Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muita joilla ollut vaikeita selkävaivoja ja silti alatiesynnytys on onnistunut ilman suurempia ongelmia? Olen viime aikoina kärsinyt todella pahoista selkäkivuista ja pari viikkoa sitten paljastui kuvauksissa että selässäni on välilevyn pullistuma/esiinluiskahdus. Nyt mietityttää että kuinka tällaisen " vammautuneen" selän kanssa synnyttäminen sujuu. Itselläni on takana yksi normaali alatiesynnytys ja yksi sektio enkä haluaisi toista sektiota mutta pelkään pahoin ettei selkäni kestä alatiesynnytystä tai että se ainakin pahentaa selkävaivojani. Tai kenties välilevyn pullistuma uusiutuu mikäli nyt edes ehtii parantua tässä välillä. Onko ketään jolla olisi ollut vastaava tilanne? Pelkkä mahdollinen raskauskin varmasti on kova juttu selälleni koska joutuu suuren masun kanssa koetukselle.

Kommentit (5)

minulla on ollut välilevynpullistuma esikoisen syntymän jälkeen ja muutenkin selkävaivat on tulleet tutuiksi. Selkäkuntoutuksesta on ollut minulle kovasti hyötyä, sellaista pilates-tyyppistä jumppaa fysioterapeutin johdolla ryhdyin harjoittelemaan kun selkä oli siinä kunnossa että kykenin edes jotain tekemään sen pullistuman jälkeen.

Jumpalla olen saanut selkäni melko hyvään kuntoon mutta kokonaan en kivuista ole päässyt eroon, aina välillä selkä muistuttaa että siitä täytyy pitää huolta.

Ennen uutta raskautta en oikeastaan edes miettinyt että kuinka selkäni raskauden kestää, sillä minulla oli ollut selkäongelmia jo ennen 1. raskautta ja 1. raskaus meni ilman selkävaivoja.

Tämä toinen raskaus on sitten ollut vaikeampi. Sain heti alussa välilevynpullistuman mutta siitä toivuttuani selän vointi on ollut hyvä. Pullistuma johtui todennäköisesti siitä että rankan pahoinvoinnin takia jouduin olemaan viikkoja vuoteessa mikä ei ole hyväksi selälle. Nyt olen rv 33 ja pitkät kävelylenkit (>6km) ovat alkaneet aiheuttamaan vihlontaa alaselän ja pakaran alueelle. En tiedä johtuuko vihlonta selästä vai onko vaan normaali raskausoire, voi olla ihan kumpaa vain.

Oikeanlaisen selkäjumpan opettelemista fysioterapeutin johdolla suosittelen lämpimästi. Sillä saa pidettyä selän paremmassa kunnossa ja mahdolliset selkäkivut loppumaan usein heti alkuunsa =)

Asiantunteva opastus on tärkeää että osaisi jumpata oikeita lihaksia eikä vahingossa vääränlaisilla liikkeillä pahenna vaivojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kysyä lääkärinkin mielipidettä asiasta mutta ajattelin nyt kysyä täältä jos jollakin olisi ollut vastaava tilanne ja osaisi kertoa miten mahdollisesti on raskaus ja synnytys sujunut. Käytännön kokemukset ovat paljon konkreettisempaa tietoa kuin lääkärin selitykset ja neuvot. Siis en todellakaan vähättele lääkäreiden puheita mutta haluaisin vaan tietää onko joku onnistunut vielä hankkimaan lapsia tällaisen " onnettomuuden" jälkeen.

Moikka!

Minun kokemuksien mukaan välilevyn pullistuma ei ole este alatiesynnytykselle. Minulla itselläni leikattiin paha välilevyn pullistuma muutama vuosi sitten. Ja leikkauksen tehnyt lääkäri sanoi ettei minun selkääni saisi tulevaisuudessa laittaa epiduraalipuudutusta, koska leikkaus tehtiin väleissä, joihin puudutuspiikki laitettaisiin. Nyt kuitenkin 9.1.06 minulla oli synnytys ajankohtainen, ja siellä halusin järisyttävistä kivuista johtuen epiduraali puudutusta kokeilla. Ja kätilö ja anestesia lääkäri tutkivat dokumentit, joita selästäni löytyi, ja totesivat, että todennäköisesti puudutuksen laitto ei ole mikään ongelma. Puudutus helpotti kipuja kovastikin, vaikka veikin väliaikaisesti ' kävelykyvyn' .

Lisäksi minulla on edelleen välilevyn pullistuma, joka siis uusiutui tuon leikkauksen jälkeen. Siitäkin huolimatta pystyin normaalisti alakautta synnyttämään.

Raskauden aikana en kärsinyt oikeastaan sen enempää selkäsäryistä kuin muulloinkaan. Siihen uskon syyn löytyvän hyvästä lihaskunnosta. Raskauden loppuun asti kuntoilin, eli reippaita kävelylenkkejä, uintia, ja kuntosalillakin kävin vielä kolme päivää ennen synnytystä. Eli kannattaa pitää keskivartalon lihaksia kunnossa, niin eiköhän raskauden ajankin pärjää vaikka olisi välilevyn pullistuma.

Mutta eiköhän sulla olisi syytä keskustella erikoislääkärien kanssa raskaudesta (ymmärsin, että et vielä ole)? Varmaan ovat aika yksilökohtaisia ratkaisut. Onko mahdollista kuntouttaa selkää ennen raskautta?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat