Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muilla samaa ongelmaa?

Poika perjantaina tuli itkien kotiin ja kielessa pieni reikä. Linja-autolla kulkevat siskonsa kanssa koulu/tarha-koti matkat.

Poika kertoi että koulussa häntä tönitty että hän ei olis halunnut kieltä laittaa oven rautaan. Suomeksi vissiin tönitty että hänen kielensä oli osunut johonkin oven rautaan. Suun tukkimisesta puhui että käskivät olla hiljaa asiasta että hän ei saisi apua huutaa. Pikkusiskon kamppaamisesta linja-autossa että hän oli pään lyönyt. Ilkkumista ja pahan puhumista jne.

Poika jo puoli vuotta sitten koulukaverit samassa luokassa kiusasivat mutta loppui lyhyeen kun vanhemmille tieto meni. Nyt oman luokkalaisten kanssa hyviä kavereita. Nyt puoli vuotta saanut rauhassa olla ja nyt sitten ekaluokkalaiset jotka kulkee samassa linja-autossa kun meidän lapset, on alkaneet kiusaamaan.Koulu oli tietoinen ja ovat puhutelleet lapset mutta eipä apua ole ollut. Tuntuu että koulun osalta asiaa muutenkin vähätellään. Pelkään että poika alkaa oireilemaan taas, vainoharhaiseksi menee.

Kummatkin lapset erityislapsia. Tyttö autistinen. Pojalla kielellistä vaikeutta mutta mitään sairautta takana ei ole vielä todettu. En tiedä johtuuko kiusaaminen autistisesta pikkusiskosta vai mistä. Harmittaa hirveästi ja yrittää pojan kanssa puhua. Poika kuitenkin yrittää suojella pikkusiskoaan ja kantaa huolta siitä. Mitä tässä kannattaa tehdä vai antaako vielä olla kun en tiedä kuinka kauan tätä on jatkunut?viime viikolla poika alkoi vasta puhumaan mutta koulun osalta tätä olisi aiemminkin tapahtunut kun oli koulun osalta jo niitä puhuteltu kun itse sain tietää.

Kommentit (12)

Pojan mukaan ne kiusaajat ovat ekaluokkalaisia. Oman luokkalaisten kanssa pojalla ei ole mitään ongelmaa enää. Pojan luokalla oli yksi kiusaaja joka on nyt hyväkin kaveri kun vanhemmille tieto meni.

Linja-auton aikana kiusaaminen tapahtuu ja vissiin linja-autoa odotellessa. Linja-autoon on joku opettajista viemässä heitä kyytiin. Nyt perjantaina pojan mukaan opettaja ei ollut nähnyt koko tapahtumaa (en tiedä missä se oli tapahtuman aikana) vaikka olisi pitänyt olla koululaisien luona kun kohta kotialähtö odotti.

Taidan huomenna aamulla kysellä kuskilta asiaa ja samallahan ne koululaisetkin kuulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itse selvittäisin asian kiusaajien kanssa. kerron eräästä tapauksesta, kun lasta kiusattiin. isä odotti, kun kiusaajat tuli koulusta ja ajoi autolla heidän viereen . nousi autosta ylös ja karjasi pojille, että kiusaaminen loppu siihen tai.. kiusaaminen loppui.pojat säikähtivät tosissaan.

vaikka näitä kiusaamisasioita hoidettaisiin vaikka kuinka fiksulla tavalla, niin yleensä kiusaaminen kuitenkin vain jatkuu.

koska on myös ihan yhtä pahaa kiusaamista usuttaa toista loukkaamaan itseään. Tätä eivät kaikki lapset ymmärrä. Omaa poikaani kiusanneet lapset eivät mielestään olleet kiusanneet, koska eivät olleet koskeneet häneen.

Myös aikuisille kannattaa muistuttaa, että myös sanallinen kiusaaminen ja vahingollinen yllyttäminen ovat kiusaamista.

koulun opettajien kanssa. Kieleen laittaminen rautaan oli opettajan mielestä oma moka eli ei olis kukaan poikaa töninyt. Tästä ollaan pojan kanssa keskusteltu että puhutaan myös totta kun tullaan jostain sanomaan.

Se linja-autossa kiusaaminen pitää taas paikkaansa koska olen itse sen nähnyt omin silmin. Asiasta olen rehtorin kanssa jutellut ja aikoi jutella kuskin kanssa. Ne pojat on tästä lähin istunut kuskin vieressä eikä takapenkillä. Viimeksi nyt perjantaina poika valitti kiusaamisesta. Vissiin kukaan ei ole häneen koskenut mutta puhumalla joku poika satuttanut häntä esim.usuttamalla pojan laittaa käsi jonnekki väliin jossa voi huonosti käydä jne.

Että tällaista.Täytyy seurailla tilannetta...

Ymmärsinkö nyt oikein, että lapsiasi siis kiusaavat muunluokkalaiset kuin heidän omansa? Ja lähinnä koulumatkan aikana? Siellähän ei ole sitäkään vähää opettajan valvontaa kuin välituntien aikana.

Voiko tuolla koulukyyditykselle tehdä jotakin, jos neuvottelet opettajan kanssa?

Ja voisitko jutella kiusaajien vanhempien kanssa? Jokaiseen ei välttämättä - valitettavasti tuollaisilla ongelmilla on taipumus kasaantua - saa kodin kautta vaikutettua, mutta osaan varmasti saa. Jos oma lapseni kiusaisi jotakuta tuolla tavalla, haluaisin ehdottomasti tietää!

isommat pojat huomasivat, että poika vastaa kohteliaasti aina kun kysyy jotain, vaikkapa mikä sun nimi on?

As-poika ei tietenkään tajunnut, että jossain vaiheessa olisi ollut viisainta vaan poistua paikalta tai lakata vastaamasta eikä edes ymmärtänyt, että häntä kiusattiin, nauroi muiden kanssa eikä ymmärtänyt että muut nauroivat hänelle. Pojan kaveri selitti tapahtuneen minulle ja yrittäessäni selittää, että jos kolme kertaa kysyy samaa asiaa, niin se on jo kiusaamista. Poika oli neuvosta kovin kummissaan, koska hänen mielestään on hyvin epäkohteliasta olla vastaamatta.

No, ei auttanut muu kuin ottaa " väijyvä kyylä-äiti" -tekniikka käyttöön ja vakoilla poikien puuhia ja yllättää kiusaajat rysän päältä. Niin kävikin, ja asian selvittämisen helppous oli yllättävää. Kysyin suoraan, miksi he kiusaavat poikaani ja miltä heistä tuntuisi jos iso joukko nauraisi ympärillä. Pojat olivat yllättyneen oloisia, koska eivät olleet pitäneet tekemäänsä kiusaamisena koska poika oli nauranut heidän kanssaan. Minä kertasin mikä poikani nimi on, ja jos joku sitä tästä lähin kysyy, tulen kertomaan vanhemmille ja kerron myös opettajalle. Yhden pojan äidin kanssa kävin juttelemassa, koska ei mennyt perille.

Vaikka nämä pojat olivat niinkin isoja, hämmästyin miten ihan tavallisella keskustelulla ja kyselemällä sai asian selvitetyksi. Sovimme, että leikkiä ja pelata saa yhdessä, mutta poikani kustannuksella ei pelleillä tai joutuu keskustelemaan uudelleen kanssani.

Olipa ihanaa, että lapsesi pääsi kiusaamisesta! Mielestäni miehesi teki just oikein! Olen samaa mieltä siitä, että kiusaaminen jatkuu herkästi ellei joku puolusta lasta eikä ketään pitäisi saada kiusata kyllä jatkuvasti! Mutta kellä vaan sitten tosiaan on sitä arvovaltaa kiusaajiin, on eri juttu.

kun en tiedä missä asuvat saati niiden nimeä. Ehkä pojalta voisin tiedustella yhdenkin kiusaajan asuinpaikan jos sattuu muistamaan. Ehkä joku päivä otan asian esille linja-auton kuskin kanssa ja samalla sitten saa kiusaajat kuulla kunniansa. Kyseessä on mini bussin tapainen auto joten ei ole kovin montaa lasta kuljetettavana. Ehkä jotain 10lasta kyydissä. Tänään poika kuitenkin sanoi linja-automatkan menevän hyvin. kukaan ei ollut kiusannut pikkusiskoa eikä häntäkään. Täytyy seurailla ja kysellä pojalta asiaa joka päivä.

Palautuu vaan mieleen pojan tarhassa olo aika jolloin sama alkoi eka kertaa. Oireili silloin hirveästi ja kaverit nauroi. Kukaan ei ottanut leikkiin mukaan. Nyt on kuitenkin eri tilanne kun on kavereita omalta luokalta ja että tulee kotoakin hakemaan ulos mutta silti säälittää pojan puolesta. Tuntuu niin pahalta itsestäkin. Silloin nuorempana olin itsekkin ollut useamman vuoden koulukiusattu ja tiedän miltä se tuntuu. Syvät arvet jäi omasta nuoruuden kokemuksista. Jotenkin tuntuu että samaa en halua että poika joutuisi kärsimään.

eihän tuollaista saa tapahtua, vaikka kuinka olisivat vain ekaluokkalaisia! Paljon voimia!

Mulla just 2,7 v tyttö, jota naapurinlapset (reilusti vanhemmat, jo koulussa olevat) kiusaavat vanhempiensa neuvomina. 10 v sitten koputin häiriköinnistä seinään ja olen sittemmin ollut koston alaisena. Itseni kohdalla ei ole tilanteeseen yhtään mikään auttanut. Ei tytönkään tilanteeseen. Osa vanhemmistahan eivät välitä lapsesta, jos eivät välitä vanhemmasta. Ei auta, vaikka 10 v olen ollut heitä kohtaan ystävällinen, pyytänyt anteeksikin joskus vanhaa asiaa, poismuuttamislupaukset tai muut selvittelyt. Olen sitä mieltä, että sun tilanteessasi vielä voidaan tehdä paljon, joten yritä!

Lapsi ei itse tiennyt ketä kiusaajat olivat, joten en voinut ottaa yhteyttä näiden lasten vanhempiin, eikä koulukaan siinä onnistunut. Koulu on niin iso, ettei sielläkään näitä lapsia kuulemma huomannut koskaan.

Lopulta tehtiin niin, että rehtori keräsi kaikkien luokkien luokkakuvat lapselleni katsottavaksi ja sieltä löydettiinkin syylliset.

Tämä tilanne ratkesi niin helposti, että lasten vanhemmat ottivat itse minuun yhteyttä kiusaamisesta, heti kun rehtori oli lapsia puhutellut.

Kannattaa käyttää kaikki mahdollisuudet joita keksitte selvittääksenne tilanteen.

Useimmat kiusaajien vanhemmat eivät halua lastensa kiusaavan muita ja hekin haluavat olla tietoisia tilanteesta voidakseen kasvattaa lapsiaan.

mari-anna:

Lainaus:

Vähän hankala lähtee metsästämään niiden vanhempia

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat