Seuraa 

Lapsemme astma on saatu nyt selaiselle mallille, että lääkkee ttoimivat niin kuin pitääkin. Eikä oireita siis pahemmin ole. Mutta kun minä olen ymmärtänyt, että hoitotukea maksetaan aina jos lapsella on diagnosoitu astma. Tässä on kyseessä alle 3 vuotiaan astma.

Kommentit (18)

Että kun mentiin polille ja lääkäri kysyi tapansa mukaan, että onhan tukiasiat kunnossa että tarvinko lääkärin todistusta niin ei meinannut millään uskoa, että meiltä tuki on lopetettu. Tämä 8 viikkoa on ollut aika pitkää aikaa, kun henkilökohtaisesti vein paperin kelalle niin sanoivat, että 2-4 viikkoa on käsittelyaika... kun 4 viikkoa tuli täyteen soitin sinne ja täti sanoi puhelimessa että ensi viikon lopulla tulee paperit jo varmaan kotiin. Kun sitten taas soitin, että missäs paperit on kun niiden piti viime viikolla olla kotona, mukava täti kertoi, että on ruuhkaa ja että käsittely aika on pitkä... Itse asiassa vieläkään ei ole papereita kotona, vain puhelimessa kuulin että päätöksen.

kuuluu!!! Ja se että haluat rahastaa lapsesi sairaudella ei varmasti pidä paikkansa, sillä meillä ainakaan se hoituki ei kata tuon keskimmäisen lääkekuluja kuukaudessa!!

Teillä ei ensinnäkään astma ole vielä tasapainossa,koska olette joutuneet osastolle ja spiiralle..eli valitusta kehiin vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poikamme syntyi keskosena ja silloin kotiutuksen aikoihin saatiin jutella sos.työntekijän kanssa ja hän antoi ohjeet kuinka tarkkaan se hakemus pitäisi täyttää. Mutta tässä minä tätä valitusta olen jo vähän naputellut, mutta jotenkin on niin hitsin vaikea tällaista virallista paperia kirjoitella=(

En nyt muista mikä b- vai c-lausunto vai mikä se on nimeltään, mutta se täytyy erikseen lääkäriltä pyytää ja yleensä ottavat siitä erillisen maksunkin.

Kyllä alle 3v. (ja vielä alle kouluikäinenkin) säännöllistä astmalääkitystä tarvitseva lapsi on mun käsityksen mukaan automaattisesti oikeutettu siihen minimitukeen. Kumma kyllä eri Kelat toimivat aika eri lailla, ja joissain hakemuksia hylätään herkemmin, vaikka ne ovat ihan oikeutettuja. Hae ihmeessä uudestaan ja valita kunnes saat sen tuen.

Kerrottiinko syytä hoitotukihakemuksen hylkäämiseen? Kiinnostaa kovasti, sillä meillä myös hoitotukihakemuksen jatko vireillä (astma + ruoka-aineallergia).

Lääkrin lausunto (senhän kela kyllä maksaa) ja laitoin mukaan vielä edellisen käynnin epikriisinkin. Mutta sain sellaisenkin selityksen, että koska astma on niin yleinen nykyään ei pelkkä diagnoosi riitä hoitotuen saamiseen.

Alle kouluikäiselle lapselle hoitotuki voidaan myöntää, jos hänellä on vähintään puolen vuoden ajan säännöllinen, tulehduksenvastainen inhalaatiolääkitys.

Astma

Astman perusteella lapsen hoitotukea sai viime vuonna vajaat 15 000 lasta. Heistä hieman yli puolet oli alle kouluikäisiä. Astma on suurin yksittäinen sairausryhmä hoitotukipäätöksissä.

Astman sairaudenkuva on muuttunut varhaisen diagnosoinnin ja kehittyneen lääkehoidon ansiosta. Keuhkoputkien muutoksia ja taudin vaikeutumista voidaan ehkäistä tehokkaalla hoidolla heti sairauden alkuvaiheessa. Nykyään yhä useampi lapsi saa astmaansa vain jaksoittaista hoitoa siitepölykausina ja infektioiden yhteydessä. Lääkehoidon jaksottaisuus vähentää hoidosta aiheutuvaa rasitusta.

Kouluikäiselle lapselle ei myönnetä hoitotukea, jos astma pysyy vähäoireisena pelkällä säännöllisellä, tulehduksenvastaisella inhalaatiolääkityksellä. Vähäoireinen astma ja tavanomainen lääkehoito eivät aiheuta vanhemmille sellaista erityistä rasitusta ja kustannuksia kuin laki lapsen hoitotuesta edellyttää. Oikeutta hoitotukeen ei ole, vaikka kouluikäisellä lapsella olisi inhalaatiolääkityksen lisäksi maito- tai kananmuna-allergia tai siitepölyherkistymisen takia ristiallergioita vihanneksille ja hedelmille.

Kouluikäinen lapsi voi saada hoitotukea esimerkiksi silloin, kun hänellä on hoidosta huolimatta vuoden aikana useita lääkärin toteamia taudin pahenemisvaiheita tai hänellä on hoitoa vaativan astman lisäksi joku muu sairaus, esim. vilja-allergia tai laaja-alainen atopia. Kouluikäinen lapsi voi saada hoitotukea sairauden toteamisen jälkeen, jos astmasta aiheutuu taloudellista rasitusta vähintään puolen vuoden ajan. Alle kouluikäiselle lapselle hoitotuki voidaan myöntää, jos hänellä on vähintään puolen vuoden ajan säännöllinen, tulehduksenvastainen inhalaatiolääkitys.

Korotettua hoitotukea voi saada silloin, kun vaikeaan astmaan liittyy joku muu runsaasti hoitoa vaativa sairaus, esim. vaikea atooppinen ihottuma tai laaja-alaiset ruoka-aineallergiat. Myös alle kouluikäinen vaikeaa astmaa sairastava lapsi, jolla on vähintään puoli vuotta kestävä infektiokierre, voi saada korotettua hoitotukea.

Joudun itsekin tekemään astman takia valitusta, kun meillekin tuli hylkäävä päätös.

Hain kylläkin korotettua hoitotukea laaja-alaisen ruoka-aineallergian vuoksi + loppuvuodessa todetun keuhkoastman vuoksi + atopia + infektioyliherkkyyden vuoksi, mutta juuri tuon astman mukaantulon vuoksi korotettua.

Mulle oli kerrottu, että näillä dg saa korotettua kelan virkailijan taholta (niinkuin SECURID ansiokkaasti tiedotti tässä ketjussa). Syynä sanoivat, että tänä vuonna ei ole enää samat ohjeet.

Mutta sinun/lapsesi hakemus olis ehdottomasti pitänyt mennä läpi ja saada sitä alinta!!! Ällöttää tuo kela, jonka voisi ristiä KELEEKSI!

Tottakai se teille kuuluu! Meillä samat lääkkeet, tai siis käyttö samanlaista ja myönnettiin just puol vuotta takautuvasti ja seuraavaksi puoleksi vuodeksi.

Vinkkinä: Pyysin sairaalasta epikriisit kaikista käynneistä, joita siis aika monta ja liitin hakemukseen. Ja aion jatkohakemuksiinkin laittaa koska meillä näyttää sairaalajaksot edelleen tulevan tutuiksi...

Hoitotukihakemuksessa on todella vähän tilaa kuvata mitä hoitotoimenpiteitä lapsen sairaus vaatii. Itse olen aina kirjoittanut hakemukseen mukaan erillisen liitteen ja kertonut siinä yksityiskohtaisesti kaikki asiaan liittyvät seikat.

Minä tekisin valituksen hakemuksen hylkäämisestä.

Muistithan itse kirjoittaa tarkan selostuksen siitä kuinka paljon teidän elämä eroaa terveen lapsen kanssa elämisestä? Siis juuri noista lääkkeenantoon liittyvistä vastusteluista ja etenkin sairaalakäynneistä. Jos et tarkasti kuvaa perheenne arkea ja kaikkea mikä sitä hankaloittaa, niin ei ne siellä kelassa osaa asiaa siltäkantilta edes ajatella. Tiedän vaan omasta kokemuksesta, että tukea ei tule, jos ei mukana ole riittävän tarkaa selontekoa. Tsemppiä sulle!!!! Ja valita ihmeessä, sillä kukaan muu ei aja oikeuksianne, kun te itse!!!!

Ja kela on todellakin todella epäoikeudenmukainen näissä päätös asioissa, riippuen tietenkin paikkakunnista. Näin asioiden ei pitäisi olla, mutta ne on kuitenkin. Sairaan lapsen äidillä elämä on muutenkin jo tarpeeksi rankkaa, niin sitten pitää vielä alkaa taistella oikeuksien puolesta, huh, huh!!!!! Ja muista, sinä et rahasta, vaan korvaus tulee siitä kuinka paljon nämä sairaudet vaikeuttaa elämää. Voimia vielä kerran!

Meille on hoitotukea maksettu siitä asti kun poika kotiutui sairaalasta 05/03 ollen tuolloin kahden kuukauden ikäinen. Tähän asti hoitotuki on maksettu ihan suurempia mukinoita. Laitoin tuohon valitukseen ns. selityskohtaan, että kahden lapsen äitinä tiedön mitä eroavaisuutta on hoitaa astmalasta kuin täysin tervettä lasta. Vaikka nohan tuolla nuoremmallakin allergioita, mutta ei sentään ainaista lääkkeiden kanssa puljaamista ja etenkin jos pitäisi saada pojille hoitaja niin äitini on se ainut vaihtoehto kun osaa tuon esikoisen lääkkeet jo niin hyvin, ja osaa kuunnella milloin olisi avaavan tarvetta.

Kiitos kaikille tuesta ja ymmärryksestä=)

Tai siis paperit ovat olleet kelalla jo 8 viikkoa ja eilen taas soitin sinne. Kuulin, että päätös on tehty ja myönnetty. Maksetaan takautuvasti tammikuusta asti. Eli siis tammikuultahan tuo loppui, joulukuulta olemme vielä tuen saaneet.

Jos lapsesi on sairaalahoidossa ja hoidat lasta päivät sairaalalla ja itse olet vaikka estynyt tekemästä ansiotyötä niin sinulla on oikeus saada kelalta erityishoitorahaa.Hakuaika 4 kuukauden sisällä,johon liitettävä mukaan lääkärinlausunto D.

Mielestäni olet kyllä ehdottomasti oikeutettu vähintäänkin tuohon alimpaan hoitotukeen.Tee ihmeessä valitus,älä vaan jätä asiaa sikseen.Olen itsekin huomannut että Kelan kanssa saa monesti väitellä näistä tukiasioista,mutta kunhan muistaa itse olla tiukkana.Ne ei sieltä tule kotiovelle niitä tukia tarjoamaan.

Tuntuu että kaikesta saa ottaa itse niin tarkasti selvää vaikka mielestäni se kuuluisi kelan tehtäviin kertoa asiakkaille mahdollisista tuista,mutta toisin tuntuu aina olevan.Sairaalan sosiaalihoitajilta olen myös saanut aikoinani paljon vinkkejä näissä tukiasioissa ja olen sitten onneksi pystynyt pitämään puoleni kelalla asioidessani.

Meillä myös pikkukeskonen joten nämä hoitotuet ovat tulleet tutuiksi.Tsemppiä!

Tee ihmeessä valitus! Olette kyllä tulleet väärin kohdelluiksi tuossa päätöksessä! Voit pyytää lääkäriltä uuden todistuksen, jos haluat ja toimittaa sen kelaan sitten myös, mutta rustaa ihmeessä se valitus!

Tsemppiä!

Hattara

Onko teillä käytössä jatkuva lääkitys vai käytättekö lääkkeitä ainoastaan esim infektioiden tms aikaan? Jatkuva hoitava tulehduksenvastainen lääkitys (esim. astmaan) käsittääkseni pitäisi alle kouluikäiselle riittää alimman hoitotuen perusteeksi.. Tällä syyllä meillä ainakin esikoinen on saanut heinäkuun loppuun (elokuussa alkaa koulu) hoitotuen.. Kannatta varmaan soitella ja kysellä,mahdollisesti tehdä myös valitus.

Hattara ja kolme astmaatikko lasta

Nyt kun tästä päätöksestä olen tuttaville valittanut, olen menettänyt hermoni jo monta kertaa " sinä se vaan lapsen sairaudella haluat rahastaa" ja saman suuntaisia kommentteja olen saanut vaikka kuinka paljon. Mutta tosiasia on se, että kun tässä on nyt loka-marra-joulukuussa oltu useampia päiviä sairaalassa flunssan aikana ja lääkkeitä mennyt vino pino niin kyllä se vaan kummasti tililtä rahaa syö. Ja kyllä nuo lääkkeet vaan maksaa kuitenkin aika hurjan paljon.

Meillä tapellaan lääkkeiden otossa melkeimpä päivittäin, vaikka lääkkeitä on käytetty yli 2 vuoden ajan. Välillä on oikein tuskan hiki päässä kunajatteleekin että " jaahas, kohta olisi lääkkeen aika" .

Eli aamuin illoin suihkeet otetaan, ja avaavaa tarvittaessa. Flunssan aikaan tietysti sitten tehostetusti, mutta eipä ole sekään viime aikoina estänyt sairaala hoitoon joutumiselta, vaan kyllä on spiiralla ravattu ja osastolla oltu. Marraskuussa oli sellainen astmakohtaus, että säikähdin minäkin totaalisesti ja kiikutin poikaa tukka putkella lääkäriin, ja siellä vain valiteltiin että olen antanut liikaa avaavaa ja siksi pojan sykekin on korkea, mutta laittoi lähetteen polille ja siellä menikin sitten avaavaa kauheat määrät pienessä ajassa. minä siis olin oikeassa ja pojalla oli kova ahdistuskohtaus päällä ja olikin päivän lisähapessa.

Pakkasetkin ovat vasta tänä vuonna vaikuttaneet poikaan, eli jos pakkasta on -10 tai enemmän niin meidän ulkoilut on yhtä yskimistä ja kakomista.

Mutta päätöksessä lukee " Hylätty, lieväoireisen astman takia"

Tuossa mietin, että teenkö valituksen vai odotanko ensi kuuhun, jolloin on sairaalassa kontrolli ja sitten pyydän kunnon lääkärin todistuksen tästä nykyisestä tilasta. Polilla käydään kontrolleissa 6kk välein, ja kesää siitepölyineen taas pelkään, kun viime kesäkin oli yhtä nuhaa ja ahdistusta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat