Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä ois tällainen ihmeellinen ongelma : vaavi, nyt reilu 8 viikkoa, nukkuu vähintään 20 tuntia / päivä. Tässä on se harmi että aika menee odotellessa millois se vaavi herää et sais syöttää sen ja päästäs muiden lasten kans ulos, kauppaan jne.

Neidon päivärytmi on tämä

" yöunille" 03:00

9:00 syöttö ja nukahtaa samantien uudelleen

15:00 syöttö ja taas nukahtaa pullolle

20:00 syöttö ja sitten valvoo n. tunnin

20:00-23:00 jatkuvaa syömistä pullosta samalla nukkuen, kerralla n.60 ml

23:00-03:00 nukkuu

Elikkäs kai tää on ihan normaalia. Aamupäivisin ei neitiä tiedä olevankaan, illat sitten on koko ajan sylissä ja nukkuu pullo suussa, änkyröi välillä jne.

Mietin vaan sitäkin et milloin ihmeessä vauva ehtii " leikkimään" ja opettelemaan kääntymistä jne. ?

No, kuullostaa aikas typerälle kysymykselle, mutta ongelmansa kullakin. Toisaalta olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen että nukkuu... Onkos muilla unisia vauveleita vielä tässäkin iässä ???

T : Rapuäiti, Amalia 2 kk ja isot siskot.

Kommentit (7)

Vauva herää n. 07.30 maissa

syö ja käy nykkumaan n. 08.30

herää 10.30-11.30 tämä on vaihdellut paljonkin

syö ja käy nukkumaan heti melkein tämän ateria jälkeen

laitan ulos nukkumaan, koska tähän aikaan kitisii sisällä, nukkuu ulkona tosi hyvin.

herää 13.30

syö ... nukahtaa... iltapäivä on epäsäännöllisempää

joka tapauksessa herää syömään alkuillalla yhden kerran vielä n. 19-21 välillä ja nukkuu n. 03.00 asti riippuen kuinka myöhään on tuon ilta-maidon nauttinut.

Sinuna lähtisin vaan ulos, ei se haittaa vaikka puet nukkuvaa vauvaa, kyllä hän nukahtaa heti vaunuihin uudelleen ja raitis ilma tekee hyvää koko perheelle. Itse olen huomannut, että kantsii lähteä ulos heti, kun vauva on herännyt aamulla ja syönyt. Meillä on 3-vuotias rasavilli, joka haluaa ulos päivittäin ja näin meidän arki on lähtenyt rullaamaan.

En imetä. Imetys kaatui kun sairastuin keuhkokuumeeseen vähän ennen synnytystä =(.

Maitomäärä tytöllä on vrk:ssa n.800-1000 ml. Kerralla hän syö pullosta pitkien unien jälkeen 160-220 ml..... (hui kauhistus kun paljon !). Ja tietty kun ilta on pullostelua vähänpäästä menee kerralla n. 60ml, sitten nukahtaa ja ottaa taas sen 60 ml.

Juu, en taida odottaa enää vaavin heräämistä et saisin laittaa sen ulkounille, lähtä kauppaan, lähtä vaunuilee.... Ja aika useen ollaan tehty niin et vauvalle (nukkuvana tietty) vaatteet päälle ja menoks ja ei kun uni jatkuu.... Kun sais jotain järkevää rytmiä päivään. Tänäänkin sisko sanoi että se vaan nukkuu ja syö =).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja hoitohommat tarpeen mukaan matkalla.

Tottuupahan samalla muun perheen rytmiin ja nukkuu yöllä paremmin, kun heräilee päivän mittaan. Unisena ei tosin välttämättä herää vaikka paikasta toiseen siirretäänkin.

Meillä lapsi taas nukkuu yöllä yhden n.3h pätkän ja jos hyvä tuuri käy päivän ja illan aikana ehkä yhden tai kaksi kertaa n. 1-2h. Muuten on ihan vaan torkahtelua koko ajan, eikä mihinkään pääse lähtemään=(

Mutta se mitä halusin sulta kysyä oli, että kuinka paljon lapsesi syö korviketta päivässä? Ja imetätkö lainkaan? Itse yritän taituroida osittaisimetyksen kanssa ja aina mietityttää saako lapsi korviketta riittävästi... tämä tuli vain mieleeni, kun mainitsit tuon 60ml, itse en ole vielä tohtinut niin paljoa kerralla antaa ja mietin pitäisikö vain tyrkyttää, että saisi joskus lapsen nukkumaan pidempään....

8 viikon ikäisenä hänkin nukkui 20-21h vuorokaudessa, emmekä me häntä paljonkaan hereillä nähneet. Syöttövälit olivat 4-6 tuntia ja syönnin jälkeen tyttö jaksoi olla vain tunnin verran hereillä.

Meillä on toinenkin lapsi, joka käy arkipäivisin kerhossa. Kerhoon oli päästävä ja muutenkin halusin itsekin ulkoilla, tavata ystäviä jne. Meillä vauva on syntymästään saakka nukkunut päiväunet ulkona vaunuissa, joten minun oli aina helppo lähteä milloin minnekin. Aamulla lykkäsin vauvan vaunuihin pihalle, sieltä sitten hain, kun lähdettiin esikoista kerhoon viemään ja työnsin tytön taas takaisin pihalle, kun tulimme kotiin. Hän ei tiennyt tuon taivaallista siitä, että olimme hänen päiväunien aikaan reissanneet ties missä. Kavereitakin olen tavannut harva se päivä vaunulenkkien tai kahvittelun merkeissä.

Leikkimisestä, kääntymään oppimisesta jne...Sen tunnin verran, mitä vauvelimme jaksoi aina hereillä olla, hän viettikin usein jumppamatolla leluja katsellen. Itse istuin vieressä ja juttelin niitä näitä. Koko se tunti käytettiin siis tehokkaasti hyväksemme =D. Kääntymään tyttö oppi 4kk ikäisenä, vaikka treenit olivatkin jääneet vähäisiksi. Nykyäänkin hänen ollessa siis jo 5kk, hän nukkuu ikäisekseen paljon. Päiväunia vetelee pihalla yhteensä 6 tuntia päivässä ja yöunia nukkuu klo 21.30 - 08.30. Hereillä ollessaan hän on oikein tomera ja hyväntuulinen tyttö.

Olisiko teillä mahdollisuutta laittaa vauvaa ulos nukkumaan, jolloin hänet olisi helppo siitä ottaa aina mukaan päivän rientoihin? Jos tätä mahdollisuutta ei ole, niin pukisin vauvalle silti ulkovaatteet päälle ja lähtisin ulos, kun tarve vaatii. Hyväunisena hän tuskin reagoi pukemiseen niin että herää lopullisesti.

Yleensä ongelma on päinvastainen eli vauva nukkuu liian vähän. Kiva kuulla, että on muitakin paljon nukkuvia vauvoja :). Itse olen nimittäin kuullut monesti kommentteja siitä, että onkohan vauvamme edes terve, kun nukkuu niin paljon. Meillä esikoinen oli aikoinaan samanlainen unikeko ja terve kuin pukki on hänkin.

niin aika usein siis olen vaan kopannut tytön matkaan, mutta kun tahtoo nuo aamut meillä venähtää =D.

Mutta joku ehdottikin sitä että kun vauva on valmiiksi ulkona niin siitä ei tartte kuin napata neiti kyytiin...

Ja jumppamatto meillä on, vielä ihan upouusi. Kun sitä vaan ei oo vielä käytetty eikä neiti ollut juurikaan lattialla. Hällä kun niin vähäset nuo valvontajaksot että tahtoo siskot pitää typyä sylissään ne hetket ja äiti kanssa =).

Sais jotenki tasottuu tän elämän silleen että tuo jatkuva iltapullottelu/kähinä/nukahtelu jne. jäis pois ja typy jaksas sit kerralla syödä enemmän. Ongalmahan siinä tauottomassa pullottelussa on se et tyttö syö oikeestaan suurimmaks osaks maitonsa illalla ja se luultavasti sit aiheuttaa ilmavaivoja, tosin ei tuo niitäkään pahemmin itke....

Äh, en ennää osaa hoitaa vauvoja =D.

T : Rapuliini ja tytöt.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat