Vierailija

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Keittiön ruokapöytä olisi ainoa paikka, mutta se on heti makuuhuoneen, missä lapset nukkuvat, vieressä eikä kummassakaan ole ovia (siis makkarissa eikä keittiössä), eli tenavat heräisivät heti, kokeiltu on.

Eikä ole myöskään mitään paikkaa mihin sulloa keskeneräiset jutut.

Harmittaa oikein. Joskus harvoin käyn äidilläni ompelemassa.

Onneksi äitini ystävätär ompelee lapsilleni, aina kun vain kehtaan pyytää. Hintakin on todella kohtuullinen. Olen ostellut lähinnä Marimekon kankaita ja mekkoja sekä puolihameita teetättänyt. Saan siten samallaiset nyt 5v ja 1v 7kk ikäisille tytöille.

mutta muuten on kyllä tosi kalliita kankaita ja huono valikoima yleensä kangaskaupoissa,kun vertaa siihen aikaan kun ylä-asteella ompelin itelleni vaatteita.

Vanhimmat lapseni ovat jo murkkuikäisiä ja heille tuli ommeltua tosi paljon. Esikoinen taisi saada ensimmäisen kaupasta ostetun takin 8-vuotiaana, olisi silloinkin halunnut äidin tekemän. Tälle viimeisimmäille ( 6 kk) on tullut ommeltua paljon vähemmän. Kangaskauppojen valikoimat ovat huonontuneet selvästi ja hnnat nousseet huomattavasti. Jos jollain on tiedossa hyvää ja kohtuuhintaista kangaskauppaa niin otan vinkkejä vastaan.

Kun lapset olivat ihan pieniä, ompelin trikoo- ja collegevaatteita. Nyt ompelen murkkuikäisten kanssa yhdessä. Tytöt tykkäävät persoonallisista omatekoisista vaatteista ja varsinkin siitä, että saavat itse jotain konkreettista aikaan.

Pidän ompelemisesta ja ylipäätään käsitöistä, sillä ne ovat mukavaa vastapainoa tutkijantyölle. En ajattele juurikaan sitä, säästääkö ompelemalla valmiiseen vaatteeseen nähden, vaan ompeleminen on minulle mukava harrastus, josta sattuu olemaan konkreettista hyötyäkin. Yleensä ostan kankaat Ottobresta (olen oululainen), kun siellä on esimerkiksi Eurokankaaseen verrattuna ylivoimaisesti parempi lastenkangasvalikoima. Minulle myös vaatteiden eettisyys on tärkeää. Kun ostaa eettisesti valmistettuja kankaita ja ompelee vaatteen itse, voi olla varma, että ketään ei ole riistetty valmistusprosessin aikana. Lapsetkin tykkäävät, kun saavat vaatteita, joita ei muilla näe.

Haluaisin kyllä ommella, mutta olen unohtanut taidon. Ompelin itselleni kerran jopa jakkupuvun. Into lopahti, kun kukaan tuttuni ei ommellut.

Sen jälkeen olen ommellut vain lähinnä juhlamekkoja. Kaapissa on kyllä kankaita, joille täytyisi keksiä käyttökohde.

Oma kuopus on aina ylpeä kaikesta äidin ompelemasta, esim. toppahaalareista, joita käytti 1. luokalla, mutta kummilasten kohdalla ei ole ollut samoin...

Hirvee homma korjailuissa jos se malli ei olekaan oikean kokoinen tai mallinen. Silloin menee liikaa aikaa. Kaavamalleja ei missää voi etukäteen sovittaa. Paljon helpompaa on ostaa kaupasta ja sovitella niitä mielin määrin ja ostaa sitten se sopivin.

Kankaatkin ovat yleensä tosi kallita. Halvemmalla saa vaatteet alennusmyynneistä. Trikoovaatteiden tekeminen oli erityisen hankalaa. Osasin erittäin hienosti tehdä kiertyviä vaatteita, hih!

Eikä muuten ole nykyisin tuota ylimääräistä aikaakaan.

Ainoat silmilleni sopivat kankaat kun ovat olleet Ottobren valikoimista. Hinta on ainut miinus. En viitsi noita vaatteita harrastusmielessä alkaa kyhäilemään kun henkasta ja maukastakin saa melkoisen kivoja vaatteita edullisesti.

Sapettaa nuo kangaskauppojen hinnat. Miksi ihmeessä ompelemisesta on tullut niin hintava harrastus?

Oulussa on aivan ihana kangaskauppa täynnä mitä ihanempia kankaita, nimittäin Ottobre. Ja kaavojakin sieltä löytyy vaikka mitä ihania. Eurokankaan kankaista en viitsisi mitään tehdä....

Ottobrellä on nettisivutkin, siellä on ainakin jotain kankaita myynnissä ja myös kaavoja (kuten Ottobre lehdessäkin). Kun sitä lehteä katselee tai käy siellä kaupassa voi vain toivoa osaavansa ommella

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat