Vierailija

Aloitin syksyllä työt. Lapsi (silloin 1v 5kk) meni pph:lle. Työsuhteeni on määräaikainen ja jatkuisi toukokuun loppuun. Olen yksinhuoltaja.

Aion tänä keväänä pyrkiä yliopistoon.

Työnteko sinällään on mukavaa, mutta matkat ovat raskaat. Jos menen töihin esim. kello yhdeksäksi, on minun lähdettävä lapsen kanssa kotoa 7.30, lapsi hoitoon ja sieltä minä töihin. Jos pääsen klo 15 töistä, olen lapsen hoitopaikalla n. 16.30 (joudun odottamaan junaa työpaikallani 30 min) ja kotona klo 17.

Lapsi viihtyy hoidossa hyvin ja hoitotätikin on oikein mukava.

Nyt pohdinkin, olenko liian itsekäs, jos sanoutuisin irti työpaikastani ja palaisin lapsen kanssa kotiin? Olisi voimia enemmän pääsykokeisiin lukemiseen, voisin ajoittain hyödyntää äitini arkivapaapäiviä (lapsi mummulle, minä kirjan ääreen).

Vai sotkenko lapsen rytmit? Olenko vain laiska?

Kommentit (19)

En pidä työaikojani erikoisina, vaan ihan tavallisina. Saan kotihoidontuen, hoitolisän, kaupunkilisän, asumistuen, lapsilisän ja elatusmaksun. Joten sossua tässä ei tarvita.

Pointtina ei ole makoilu, vaan valmentautuminen pääsykokeisiin, joka ei olisi tarpeeksi tehokasta vielä työn päälle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

En pidä työaikojani erikoisina, vaan ihan tavallisina. Saan kotihoidontuen, hoitolisän, kaupunkilisän, asumistuen, lapsilisän ja elatusmaksun. Joten sossua tässä ei tarvita.

Pointtina ei ole makoilu, vaan valmentautuminen pääsykokeisiin, joka ei olisi tarpeeksi tehokasta vielä työn päälle.

ap

Sanoin vaan että tavalliset työajat sulla on ja monet opiskelee työn ohessa. Itsekin opiskelen iltaisin ja jaksan kuitenkin käydä töissä.

Suosittelen kotiin palaamista. Jos vaan taloudellisesti pystyt niin järjestämään. Varmasti työn ohellakin opiskelu onnistuu. Mutta miksi laittaa itsensä niin tiukille, jos olemassa toinen vaihtoehto. Itse palasin takaisin kotiin. poikani silloin 1v ja 10 kk. Ehdin olla töissä puolivuotta kun jäin uudelleen äitiyslomalle. Puolivuotta töissä teki tosi hyvää.

Huomasin mikä oravanpyörä. Nyt osaan nauttia enemmän kotona olosta töitä ehdin tehdä vielä monta vuotta. Opiskelen myös tällä hetkellä. Nautin tosi paljon kotona olemisesta lasten kanssa. vitonen ymmärsi asian ilmeisesti väärin.

Jos pääsenkin syksyllä kouluun, niin lapsi joutuu taas hoitoon. Ja kenties eri hoitajallekin!

Toisaalta lapseni on reipas, rohkea ja avoin, mutta siltikin...

Voiko muuten kotihoidon tuelle ylipäätään palata? Saanko kotihoidon tukea enää?

ap

Eihän sitä työtä kannata tehdä, jos himassakin saa hyvät rahat.

Kuule, aika monella on juuri samanlaiset työajat ja lapset joutuvat olemaan tarhassa pitkään. Itse lähden töihin aamulla kello 7. Matkalla vien lapseni hoitoon ja tulen työpäivän jälkeen hakemaan lastani kello 17.30. Mäkin voisin jäädä himaan varmaankin makailemaan.

Minä kuitenkin haluaisin hoitaa työni, opiskelun (pääsykokeisiin lukemisen), lapsen ja kodin hyvin. Itseäänkin olisi välillä kiva " hoitaa" (vaikkapa pitkillä yöunilla).

Mutta mielestäni aikani ja energiani ei riitä tuohon kaikkeen.

Pohdin nyt vain siis sitä, että onko tämä lapsen kannalta huono ratkaisu?

Virallinen puoli selvisi jo (soitin Kelaan), kotihoidontuelle voi palata.

ap

Puoli vuotta on noin pienelle lapselle pitkä ja tärkeä aika, ei sitä aikaa kannata pitää lasta hoidossa jos hän voisi yhtä hyvin olla kotonakin. Syksyllähän on joka tapauksessa uudet kuviot, jos aloitat opiskelun ja hoitoajat muuttuvat - ehkä joku toinen hoitomuoto olisi joka tapauksessa parempi.

Älä välitä kateellisten panettelusta vaan tee niin kuin on parhaaksi sinulle ja lapselle: olkaa yhdessä kotona mahdollisimman paljon niin kauan kun lapsi on pien!

Ei tietenkään lapsi leiki yksinään.

Mutta saan hyödynnettyä päikkäriajan (n. 2h), lisäksi illalla on enemmän energiaa lapsen mentyä nukkumaan kun ei ole itse raatanut töissä JA kotona. Pelkästään kotona ;)

Lisäksi äitini voi ottaa lapsen silloin tällöin arkena hoitoon (hänellä vuorotyö jossa arkivapaita), ja näin saan lukuaikaa. Ja ei, en hyväksikäytä mummua. Hänen kanssaan olen asiasta puhunut ja järjestely sopii hänelle. Hänellä toki on viikonloppuvapaitakin, mutta silloin omaa ohjelmaa :)

Irtisanoutumisesta keskustelen vielä pomoni kanssa.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat