Vierailija

.

Kommentit (14)

Pyritkö tietoisesti koko ajan laittamaan itsesi sosiaalisiin tilanteisiin tms.?

Itse olen aika ujo ja syrjäänvetäytyvä ihminen ja aika lailla sujut sen asian kanssa. Minusta minussa on paljon muuta hyvää ihmisenä, vaikka en olekaan sanavalmis hymypatsas vieraiden läsnäollessa. Olen esimerkiksi hyvä kuuntelija, ahkera puurtaja, huolellinen & kärsivällinen sekä erittäin hyvä ja lojaali ystävä. Minusta minussa on paljon hyvää. :o)

varsinkin miesten kanssa....jos joutuu puhumaan jonkun tuntemattoman miehen kanssa niin sydän läpättää ja tuntuu että pyörtyy välillä tai joutuu nieleskelemään. Ujostuttaa soittaa jos tietää että toinen on mies tai esimies ym..

Töissä pidetään outona ilmestyksenä ja puhutaan pahaa selän takana.

olenkin ajatellut että koska täällä Suomessa on paljon meitä ujoja ja yksinäisiä niin eikö meillä pitäisi olla joku yhdistys ym. joka pitää melua meidän puolesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta ujoja lapsia ja nuoria käy sääliksi. Esikoiseni on 14v. ja piinallisen ujo. Olemme joutuneet ramppaamaan vaikka missä psyk.klinikoilla ja tyttö menee aina vaan enemmän lukkoon. Kotona on ihan ok ja kaverikin on, mutta mitä enemmä siitä hiljaisuudesta on meuhkattu, sitä vähemmän hän koulussa puhuu, viimeisinä viikkoina ei suostunut enää menemään koko kouluun, kun opet oli kimpussa... Huokaus. Kuitenkin koulussa muuten pärjäävä lapsi.

Mun lapsuudessa ujoja yritettiin väkisin karaista ja mä menin siitä entistä enemmän lukkoon, mikä näkyy vielä tänä päivänäkin. Mun esikoispoika on nyt 20-vuotias ja vähintään yhtä ujo kuin minäkin. Hänelle ujous tosiaan tuottaa ihan kauheasti päänvaivaa, mutta nyt ihan viime kuukausina hän on vähän oppinut avautumaan. Armeijassa on ollut pakko. Aikaisemmin hän ei edes soittanut mihinkään, esim. työpaikkoihin tai virastoihin, ja monet asiat meni sen takia sivu suun, mutta nykyään hän tarttuu puhelimeen jo ilman mitään ongelmia. Itsellenikin puhelimen käyttö on edelleenkin vaikeaa, ja just esim. ennen esimiehelle soittamista joudun ottamaan Propralin, että saan sanan suustani. Mä oon käynyt pitkät keskustelut pojan kanssa ujoudesta ja siitä, että ihmisen on vain hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on, ja kaikki me ollaan täällä ihan yhtä arvokkaita ihmisiä.

kukaan ei valitse omaansa ja kaikkia tarvitaan.

Itse olen opetellut hyväksymään itseni spontaanina ja äänekäänä ihmisenä, vaikka ärsytän varmasti monia ihmisiä. Mutta on tilanteita, joissa tarvitaan ihmistä, joka ei pelkää rikkoa jäätä. Samoin lapsissani opettelen hyväksymään rämäpäisen luonteen, vaikka tietysti kasvattaahan niitä täytyy.

Minä olen aina enemmän arvostanut rauhallisia hiljaisempia ihmisiä. Tuntuu, että heillä on monesti tilanne paremmin hallussa, ja kun he puhuvat, asiakin on harkitumpaa. Todennäköisesti moni höpöttäjä lähipiirissäsi kadehtii kykyäsi olla hiljaa.

Töissä olen selviytynyt ihan hyvin vaikken mikään puhelias olekaan. Työskentelen vielä alalla missä joutuu olemaan koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä.

Kahvihuoneessa olen hiljaisempi, mutta toki asiakkaiden kanssa puhun kuten muutkin.

Ja opiskeluaikana sain paljon kritiikkiä ujoudesta. Ihan kuin se olisi asia johon voi itse hirveästi vaikuttaa tai oma valinta. Ei todellakaan :/

No siinä mielessä voin olla ylpeä että työssäni olen hyvä vaikkei kukaan muu siihen uskonutkaan.

Ujona ihmisenä et varmasti möläyttele suustasi ihan mitä sattuu, vaan olet ajatuksella miettinyt sanomaasi ennen kuin kerrot siitä muille.

Itse olin lapsena ujo, vielä nuorenakin riippuen vähän seurasta. Huomasi, että ihmiset pitävät hiljaisempaa ihmistä jotenkin viisaampana =) (ei ehkä pitänyt paikkaansa minun tapauksessa ;)) Hiljainen on vähän salaperäisempi kuin muut, kun ei heti tuo mielipiteitään julki.

Minulla tuo ujous hävisi pikkuhiljaa. Minulla ujous liittyi jotenkin lapsuuteen ja korostui sitten koulussa kiusaamisen myötä. Ja kun kiusaaminen loppui yläasteelle siirryttäessä, hävisi ujouskin vähitellen kun sai olla vain oma itsensä eikä tarvinnut miettiä sitä että joku takertuu sanoihisi heti kun avaat suusi.

Itse tykkään enemmän ujoista, kuin näistä liian räväköistä eli mielummin ihminen, joka ei ole hyökkäävän äänekäs ja työnnä itseään väkisin esiin joka paikassa. Toki tuosta väliltä löytyy ihmisiä laidasta laitaan eli näitä tavallisia.

Minusta ujoudessa on jotain viehättävää :) Voit siis ajatella sitä positiivisemmin. Ei tarvitse muuttua, hyväksy se. Nykyisellään on liikaa näitä räväköitä, joten se ujouden positiivisuus mielestäni korostuu :)

Lainaus:

Mitä myöteisiä adjektiiveja liität ujouteen: herkkyys, syvät tunteet, hyvä kuunteleminen, rauhallinen, kärsivällinen... mitä muuta?

Sitten mietit ujouden vastakohtaa ja sille negatiivisia synonyymeja. Onko se räväkkyys? Räväkkä ihminen on röyhkeä, itsekeskeinen, mölyapina, huono kuuntelija... mitä muuta?

Jokaisessa ihmisessä on omat hyvät ja omat huonot puolensa.

Mitä myöteisiä adjektiiveja liität ujouteen: herkkyys, syvät tunteet, hyvä kuunteleminen, rauhallinen, kärsivällinen... mitä muuta?

Sitten mietit ujouden vastakohtaa ja sille negatiivisia synonyymeja. Onko se räväkkyys? Räväkkä ihminen on röyhkeä, itsekeskeinen, mölyapina, huono kuuntelija... mitä muuta?

Jokaisessa ihmisessä on omat hyvät ja omat huonot puolensa.

toinen 15 ja älyttömän ujo ja hiljainen. Murkkuikä vaan on pahentanut tilannetta ja yläasteelle siirtyminen. Itse olen ollut ujo ja hiljainen ja sitä olen edelleen vieraassa porukassa. Kuopuksen opettajat sanovat, että poika on niin ahdistunut ja tarvitsee hoitoa. Ujous ei mun mielestä ole tauti.

ja lisäksi aika hyvä ruoskimaan itseäni, jos koen jotenkin mokanneeni. Mutta toisaalta mä en halua jäädä vellomaan ujouteeni, vaan yritän ylittää itseni joka kerta, kun tunnen ujouden tulevan. Mun ei tarvitse olla suuna päänä joka paikassa, eikä edes kertoa hauskoja juttuja isossa porukassa, koska se ei ole mua. Mutta mä voin voittaa ujouteni pienissä asioissa, jutella yhdelle tuntemattomalle ihmiselle niitä näitä, soittaa puhelimella, vaikka asian voisi hoitaa sähköpostillakin, jne. Kannattaa asettaa itselleen haasteita, mutta sopivan pieniä. Eikä ajatella, että sanoo jotain tyhmää, ihmiset sanoo tyhmiä asioita kaiken aikaa. :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat