Seuraa 

Hei!

Kyselit tässä vähän aikaa sitten (en jaksanut rullata taaksepäin, kun en haulla löytänyt..), miten paljon vauvasi pitäisi saada korviketta/maitoa päivässä. Meillä on ihan sama ongelma, eli tyttö (8kk) ei huoli korviketta! Ei pullosta, ei nokkamukista, ei tavallisesta mukista tai lasista, ei edes pillillä, vaikka vesi ja tee maistuu näin parhaiten.. Ja äidillä menee hermot..

Haluaisin tosiaan vähitellen lopettaa imetyksen. Tällä hetkellä annan tissiä neljästi päivässä, mutta ainakin itestä tuntuu, ettei maitoa tule enää paljon (kiitos yösyötön lopetuksen) ja imetyksen kestokin on selvästi lyhentynyt. Mua huolettaa kuitenkin se kalsiumin saanti. Mainitsit jotain kalsiumpitoisista mehuista. Mekin asutaan Saksassa ja yritin viimeks kattoo (tosin pikasesti) Rossmannissa mehut läpi, mutten yhtäkään löytänyt, johon olis lisätty kalsiumia. Mistä niitä siis sais ja minkä firman valmistamia ne on?

En tiedä maistuisko nekään meidän neidille, kun teetä ja vettäkään ei niin hirveesti uppoa, mutta kaikkee on kokeiltava, kun on epätoivoinen! Lisään jo soseiden sekaan aina maitojauhetta tai ¿paksua maitoa¿ ja annan Hippin jugurttia, vaikka siinä kai on käytetty tavallista jugurttia..? Mutta niinkuin sanoin, kun epätoivo valtaa, kaikki keinot on käytettävä! Olisin tosiaan kiitollinen, jos viittisit auttaa!

aino-kaino ja 8kk suppen-kaspar ;)

Kommentit (4)

Meidän tytön supersuosikki on muuten Milupan se birne-zwieback -puuro, sitä söis vaikka 10 kertaa päivässä ja syö niin paljon että lopettaa vasta kun tulee oksennusreaktio vastaan...

Meillä on kai ollut aika edistyksellinen lastenlääkäri, eli sanonut aina että yrittäkää mahdollisimman pian totuttaa vauva pois niistä vauvaruuista, niissä ei ole mitään muuta eroa kun että ovat makeampia kun tavalliset (esim vauvakeksit), jugurtit jne.

Itse olen yrittänyt löytää kultaisen keskitien Suomen ja Saksan neuvojen välillä, kummassakin on puolensa. Suomessa minua kiusaa se vauvan jatkuva painon vahtaaminen, liian iso, liian pieni jne. Täällä taas tuo ruokapuoli on mitä on, välillä. Mä yritän kyllä mahdollisimman pian totuttaa vauvan meidän kotiruokiin, koska me mielestäni syödään suhteellisen terveelliseti.

Olen kyllä saanut esikoinen kanssa todeta että tarhassa jo tarjottiin joka päivä namusia ja herkkuja ja nyt koulussa sitten maksua vastaan saa juomaa kotoa tuodun evään seuraksi ja vaihtoehdot ovat banaanimaito, mansikkamaito ja kaakao. No, vielä tuo tyttö on tosi hoikka ja terve.

Me ollaan täällä nyt enemmän tai vähemmän pysyvästi joten yritän tietysti sopeutua, itselleen on helpointa kun ei koko ajan vertaile ja kauhistele. Kaikki terveyspalvelut on minusta olleet ihan huippuluokkaa. En ole missään sen suuremmassa suomi-yhteisössä, meitä on täälläkin aika paljon ja tosi hyviä ystäviä olemme saaneet.

Mutta siis, Berliiniin teille mukavaa keväänodotusta, kohtahan se alkaa. Berliiniin ollaan varmaan tulossa kesällä kun alkaa futiksen mm.

Oikeassa olet, minä olen TAAS sekoillut. Kohta näitä ei enää voi edes laittaa imetyksen piikkiin. En löytänyt yhdestäkään vauvamehusta kalsiumia. Siinä mehujen vieressä oli kauniissa rivissä juomajugurtteja joissa lukee kissankokoisin kirjaimin " Calcium" eli kai mä olin hätäpäissäni siitä lukenut ko. sanan ja yhdistänyt mehuihin. Pahoittelen!

Mutta tosiaan, nyt kun asiaan kaupassa enemmän vihkiydyin (sen minkä nyt kerkisin kun taapero juoksi jatkuvasti omille teilleen ja yritti avata ihania autopakkauksia), niin aika moneen tuotteeseenhan sitä kalsiumia näkyy olevan lisätty, niihin jugurtteihin, kaikkiin breihin jne.

Aina varoitellaan alottamasta mitään kiinteitä tms makeilla soseilla ettei vauva totu. Meillä oli kuitenkin esim kiinteiden alotus niin työn ja tuskan takana että suosiolla tuputin mitä vaan mahdollisimman hyvän makuista ja sitten kun vauva oli hoksannut syömisen idean niin siirryttiin - hyvällä menestyksellä - kasvissoseisiin. Samoin kun vauvamme ei huolinut mitään muuta juotavaa kun sen tissimaidon niin alotin reilusti juuri sillä mainitsemallani banaanimaidolla. No, se sitten maistui kai sen verran hyvältä että tyttö suostui sitä litkimään suoraan lasista. Ja taas, nyt kun hän on tajunnut koko juomisen salaisuuden niin olen saanut juotettua hänelle myö tavallista juniorimaitoa sekä vettä. Auttaisiko teillä jos kokeilisit vaikka noita hedelmämaitoja tai juotavia jugurtteja tms. ja sitten siirtyisit tavalliseen maitoon?

Hyvät jatkot kuitenkin ja sori aiheuttamani hämmenys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiedätkö mulla ei nyt ole yhtään pulloa kotona mutta mennään illalla kauppaan niin katselen sieltä. Tulen sitten raportoimaan. Missä päin te asutte, me asutaan Kaarstissa, Düsseldorfin lähellä. Mä ihan kyllä muistelisin että esim Aleten mehuissa niin väitetään. Olen ollut vähän skeptinen mehuihin, kovastihan niitä täällä juotetaan mutta liekö terveellistä. Toisaalta kun itse niitä maistan niin ei ne yhtään maistu miltään mehukatilta tai vastaavalta.

Nyt kun mäkin vähän huolestuin tuosta kalsiumista, nimenomaan mainitsemastasi syystä, meidänkin tyttö selvästi juo vähemmän tissiä, niin menin DM:lle, siellä on musta kattavin lastenruokaosasto. Löysin naika montakin tuotetta mihin on nimenomaan lisätty kalsiumia mutta vähän aina epäilyttää että ne on kauhean makeita. Esim. tyttömme joka ei korvikkeesta laisinkaan välitä niin tykkäsi hirveästi sellasesta Aleten Banane-trinkmahlzeit (siis käytännössä varmaan banaanin makusta maitoa, paksua tosin). Pullosta tai nokkiksesta tyttö ei yhtään juo, ihan tavallinen lasi on meillä paras, siitä hörppii minkä haluaa. Sitten hankin kaikkia Milupa:n puuroja, niissä pitäisi olla kalsiumia, sittenhän on lukuisa joukko kaikkia jugurtteja, riisipuurobreisekotuksia ym joissa on kalsiumia.

Olikohan tästä mitään apua, tulen vielä illalla raportoimaan mun mehututkimuksesta =)

Meillä on myös banaanimaito (joka muuten on ihan tosi makeeta!) kokeiltu ja se maistukin aikansa, kunnes tuli totaalinen stoppi. Nyt kuitenkin eilen ja tänään otin sitä pulloon mukaan, kun oltiin liikenteessä välipala-aikaan, ja kas kummaa sehän maistui! Kotona ei sit kuitenkaan, kun yritin just sitä antaa, kun iltapuuro ei oikein maistunut. Pitänee ajoittaa ulkoilut välipala-aikaan ja ottaa juomaa aina mukaan, ehkäpä tyttö tottuis siihen ja se alkais maistumaan kotonakin. Viimeks löysin Rossmannista myös muita uusia makuja, joita pitää nyt sit kokeilla.

Jugurtit on onneks ruvenneet maistumaan melko hyvin, et niistä ainakin saa vähän lisää kalsiumia. Kaikki Abendbreit ja muut ei oo kelvanneet, vaan oon sit tehny miniannoksen (n. 30-60ml maitoo) kaura/riisipuuroo ja paljon hedelmäsosetta, mut senkin menekki on niin illasta riippuvaista. Nyt oonkin sit sekottanu hiutaleita sen jugurtin joukkoon..

Oltiin muuten tänään lääkärillä, kun tyttö rohisee ja saa öisin yskänkohtauksia, ja kyselin, miten paljon sitä maitoo pitäs vielä antaa. En saanu mitään selvää vastausta, niinkuin suomen neuvolaohjeissa (saan niitä siskoni kautta), mut kehoittivat antamaan normaalia maitoa 8kk:lle! (suomessahan vasta 10kk alkaen). Ja jos ei maistu, niin vähän kaakaota vaan sekaan! Kysäisin sit vielä voileivän antamisesta, kun miehen äiti on niitä alkanut nyt tuputtaa, ja niitäkin vois jo antaa ja makkaraa vaan päälle tai jos ei maistu, niin marmelaadia! Ei sentään vielä Nutellaa ehdottanut! Mä en oikeesti tienny, itkeekö vai nauraako! Mä oon jotenkin ollu aika skeptinen saksalaisten ohjeille ja yleensä ristiriitatilanteissa noudattanukin mieluummin suomalaisia ohjeita ja tää lääkäri vaan entisestään vahvisti mun käsitystä! Vaikka sit taas toisaalta annan teetä, mitä on sit aina Suomessa ihmetelty. Tuntuu vaan niin hassulta, miten erilaisia käytännöt voi olla ja kuitenkaan ei olla niin kovin kaukana Suomesta!

No niin, nyt pitää lähtee järjestelemään keittiö, niin on kivempi taas aamulla sinne mennä. Kiitos kuitenkin vielä ja mukavaa jatkoa teillekin!

aino-kaino

P.s. Me ollaan muuten Berliinistä, kun kyselit. :)

P.p.s. Tiesithän muuten, että meillä suomimammoilla on oma yhteisö?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat