aikaa. Muistakaa, että myös sormus pitää puhdistaa, etenkin timanttisormukset, joissa on reikä sisäpuolella, samaten sormuset, joiden pinta on muuten epätasainen sisältä. Niihin kertyy helpolla kaikenlaista töhnää, joka paitsi himmentää korun loistoa, on aikamoinen bakteeripesä. Hyvä keino on laittaa vaikka astianpesuaineveteen likoamaan (ei helmiä!) ja sen jälkeen pudistaan pehmeällä hammasharjalla tai hampaidenväliharjalla.

t. korukauppias

Vierailija:

Lainaus:

lasten syntymän jälkeen en voinutkaan pitää sormuksia enää yötä päivää, iho meni heti rikki, vesikelloille ihan!

Nyt pärjään niin että käytän sormuksia töissä ja kun olen kaupassa tms. kotiin tullessa laitan heti sormukset pois sormesta ja olen aina kotona ilman, näin voin pitää sormuksia eikä ihottumaa ole! Kyse ei ole allergiasta koska voin pitää korviksia ja ketjua kaulassa, vaan ilmeisesti juuri tuosta bakteeri-jutusta. NÄin arveli ainakin kultaseppä jolta asiaa kyselin. Neuvoi että ihottuman täytyy antaa parantua kunnolla ja sitten pitää pieniä hetkiä kerrallaan sormuksia.

eikä valitettavasti ne kaiverrukset, joihin ne oikein kerääntyy paranna tilannetta. Jos kovin vaikeaksi menee ja haluat ehdottomasti pitää sormuksia, niin mietipä, jos ostaisit uudet sormukset ilman kaiverruksia. Mä olen menossa just toista kertaa kihloihin ja naimisiin ja päätin etten halua sisäpinnalle kaiverruksia, miehen nimi tulee toisen sormuksen " laitaan" .

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat