Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Osaavatko teidän 4-vuotiaanne sanoa R-kirjaimen. Meillä ei osaa. Sanoin nelivuotisneuvolassa, siellä ei saanut mitään neuvoja. Ollaan itse yritetty opettaa podin podin porkkana, todin todin torttu. Ei mitään apua. Mielestäni nyt olisi vielä lapsella intoa opetella kaikenlaista. Mitä tehdä. Miten siis teillä??

Kommentit (15)

Harmittaa, kun siihen ei puututa ajoissa. Täällä ei edes 5-vuotisneuvolassa reagoida asiaan. Miehelläni on ollut kurkkuärrä (poika myös hakee ärrää kurkusta), ja hänen oli sitten lähes koululaisena kauhean vaikea oppia sitä oikein.

Ei suostu millään, välilä lipsahtaa semmonen puoliärrä ja kun siitä innostumme ja kehumme taivaisiin, poika tykkää mutta sitten seinä tulee taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mua ärsyttää, kun joissain pienten lasten piirretyissä on joitain r-vikaisia tai yleensä kai r-vikaa käytetään tehosteena. Pelkään, että on huonona esimerkkinä. Myös pikku-kakkosen se laulava erittäin r-vikainen tyttö ärsyttää. Peinten lasten ohjelmat täytyisi siivota r- ja muistakin äännevikaisista. Oppimisen mallina nekin toimivat. Muuten: tuttuni pääsi aikanaan luokanopettajakoulutukseen vain ehdolla, että korjaa r-vikansa. Näin tapahtui.

meillä ainakin pojalla itsellään häirittee, kun ei osaa sitä sanoa :( Tämäkin varmaan vain siksi häirittee, kun jotkut muut lapset hoidossa siitä huomauttelevat...

Pitääpä meidänkin kokeilla tuota " talon siivousta" ;)

Minunkin miehelläni oli kurkkuärrä, mutta opetteli sen itse pois. Ei viitsinyt hänkään lapsena opetella. Millaisia harjoituksia teillä on. Meillä on lisäksi vielä podotin, podotin porkkana.

Meillä kans poika ei osaa ärrää sanoa ja tuo 5-vuotisneuvolakin on kuukauden päästä ;) Jospa siellä sitten sais selkoa tuolle asialle...

kieli taivu ennenkuin koulussa, ja ei välttämättä sielläkään...Puheterapiaa nykyään on ihan turha toivo pelkän r/s vian vuoksi, resurssit on vedetty niin alas, että hyvä kunehtivät vaikeammista puheongelmista kärsiviäkään säännöllisesti tavata. Myöhemmin voidaan esim leikata kielijänne tms, jos se estää r -taipumisen, mutta sitäkään ei tehdä ennen kouluikää, ja ammattilaisen arviota

osaa sanoa ärrää,lähtee lähete puheterapeutille.Ja kotiharjoituksia saa pinkan mukaan.Yleensähän noi puheterapiatkin " ärrävikasille" on sitä,että siellä käydään ja saadaan ohjeet kotiin harjoiteltavaksi ja sitten käydään 3-6kk seuraavan kerran.

Kielen vääntelyä yritetään myös tehdä ja poika onkin oppinut jo laittamaan kielen rullalle :) DR-yhdistelmät ovat myös kuulemma hyviä (esim. drn, drn- sanoo auto)

Me saimme puheterapiasta kotiharjoituksia,esim.suun(talon)siivous kielellä siis..Eli ensin pestään katto(kitalaki)sitten seinät(posket)lattia,ikkunat(hampaat sisältä ja ulkoa)lopuksi laitetaan kieli " rullalle" (jotkut sanoo sikaariksi)ja puhalletaan roskat ulos.Tämä kaikki tehdään peilin edessä ja leuka ei saa liikkua.Sitten oli pellen auto,joka piti käynnistää " den-den-den-den-den"

Meille puheterapeutti sanoi,että ois tärkeetä,että se d tulee oikein,ennen kuin edes harjoitellaan ärrää.Eli se d/r paikka kitalaessa pitää opettaa lapselle.Näillä neuvoilla meillä poika oppi alle kuukaudessa ärrän.Meillä siis poika sanoi ennen ärrän ällänä.Nyt on harjoittelun alla ässä,joka on nyt vähän jäissä,kun etuhampaat tippuivat:D

Vai viisivuotisneuvolasta saa vasta lähetteen puheterapeutille. Harmi, sillä pelkään yleisen innokkuuden oppia kaikkea latistuvan siihen mennessä. Itse olin puheterapiassa s:n vuoksi 6-vuotiaana, enkä viitsinyt ollenkaan harjoitella. Harjoitukset olivat vastenmielisiä.

en tiedä oisko ärrä-vika vai ettei vaan vielä osaa sitä ääntää. Missä iässä niin aletaan ajatella vikana eikä vielä kehittymättömänä ääntämisenä?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat