Seuraa 

Minulla oli tänään viimeisen kolmanneksen lääkäri. Sikäli kaikki oli kunnossa, mutta myöhemmin aloin ihmetellä toimintaa, koska olen tällä palstalla lukenut erilaisista kokemuksista.

Olin vastaanotolla ehkäpä reilut viisi minuuttia eikä lääkäri tehnyt muuta kuin mittasi Sf:n, kuunteli sydänäänet ja kokeili vauvan asennon. Sisätutkimusta ei enää tehty, koska se kuulema saattaa ennenaikaistaa synnytystä.

Lähinnä siis ihmettelen, mistä te kaikki muut olette saaneet tietää niitä vauvan kokoarvioita, kohdunkaulan tilaa viime metreillä tai lantion mittaa? Luulin, että tällä lääkärikäynnillä niitä olisi katsottu. Ilmeisesti tämä on näitä kuntakohtaisia asioita ja näin siis Jyväskylässä.

Olisi hauska kuulla, miten teillä muilla on homma hoidettu ja jos täällä on muita jyväskyläläisiä palstalla, niin kertokaa on ko teillä ollut yhtä pintapuolinen tuo viimeinen lääkäri.

Voiko noita edellämainittuja tietoja kysellä vaikka terveydenhoitajalta vai pitääkö odotella ihan synnärille saakka?

T: Laura ja Ruu 36+3

Kommentit (3)

Ihan tuoreinta tietoa mulla ei ole, kun tuo viimeinen lääkärikäynti on vasta kahden viikon päästä. Mutta edellisessä raskaudessa vajaa pari vuotta sitten, tehtiin kyllä ihan normaali sisätutkimus joka kerralla. (Tosin nuo tutkimukseton aina n. parin min. mittaisia, että olen minäkin ihmetellyt miten siinä ajassa muka ehtii kunnolla tutkia).

Mullekaan ei ole koskaan puhuttu mistään vauvan kokoarviosta tai tehty mitään synnytystapa-arviota niinkuin täältä saa usein lukea. Onkohan tää jotain kaupungin säästöpolitiikkaa vai tehdäänköhän ne vain tarvittaessa...

T.toinen jyväskyläläinen

nyt rv 34 menossa (asun Vantaalla). Edellisessä raskaudessa tehtiin vikalla lääkärikäynnillä sisätutkimus (onko kohdunsuu kiinni yms) ja normaalit mittaukset. Muistaakseni kokoarvion teki silloin sekä terveydenhoitaja jollain muulla käynnillä, että lääkäri sitten omalla vastaanottoajallaan, mutta noi koko arviot oli vaan vatsan päältä tunnustelemalla tehtyjä.

Nyt olen menossa Naistenklinikalle synnytystapa arvioon, koska edellinen synnytys oli sektio. Neuvolasta ei annettu enää lääkäriaikaa ollenkaan, vaan tuo NKL:n lääkärikäynti korvaa viimeisen lääkärikäynnin. Siellä tutkitaan ultralla tarjonta, tehdään sisätutkimus, varmaan tarkempi painoarvio, lantionmitat yms.

Eli olisiko niin että ne jotka puhuvat noista mitoista ovat käyneet jossain tarkemmassa syynissä ja siksi tietävät tarkemmin noita mittojakin. En usko että neuvolalääkäri pystyy kovin tarkkoja tutkimuksia tekemään lantion koosta tms, ellei tietty ole ultraa ja muita apuvälineitä käytössä. Ihme juttu kuitenkin ettei sisätutkimusta tehty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ekassa raskaudessani lääkäri teki joka kerta nopean sisätutkimuksen, mutta mitään tarkempia tietoja niistä ei herunut... Neuvolan terveydenhoitaja jossain vaiheessa mainitsi vauvan koosta jotain ja sanoi sen olevan pää alaspäin, mutta lääkäri ei muistaakseni tehnyt mitään kokoarviota.

Tällä hetkellä odotan toista lasta ja raskausviikkoja on 29+1. Olin juuri tänään ylimääräisessä lääkärissä äitiyspoliklinikalla, koska supistuksia on ollut aika paljon. Neuvolalääkäri antoi sinne lähetteen toisen " rutiinitarkastuksen" jälkeen. Tänään kyllä sain aika paljon juuri tietoja kohdunkaulan tilasta, pituudesta, vauvan koosta yms. Tutkimusta tehtiin käsikopelolla sekä sisältä että päältä, ultraamalla emättimen kautta kohdunkaulaa sekä ultraamalla vauvaa vatsan päältä. Eli ihan niin kuin arvelittekin, varmaankin ne, jotka tietävät tilanteestaan paljon, saattavat olla jostakin syystä erityistarkkailussa muutenkin.

Uskon kyllä myös siihen, että eri paikkakunnilla on ihan erilaisia käytäntöjä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat