Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Millaista muilla on kahden leikki-ikäisen kanssa? Meillä lapsilla on ikäeroa 1v9kk ja ovat nyt iältään tyttö 3 ja poika kohta 5. Tosi paljon on välillä toistensa satuttamista ja kiusaamista (viedään lelua tai höpötetään jotain mistä toinen ei tykkää) ja paljon pitää olla mukana, että yhdessä toiminen onnistuu. Joskus on ollut myös yhteisuhmaa. Mietin vaan, että onko se tällaista useinkin tämän ikäisten kanssa vai kuinka paljon johtuu siitä, kun pojalla on neurologisia erityispiirteitä (on tutkittu ja tutkitaan). Kumpikin lapsi on ihana, kun hänen kanssaan on kahden. Ulkoilut on kivoja yleensä. Lapset tykkäävät toisistaan ja ovat toisilleen tärkeitä. Rasittaa vaan kun välillä pitää komentaa niin paljon tai sitten puuhata yhdessä paljon. Onkin nyt keksitty viikonloppuun se, että mies on tytön kanssa ja minä pojan, jos meno on liian villiä, tilanne rauhoittuu ja on kiva olla yhden lapsen kanssa kerrallaan.

Kommentit (2)

Ja kinaahan noille tulee melkein päivittäin, mutta harvoin riitaa tai tappelua. Yleensä kina on niin että toinen huutaa toiselle jostain (valittaa ettei toinen ole reilu ym.) ja toinen puolustautuu ja on omasta mielestään oikeassa. Välillä myös huudetaan äitiä apuun. Minä kyllä mielelläni selvitän tilanteet lasten kanssa, mutta yleensä niin että kysyn kummaltakin heidän näkökantaansa ja kysyn heiltä miten tilanne ratkaistaisiin. Aika hyvin nuo osaavat sitten joustaa ja ehdottaa vuorottelua ym. Yritän ohjata myös molempia huomioimaan toistensa tunteita, esim. jos toinen alkaa itkemään, niin pyydän toista katsomaan että toista ja kysyn että miltä luulet toisesta tuntuvan? En ihan luota että 4v ja 6v keskenään suurimman osan kinoistaan/riidoistaan osaavat vielä selvittää ilman " sovittelijaa" .

Yleensä nuo lapset leikkivät aika hyvin. Mitä enemmän ovat yhdessä, sitä paremmin leikkivät. Eniten erimielisyyksiä tulee kun vanhempi tulee eskarista/kaverilta ja sopeutuminen siskon kanssa oloon vie hetken. Meillä ei kyllä fyysistä vahingoittamista yleensä ole. Tukkanuottasilla ei lapset ole koskaan olleet! Yleisempää on että isompi leikkii jotain fyysistä leikkiä (esim. painia) pienemmän kanssa tai riehuu ja osuu pienempään tai pienempää sattuu ja pienempi sitten suuttuu ja tönäisee takaisin. Pienemmällä vielä välillä, tosin aika harvoin, voi siis tulla pientä primitiivireaktiota, jossa käsi käy automaattisesti, mutta osuessa jo lyönti heikentynyt vähäiseksi, kun muistaa ettei niin saisi tehdä. Yleisin riita taitaa kuitenkin olla leluista, siitä kummalla jokin oli (ja tämän ikäisillä sekään ei ole enää kovin yleistä) ja sitten juostaan pitkin kämppää ensimmäinen kiljuen ja yrittäen pitää toisen loitolla ja toinen lelua havitellen, tai toinen kiistan aihe on jos toinen tulee toisen huoneeseen ilman lupaa, tällöin syntyy huutoa ja toinen yrittää työntää toista pois. Tälläistä pientä mukavaa melua elämässä siis.

Tosin väitän nähneeni toisenlaistakin menoa toisilla sisaruksilla ja joissain perheissä jopa hieman isommat lapset saattavat toimia niin että suuni loksahtaa auki. Lyömistä ole nähnyt vielä ekaluokkalaisella surutta pikkuveljeä kohtaan ja mukava tuttavaperhe jossa ala-asteikäiset lapset tappelivat ja isompi löi pienempää ja kun äiti totesi pienemmälle että lyö takaisin, tämä oli kumauttanut toista täysillä suihkulla päähän... Että näin toisilla.

on kaksi juuri 6 vuotta täyttänyttä ja pikkuveli 3,5v, välillä tappelevat, ihan tukkanuottasilla asti, useimmiten leikkivät suhtkoht sovussa. En mene joka kanteluun tai nujakkaan mukaan, olen sanonut, ettei kantsi kannella ennenkuin huolehtii omista tekemisistään ja olen muutenkin sitä mieltä, ettei aikuisen pidä joka riitaan puuttua, muutenhan nuo eivät ikinä oppisi itse pitämään puoliaan.

Siinä tapauksessa jos jollekkin on oikeasti vaarana sattua jotain, teen aikalisän ja komennan kunkin omiin puuhiinsa.

Välillä tosiaan tuntuu, että aina noista joku on se kolmas pyörä, mut hyvinä päivinä saattavat leikkiä hissukseen kotileikkejä tms vaikka parikin tuntia....

Tuttujen lapsia seurattuani olen kyllä huomannut, että kaikki ne kinaa joskus (tarkoittaa monta kertaa päivässä), mut loppupeleissä tykkäävät silti kovasti toisistaan=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat