Vierailija

Kommentit (24)

Itse voisin luopua punaisesta lihasta hyvinkin, mutta luulen olevani liian laiska lähtemään täysin kasvissyöntilinjalle. Sinkkuna söinkin lähinnä vain kanaa/kalaa, kun muu liha jysähtää mahaan kuin tiiliskivi. Nyt, kun asuu tuon isomman petoeläimen kanssa, tulee syötyä enemmän punaista. :)

Olen kyllä sitä mieltä, että ihmisen pitäisi tiedostaa myös, että mistä se liha tulee. Usein kuulee näiden puhkiviisaiden lihansyöjien kommentoivan, että heille on kyllä ihan sama, miten eläimiä kohdellaan, eläimet on luotu ihmisen ravinnoksi yms paskaa. Jokaisella elämällä on arvonsa kuitenkin ihan sellaisenaan.

Ihminen on lihansyöjä ja siksi meillä on terävämmät kulmahampaat, evoluution myötä nämä hampaat ovat pienentyneet sillä ravintoa ei tarvitse paloitella suulla vaan siihen käytetään apuvälineitä.

Mutta LIHA KUULUU IHMISEN RAVINTOON oleellisena osana, meidät on LUOTU lihansyöjiksi EI kasvissyöjiksi.

Jos ihminen jättää lihan pois ruokavaliostaan tulee tietyistä tarpeellisista rakennusaineista puutteita ja ne on yritettävä korvata " keinotekoisesti" ..

PISTE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensin myönnät, että vanhempasi ovat lihantuottajia ja miehesi lihanmyyjä, ja leimaat ap:n viattoman kysymyksen fanatismiksi.

Sitten uhoat argumentoivasi fakta-argumentein, kun väität ihmistä lihansyöjäksi. Väärin: ihminen on sekaravinnon syöjä, kuten esim. sika. Voimme syödä kasvisravintoa tai liha-kasvisravintoa. Pelkällä lihalla ihminen elää hyvin harvoin - ainoina tulee mieleen eskimot, mutta he syövät myös kalaa.

Olet itse fanaattinen, mutta et vain huomaa...

Lihansyöjä ei syö (eikä välttämättä edes pysty syömään) kuin lihaa. Lihansyöjän hampaisto ja ruoansulatuselimistö on erilainen kuin sekaravinnon syöjän. Samoin kasvissyöjän hampaisto ja ruoansulatuselimistö on erilainen kuin lihansyöjän ja sekaravinnonsyöjän.

Syön lähinnä kanaa ja riistanlihaa. En pidä rasvaisesta lihasta ja makkaraa ym en syö. Kalaa en syö lainkaan tai todella vähän, joten sillä korvaaminen olisi hankalaa. Varsinaisesti ajatellen syön lihaa suht harvoin, ehkä 2-4 x viikossa.

Syön paljon kasviksia ja viljatuotteita myös. Olen ihan tyytyväinen syömisiini.

Eläinystävänä lihan alkuperä arveluttaa useinkin. Raukkamaisesti olen jättänyt sen sivuun mielestä, kun en kuitenkaan pysty muuttamaan asiaa. Suosin kotimaista, luomua ja riistaa. Ne ainakin elävät vapaina ja onnellisina sen elämänsä ajan. (ennenkuin joku kysyy, isäni metsästää, minä itse en ;D )

Puoliso työskentelee kaupan lihamestarina eli tiedostan lihan arvon ja alkuperän erittäin hyvin.. Olen myös lapsuuteni viettänyt enemmän ja vähemmän " alkutuotannon" parissa eli teidän kyllä mistä suomalainen ravinto ja liha tulee.. =)

En siis fanaattisesti puolusta lihansyöntiä vaan perusteenani on oikeat argumentit.

Tuosta alkuperästä ja eettisyydestä sen verran että kun suosii kotimaista niin tietää ostavansa turvallista ravintoa.

7 =)

1) En todellakaan tahdo, kuten edellinen ilmoitti, ihmiset on lihansyöjiä.

2) Ja en kiusallakaan lopeta, just tommosten hörhöjen vuoksi :)

En halua luopua elämän iloista, ellei siihen ole riittäviä perusteita eikä lihansyönnin lopettamiselle mielestäni ole. Pihvi ja punkku, wow! Ikävä tulisi ilman. Samoin kinkku tai kanaleike leivän päällä, jauhelihalasagne... jäisin kauhean paljosta paitsi ilman lihaa!

Pidän kalasta, linnuista ja välillä on kertakaikkiaan PAKKO saada kunnon pippuripihvi pari lasia punaviiniä ihan vaan aikuisten kesken.Eihän kasvissyönti mahdotonta olisi mutta melkein...

Syön muuten soijaakin, ym. Ja korvaan osan jauhelihasta usein soijarouheella. Mutta aitoa hirven kokoliha-uunipaistia on vaikea päihittää... en edes yrittäisi.

1) Lihassa on hyvässä paketissa proteiinit ja b-ryhmän vitskut. Jotta kasvisruuasta saa samat ravintoaineet, vaaditaan huomattavaa viitseliäisyyttä ja tarkkuutta. Kaikkia ei saa lainkaan kasvisruokavaliosta.

2) Minulla on kaksi pientä lasta, en halua riskeerata heidän ravitsemustaan em. syystä.

3) Liha on hyvää.

4) Syön työpäivinä työpaikkaruokalassa, jossa kasvisruokavaihtoehto on aika köyhä. Pitäisi tehdä eväät, enkä ehdi/jaksa.

Kulmahampaat kehittyivät tietysti kehityksen mukana. Mutta kasvisruokavalio ei ole puutteellinen vaan siitä saa samalla lailla monipuolisen kuin sekaruokavaliostakin. Kasvissyöjille kasvisruoka onkin " sekaruokaa" - lihaa ei korvata, mutta lihasta saatavat aineet löytyvät mm. pavuista.

Maailmassa löytyy myös kasvisruokavaliolla eläviä kansoja, vai olenko väärässä?

Tai ainakin ruokavalioni olisi melko yksipuolinen. Jos luopuisin lihasta niin kyllä olisi pakko pitää kala ja muna ainakin mukana... En voi terveydellisistä syistä syödä viljoja ollenkaan, ja muitakin tärkkelyksiä vain vähän, joten kiellettyjen lista pitenisi liikaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat