Seuraa 

Millainen raskaus teillä oli kun odotitte kaksosia?

Oliko pahoinvointia?Jos oli niin millaista,siis että oliko pelkästään aamulla vai ympäri vuorokauden,pysyikö mikään sisällä..?

Ja jos ennen kaksosia teillä oli ennestään lapsi/lapsia,niin oliko pahoinvointi millaista edelliseen raskauteen verrattuna?

Kuinka pian huomattiin että odotat kaksosia?Pitikö odottaa ensimmäiseen ultraan asti,vai huomattiinko tuplat jo neuvolassa tms?

Entä onko suvussanne kaksosia?

Itse olen raskaana ja maanantaina ekassa ultrassa saan tietää odotanko yhtä vai kahta.Mulla on ennestään 3v lapsi,ja pahoinvointini on jotain aivan uskomatonta verrattuna edelliseen raskauteen.Aiempi pahoinvointini rajoittui pelkästään aamuun,ja sitä olisi voinut verrata oksennustautiin,sitä ei kovin kauaa kestänyt.

Nyt olen oksennellut viikkoja,aamusta iltaan,ainoastaan yöllä kun pääsen sänkyyn olo helpottaa,hieman silloinkin yököttää mutta ei ole tarvinnut yöllä lähteä oksentamaan.

Mikään ei pysy sisällä,muutamana päivänä olen onnistunut syömään niin että olen tullut kylläiseksi ennenkuin olen oksentanut.Nälkä on mutta syömisestä ei tule mitään =( Eilenkin oksensin aamupalan heti kun olin saanut viimeisen palan kurkusta alas.

Olisi mukava saada myös vinkkejä siitä mitä olette pystyneet syömään pahoinvoinnista huolimatta ja oletteko jotenkin saaneet olonne hieman paremmaksi.

Kiitos etukäteen.

Kommentit (14)

Oksensin ensimmäiset 15vko armottomasti ja tissit oli todella kipeet. Tämä alkoi ennen ku edes tiesin olevani raskaana, luulin saaneeni jonkin todella pahan taudin (rintasyöpä tuli ekana mieleen). Tuplat ei käyny edes unikuvissa. Sain tietää 9rv tuplista ja ihan vahingossa. Olin menossa gravidiastmapolille hommaamaan kunnon allergialääkkeitä ja pääsyvaatimuksena oli naistenklinikalla vahvistettu raskaustesti. Siellä lääkäri sanoi, että turha ottaa verikoetta ku viikkoja on sen verran, voidaan kattoa ultra. Aikansa se lääkäri väänteli naamaansa ja mua pelotti, sitte se kysy että oonko varautunu yllätyksiin, totesin siihen että en tietenkään. Kysyin heti että mitä puuttuu, kädet vai jalat vai vielä pahempi vamma? Siihen se lääkäri vaan sano että kaks. Niin siis mitä kaks? No täällä on kaksi sikiötä. Itkin sitte lääkärille etten tilannut edes yhtä johon se vaan totes että totuttele asiaan. Kyllä se pelottavaa oli, mutta hengissä ollaan ;) ja pojat kohta 4v. esikoinen on koululainen ja nuorimmainen 4kk. Vesimelooni ja marjat vaan pysy sisällä, ei mikään muu, oli kuuma kesä enkä voinut lähteä edes ulos koska kaikki hajut oksetti. Olin yhden miehen takana liukurappusissa ja sen hienhaju sai mut yökkimään ääneen, kyl hävetti, samoin ravintolassa syöminen oli tuskaa, vedet silmissä yökin kovaan ääneen ku yritin syödä ja kyl hävetti lisää. Pysyin sitte kotona ja söin vaan mehujäätä marjojen ja vesimeloonin lisäks ja kulutin litratolkulla valion appelsiinimehua. Vähitellen helpotti. Tsemppiä sulle ja voimia! ;)

Raskaus oli helppo ja raskas..-) Siis kaikki meni todella hyvin, mutta pienet raskausvaivat alkoivat jo ennen plussausta ja kyllä sen koko 9 kuukautta oli hyvinkin tietoinen raskaudesta. Ja meillä tosiaan kaikki meni hyvin, eikä mitään isompaa hässäkkää ollut.

Oliko pahoinvointia?Jos oli niin millaista,siis että oliko pelkästään aamulla vai ympäri vuorokauden,pysyikö mikään sisällä..?

Ensimmäiset kolme kuukautta oli hyvinkin ympärivuorokautista pahoinvointia. Tietyt hajut etoivat tuonkin jälkeen, mutta ensimmäiset kolme kuukautta oksentelin.

Ja jos ennen kaksosia teillä oli ennestään lapsi/lapsia,niin oliko pahoinvointi millaista edelliseen raskauteen verrattuna?

Kaksoset on esikoiset, joten en voinut verrata pahoinvointia mihinkään. Pidin sitä aivan normaalina jokaiseen raskauteen kuuluvana ja nauroin äidilleni, joka väitti kivenkovaan, että mahassa olisi usempi. Hänen mielestään pahoinvointi oli paljon tavallista rankempaa, mun mielestä ihan normaalia. Jouduinpa taas sitten myöntämään äitini olevan oikeassa...!

Kuinka pian huomattiin että odotat kaksosia?Pitikö odottaa ensimmäiseen ultraan asti,vai huomattiinko tuplat jo neuvolassa tms?

Tuplat ' löydettiin' rv 19. Neuvolasta ei annettu lähetettä niskapoimu-ultraan, vaikka kerroin pahoinvoinnista ja että suvussa on kaksosia. Sydänääniäkin kuunneltiin, mutta niiden perusteella neuvolatädin mielestä masussa oli yksi hyvin voiva vauva. Meillä miehen kanssa oli jo pari viikkoa ennen ultraa hyvinkin vahva tunne siitä, että vauvoja on kaksi, mutta ultrassa se vasta varmistui. Hoitaja säikähti ultratessa ihan hirmusesti ja myö vaan todettiin, että arvattinhan tuo. Se oli hassu tilanne..:))

Kyllä, suvussamme on kaksosia. Mummini esikoiset ovat kaksoset ja myös mummini kaksi sisarta on saanut kaksoset. Tämähän on (kuulemma) usein juttu, joka hyppää sukupolven yli. Eli mun tyttöpuolisilla serkuilla on suuri todennäköisyys saada kaksoset ja jos mun tyttö saa joskus tytön, niin hänellä todennäköisyys on taas suurempi. Ja mulla se kuulemma on jatkossa vielä suurempi, kun esikoiset olivat kaksosia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun odotin kaksosia, pahoinvointi alkoi jo viikko kuukautisten poisjäämisen jälkeen. Ihmettelin sitä ja ihan ensiksi minullekin tuli mieleen kaksosraskauden mahdollisuus... esikoista odottaessani kun pahoinvointi oli lähinnä lievää etomista, josta selvisi napostelemalla jotain vähän väliä. Nyt minun oli imeskeltävä jotain kylmää, järsittävä omenaa tai pidettävä pastillia ihan koko ajan suussa tai oksennus tuli. Hampaiden pesu yökötti jo ajatuksena. Ja tuo olo siis oli koko ajan hereillä ollessa, vain nukkuessa olo oli hyvä. Oksentaa en tainnut kuin ihan peri kertaa, mutta lähellä se kyllä usein oli, autossakin pidin muovipussia koko ajan sylissä ja yökkäilyiltä ei voinut välttyä. Huh, niitä aikoja ;)

Hilla

Moi tässä vähn multakin..

-- raskaus on ollut muuten ihan hyvä (viikkoja nyt 26+5) mutta tuota pahoinvointia oli ainakin 14 viikolle saakka ja se alkoi ainakin 5-6 viikola. Ja oli rajua, oksensin niin että verisuonet katkeili naamasta ja silmistä.

--edellisessä raskaudessa mulla ei ollut minkäänlaista pahoinvointia joten tällä kertaa ajattelin että jos nyt olis tyttö ku viimeksi poika eikä oksettanut :D

--Kaksoset huomattiin ekassa ultrassa viikkoja en muista mutta oli niskaturvotusultra..eli aika aikasin ollaan tiedetty. Meidän suvussa mun äidin ja isän puolella on kaksosia, väh. kolmet per puoli. ja Miehen puolellakin on ainakin yhdet.

Olisi mukava saada myös vinkkejä siitä mitä olette pystyneet syömään pahoinvoinnista huolimatta ja oletteko jotenkin saaneet olonne hieman paremmaksi.

--Mandariinit ovat yks aivan ihana asia kun on pahoinvointia, samoin maustamaton jogurtti, muut mulla ei sisällä pysynytkään, mutta mandariinitkin piti olla jääkaappikylmiä!

Tsemppiä!

Mulla tuota painoa oli jo lähtiessä 87kg että sai vähä oksentaakin :D Edellisen raskauden aikana tuli 26 kiloa ja nyt on tullut 6kg. Ja tosiaan viikkoja jäljellä vielä 13. Toivottavasti en paljon enempää enää kasvakkaan...

Alkoi varmaan viikolla 5 ja uutena vuotena muistan oksentaneeni viimeisen kerran,silloin oli viikkoja 18,melkein 19. Koko ajan etoi,24h,oksensin muutamia kertoja päivässä,joskus enempi joskus vähempi. Ruoka mulle kyllä maistui,itseasiassa sillä sain pahaaoloa vähän lievennettyäkin,sitten tulikin ne ihanat 30kg koko raskauden aikana.

Me myös vitsailtiin että on varmaan kaksoset tulossa kun on noin kovaa tämä touhu, ja oikeasti minä sen jo aavistinkin unien javain tunteen kautta:)

Hyi että se oli kamalaa aikaa....Synnytystä tai muutakaan en pelkää seuraavassa raskaudessa,mutta tuo kuukausien oksennut,sitä pelkään ja luulen että se saa minut siirtämään vieläkin kolmosen tekoa,vaikka oksennus ajasta onkin jo 2v aikaa ja vähän ylikin. Oli se niin kamalaa...

Käyppä sitten kertomassa kuin kävi:)

Martina ja lapset 1v7kk

Muutenkin olotila on " raskaampi" ollut alusta asti. Olen käynyt hoidoissa ja tuplat paljastui heti viikolla 7 ultrassa. Lääkäri sanoikin sen,e ttä kova pahoinvointi johtuu erimunaisista tuplista ja selitti kovan pahoinvointini. Nyt olen jo viikolla 17 ja maha kasvanut. vasta nyt olen lähtöpainossa, koska laihduin alussa. Olen muutenkin hoikka, jos oisin ollut lihavampi, niin ties kuinka monta kiloa olis lähtenyt ekan kolmen kuun aikana pahoinvoinnin takia. En muyöskään ole jaksanut harrastaa liikuntaa ja varmaan lihasmassa on hävinnyt ja sekin laskee painoa.

Mulla pahoinvointi oli ihan kauheeta kaksosia odottaessa! Niinpä olinkin aika alkuraskaudesta sairaalassa jo tiputuksessa, minkä jälkeen olo helpottui hieman. Ruoka ei kyllä, eikä mikään muukaan, kauheesti maistunut ja painoa tuli koko raskausaikana n.5kg ( esikoisesta tuli n.600g, oksensin sillonkin aikalailla...). Mutta vanha sanontahan sanoo, että mitä vaikeampi raskaus, sen helpommat lapset ;0)

Onnea odotukseen!

Yksi terve vauva siellä potki =) Toisaalta olen helpottunu,koska kaksosten odotus ja hoitaminen on varmasti rankkaa,ja mulla ennestään -02 syntynyt lapsi ja nuori koira,joten olisin taatusti ollu kovilla.Toisaalta olishan ne kaksi vauvaa ollu tuplaten ihanat =)

Kovasti kiitoksia kun kerroitte kokemuksianne :)

Mulla ei ollut oikeastaan minkäänlaista pahoinvointia. Alussa oli vähän kuvotusta, mutta sekin hoitui sillä, että söin säännöllisesti. Tämä taitaa olla kyllä aika poikkeuksellista kaksosodottajalle, mutta niinkin siis voi olla. Muutenkin raskaus sujui aika kivasti, ainoastaan väsymys vaivasi, ja sen ja kivuttomien supistusten takia olin jonkinverran sairaslomallakin. Lapset ovat ensimmäiseni, eli yksösraskauteen en osaa verrata.

Loppuraskaus oli kylläkin rankempaa, minulla paino olisi tainnut silloin laskea, jos ei olisi tullut turvotusta. Silloin ei mennyt alas juuri muut kuin hedelmät.

Kaksosraskaus paljastui toisessa ultrassa, ensimmäisessä (oisko ollut rv6+) ultraaja näki vain yhden alkion. Suvussa ei ole kaksosia, mutta tytöt ovatkin identtiset, ja niiden saaminen on ainakin nykytiedon mukaan puhdasta sattumaa.

Nyt jännittää entistä enemmän,teidän kokemukset kuulosti aika paljon samalta mitä mä olen tässä käyny läpi.

Joku mainitsi että marjat ja vesimeloni maistuivat,ja mulla sama juttu.Hedelmät ja marjat tekevät kauppansa,ja vaikken aikasemmin kovin usein hedelmiä syönyt niin nyt niitä kuluu päivittäin,ja kokoajan on pakko olla vähintään yhtä lajia kotona.Kaikista parhaiten uppoavat omena,kiivi,vesimeloni ja viinirypäleet.

Esikoista odottaessa mä himoitsin juustoa,mutta nyt ei juurikaan tee sitä mieli.Ei oikeastaan tee mieli mitään mikä on joko suolaista tai makeaa,välimuodot ovat parhaita,esim hapankorppuja kuluu reippaasti,ja kun niitä olen muutaman syönyt niin olo on vähän aikaa ihan hyvä.Vaikka oksettaa ja etoo niin silti pitäisi kokoajan olla jotain syömässä,jotenkin tuntuu että olo on vähän parempi kun mussuttaa jotain.Muuten tulee taas se etova olo.Ennen poltin tupakkaa,mutta lopettaminen oli helppoa (lopetin lähes kokonaan samana päivänä kun raskaus varmistui,sen jälkeen vain muutamana päivänä poltin mieheni tupakasta parit sauhut) koska tupakan haju alkoi etoa todella voimakkaasti.Ihan raskauden alkuaikana kävin kavereiden mukana tupakalla vaikken itse polttanut,mutta nyt alkaa ällöttää jos olen parin metrin päässä tupakoijasta,en siedä sitä hajua ollenkaan enää.

Tämä olo on kyllä jotain käsittämätöntä...En olisi uskonu että tämä menee tällaiseksi,koska edellinen raskaus oli todella helppo.Nyt en pysty edes nauttimaan tulevasta vauvasta (tai vauvoista =) ) kamalan oloni takia...Neuvolassa eilen sanottiin että saatan joutua tätä menoa tiputukseen.Verenpainekin oli 90/58,eli ei kovin hyvä...

Eilen kiusasin äitiäni kyselemällä hänen sekä hänen äitinsä odotuksista,mutta enpä saanut kaipaamaani tietoa.Äiti on siis kaksonen,mutta ei tiennyt oliko mummuni odotus ollut millainen.Myös äitini epäiltiin odottaneen kaksosia (tosin kävivät hedelmöityshoidoissa koska meitä ei meinannut kuulua) kun hän odotti pikkuveljeäni,mutta toinen kaksosista kuoli kohdussa mikäli häntä oli olemassa ollutkaan.Se on sinänsä outoa koska eihän kaksosuus noin periydy?Mutta se varmaankin johtui hoidoista...No mutta kuitenkin,äitini mielestä pikkuveljeni odotus ei ollut eronnut edellisestä raskaudesta juuri mitenkään.

Tässä olisi nyt melkeinpä tasan 3 vuorokautta tuloksen odottamista =) Tulen sitten kertomaan uutiset...

pahoinvointia eikä väsymystä, ei myöskään tässä luomutuplaodotuksessa, mikä on kai aika epätyypillistä. sen sijaan, mulla alkoi aivan selvät muut klassiset r-oireet hyvin pian, siis viikko oviksesta ja kiinnittymisenkin tunsin selvästi.

rv 6-8- mulla oli todella kovia kannatinkipuja ja repimisiä alavatsassa ja ajattelin vaan, josko ne kuuluvat asiaan tokalla kerralla jo. rinnat olivat esikoisesta kipeät vain rv 6-10 ja nyt tässä odotuksessa vielä rv 12 kirjoittelin, kuinka normaalia mahtaa olla, että rinnat vaan koko ajan kipeytyvät lisää ja lisää..

aavistus tuplista tuli melko varhain..jo rv 7 mun sisko kysyi, olenko raskaana ! no, se oli alkuturvotusta mutta rv 11 tienoilla mun maha alkoi kasvamaan heti rinbtojen alta mitä ihmettelin. ja mulla vaan oli SE olo, että niitä on 2. np-ultra sen vahvisti sitten.

ja itse olen kolmonen, suvussani ei muita monikoita...

Nyt mennään jo rv 32 =)

Mä olen aina ollut laiha,esikoista odottaessani paino oli ylimmillään 54kg (olen 160cm pitkä) ja putosi synnytyksen jälkeen siihen mitä se oli ennen raskautta ollut,eli noin 47kg.Olen pitkään kamppaillut painoni kanssa ja sain sen vihdoin nostettua 45 kiloon.Eikä se ole siitä vielä noussut,mutta se on taatusti pahoinvoinnin syytä,miten mä lihoisinkaan kun en saa kunnolla syötyä.

Eilen oli pitkästä aikaa hyvä olo,mentiin esikoisen kanssa mun äidille käymään ja ihana äiskä oli tehnyt palapaistia mikä on mun suurta herkkua =) Söinkin sitten kaksi lautasellista kermaperunoiden kanssa,jälkkäriksi kaksi palaa pannukakkua ja omenan!Kyllä oli hyvä olo sen jälkeen,ei oksettanut eikä mitään.Illemmalla etova olo alkoi palailemaan,ja tänään aamu alkoi vessanpöntön kanssa jutellessa...

Mulla ei ollut lainkaan missään vaiheessa pahoinvointia, kaikki kelpas siis meni alas. Pystyin juomaan ja syömään normaaleja maitotuotteita mitä en ennen raskautta ollut pystynyt tekemään.

Suvuissamme ei ole kaksosia, ja kaksoset oli todellinen yllätys, sain tietää kaksosista rv 8+.

Kaksosten odotus meni todella melkein huomaamatta, sairaslomalle jäin rv 20 selkäkipujen takia, olisin pystynyt menemään töihin taas rv 27+ mutta lääkäri ei enää päästänyt.

Paisuin kuin mikäkin, painoa tuli raskausaikana 16kg, vyötärönympärys ennen raskautta 64cm ja lopussa 137cm.

Kaksoset syntyi sektiolla rv 37+6, minun raskausmyrkytyksen vuoksi

ja ovat nyt jo 5v tyttö ja poika.

Uutta raskautta yritetty 1,5v tuloksetta, eka raskaus lähti ekalla hyvin helposti.

Lapset oli

a= poika 2860g/46,5cm

b=tyttö 2995g/50cm

Alkoi heti viikolla 5 ja loppui joskus 14-15. Hb alkoi olotilasta päätelleen laskea jo 2-3 viikkoa sitten reippaasti, meinasin pyörtyillä yms ja aloin syömään rautaa. Maha on nyt jo kasvanut ja näyttää kuin viikkoja olisi jotain 22-24.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat