Seuraa 

Haluan kysyä nyt teiltä kokeneemmilta jotka ootte saanut lapsen oppimaan pois yötissittelystä.

Tässä taustaa. Tyttö 10kk ja aina ollut aika huono ja levoton nukkuja. Alkuaikoina söi tissiä jopa 6-7kertaa/yö mutta nykyään 1-2 kertaa yössä. Ei osaa nukahtaa ilman siis että tissittelee eli tapanahan tuo on.

Nyt kolmena yönä selvitty ilman tissiä ja viime yönäkn kahden tunnin protestoinnin jälkeen nukahti vihdoin. Mietinkin onko kannattavampaa tähdätä esim että ennen aamu kuutta ei syödä (jonka jälkeen voitas vielä torkahtaa unille) vai että kun syödään niin sitten noustaan ylös ja on aamu?? Toisaalta eihän lapsi tiedä mitä kello on ja jos parinkin tunnin protestoinnin jälkeen saa tissiä klo6 niin kokee voittaneensa. Itselle vaan olisi helpompaa tähdätä johonkin kellon lyömään olla antamatta rintaa. Osaankohan nyt selittää järkevästi. Tyttö kieppuu sylissä niin hiukan hankalaa.

Kertokaahan millaisella menetelmällä ootte onnistuneet tai millaisia ohjeita ootte saanut joltain taholta?? MUitakin neuvoja asian suhteen otetaan vastaan.

Kokemuksianne ootellen...

-yötissittelyyn väsynyt miuqu ja nti tissihirmu 10kk -

Kommentit (12)

Ensinpä heitän tämän oman kysymyksen joukkoon.. Kauanko se yö on?? Elikkäs kaikkialla puhutaan, että voi nukkua koko yön ilman tissiä, mutta ei sitä mikä se yö on? Eli montako tuntia.. Voiko olla 12 tuntia??

Elikkäs itse alotin toissayönä ihan hetken mielijohteesta unikoulun.. Eli hermot meni kun 8 kk ikäisellä neidillä nyt tuota eroahdistusta ja tarvii sitä hellyyttä enemmän.. Ennen heräsi 2 kertaa yössä ja nyt alko jatkuva heräily.. No päätin olla antamatta tissiä ja 2 tuntia huusi ja nukahti ja sitten heräsi 7 aikaan vasta syömään ja sitten päälle nukkui sen pari tuntia..

Viime yönä heräsi mutta ei itkenyt vaan yritti kovasti nukahtaa uudelleen ja tunnin pyörimisen jälkeen nukahti.. ja nukkui sinne 7 asti ja tissiä ja sitten 9 ylös.. Pitäiskö tämä 7 syöttökin opettaa pois? Jotenkin itsestä tuntuu, että kun isä siinä vaiheessa lähtee töihin niin ihan sama nostaa vauva viereen ja nukahtaa vielä hetki?? Mitä mieltä??

Eli voiko vauva olla sen 12 tuntia syömättä??

Meillä siis on toiminut ihan se, että kaikki päivän unet vauvan kuuluu nukahtaa itse omaan sänkyyn.. Itse istun vieressä mutten huomioi mitenkään.. Nukahtaa itse.. Ennen itkun kanssa, nyt nukahti jo ilman itkua! Joskus saatan suukon antaa ja silitellä välissä..

Ja yöunille sama homma.. itse nukahtaa.. Ja yöllä kun herää niin tuttia suuhun.. Ja ei muuta kuin lempeää jutustelua, että nyt nukutaan jne. Sitten laitoin käden pinnasänkyyn (meidän sängyssä kiinni) ja annoin vauvan sitä silittää ja painaa pään sen päälle.. Ja teeskentelin nukkuvaa.. Joka kerta jos liikautin kättä alkoi huuto! Siihen se vauva sitten nukahti.. Ja uskomatonta mutta 9 tuntia oli ilman tissiä!!

Enää vaan se, että pitääkö se 7 tissi lopettaa.. En ehkä siitä kuitenkaan luovu vielä.. kun siinä muutenkin herää kun se mies torkuttelee..

Reeko ja neiti kohta 9 kk

söi kerran aamuyöllä noin 11 kk asti, jolloin ajattelin, että tapa pitää saada pois. Siirryin imettämään vasta sitten kun oltiin kunnolla herätty ja syöty ensin puuro. Itsekään en ajatellut, että tuollainen aikaraja esim. 6 on hyvä, sillä eihän se lapsi kellon mukaan elä. Ei mennyt viikkoakaan, kun tyttö oppi uusille tavoille eikä herännyt vaatimaan rintaa. Aamut aikaistuivat aluksi, mutta nyt entinen heräämisaika on palannut. Ajattelin, että heräätään sitten vaikka viideltä, mutta rintaa vasta kunnolla herättyä. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen kanssa miettinyt tuota yötissittelyn lopettamista tai ainakin vähentämistä. Meillä tyttö on 8kk ja syö n. kaksi kertaa yössä. Uskoisin sen olevan osittain tapa, sillä neiti syö päivällä kiinteitä jo reippaasti. TOinen tissittely osuu tuohon kello aamu kuuteen, jonka jälkeen ollaan nukuttu vielä pari tuntia. Sen seurauksena aamulla ei tahdo puuro maistua, eikä oikein mikään ennen kuin päikkärit on nukuttu. Tuo voisi meillä vaikka toimiakin, että herättäis aamulla kunnolla, syödään puuro ja sitten tisutellaan. Jos vaikka jäisi toinen syöttö sitä kautta pois! Kiitos vinkistäsi! Meillä ei muuten tuo syöttämättömyys ennen jotain kellon aikaa toimi, eli en syöttäis ennen esim. klo neljää. Tyttö rimpuilee niin sekä sängyssä että sylissä, että luovutan ennemmin ja annan maitoa... Mutta kukin on omanlaisensa, mikä toimii toiselle, ei toimi toiselle!

Laurastiina ja kirppu 8kk

kun unohdin kertoilla käyttämistäni keinoista. Eli en antanut mitään vesiä tai tuttipulloja. Tutti suuhun ja silittelin selästä. Ensimmäisinä öinä tyttö protestoi ja vaati, että vierellä ollaan. Parisen tuntia jaksoi taistella ja sitten nukahti. Tätä jatkui pari yötä ja sitten helpotti. Ei tarvinnut kuin enää käydä tytön luona. Ja nykyisin siis yöt menevät pääsääntöisesti heräämättä.

Meidänkin poika on ollut aina levoton nukkuja, on kausia jolloin hetätään vain kerran yöllä syömään ja kausia kun ähistään ja herätään 2-4krt. Viime yö oli minulle tarpeeksi: heräsi 00, 02, 04 ja sitten tais vielä herätä 6aikaan. Meni nukkumaan 21 jälk joten tiedän että se kunnon nälkä on vasta aaamuyöstä n. 4 aikaan. Viime yö oli hirveä, poika ähisi ja itsi ja menin laittamaan tutin ja korjailin uniasentoa mutta siitä vasta nousi huuto ja kun lähdin sängyn luota pois. Kahden tällaisen heräämisen jälkeen päätin laittaa korvatulpat ja aloittaa unikoulun/yösyötöistä vieroittamisen ensi yöstä alkaen. En ymmärrä miksi heräilee, voiko olla jotakin eroahdistusta. Koska muutaman kerran otin viereen ja tarjosin tissiä, ei oiken syönyt, lutsutteli vaan ja sitten nukahti tyytyväisenä. Eli tapaahan sen pitää olla. Kauankohan menee unikouluttamisessa ja mistä voi olla sitten varma, onko lapsella nälkä aamuyöstä, jatkaako nukkumista vai ei siihen kunnes herätään 7.00 (poika täsmällinen joka aamu). Eli antaako rintaa vai ei? Jotenkin tuntuu, että tässä vaiheessa 6kk jälkeen itsekin ansaitsisi jo vähän pidemmät ja ehjät yöunet:)

epäselväksi että vaikka huusikin sen puoltoista tuntia yössä, ei huutanut omassa sängyssään vaan kanniskeltiin ja siliteltiin ja oltiin koko ajan siis läsnä=) Tyty nukkuu meidän huoneessa omassa pinniksessään, tämäkin on uutta koska oppi nukkumaan omaan sänkyynsä vasta kun tissittely loppui. Nukkuu useinkin aamuun siis omassa sängyssään. Joskus vielläkin otetaan väliin jos mikään muu ei auta=)

Me ollaan annettu vettä pullosta kylläkin kun välillä tuntui et saattaa olla janokin kun niin itketti. Neljäs yö edessä ilman tissittelyä ja vähän tahtoo äiteetä taas jännittää millainen yö tulossa. Eiköhän tästä selvitä... Meillä mies on paljon löysempi lipsumaan päätöksistä ja viime yönäkin tuli kommenttia " No eikö sitä tissiä vois antaa?" Plaaaah!! Nyt mies yön onneksi töissä ;)

Lisää kokemuksia saa kirjoittaa. Niistä voi löytää hyviä toimivia vinkkejä just oman lapsen kohdalle.

-miuqu ja nti tissihirmu-

Meidän tyttö heräillyt aina enemmän tai vähemmän yöllä, joko syömään tai sitten tutti oli tippunut ja se piti käydä laittamaan suuhun. Imetys lopetettiin 6kk iässä, mutta pullosta sen jälkeen syönyt yölläkin vähintään kerran tai kaksi. Nyt ikää 9kk. Eli meillä loppui yösyötöt kertaheitosta, kun saatiin tarpeeksemme tuosta jatkuvasta yö rumbasta, tutista vieroitettiin samaan aikaan. Ensin ei annettu päiväunille tuttia vaan nukutettiin ilman ja saman tien siitä aloitettiin unikoulukin ilman ruokaa, neiti itki " ruoka aikaan " klo 01.30 puoli tuntia ja silloin tassuteltiin, itkua kesti 30 min. Toisen yönä itku kesti 11 min ja kolmantena 2min ja nyt kävin kerran vain silittämässä ja nukahti saman tien uudestaan. Eli nukkumaan viimeistään klo 21 ja aamulla herätys hieman klo 6 jälkeen, eli tämähän on meidän kannalta aivan loistavaa. Meidän tyttö on maitoallerginen ja ruokavaliossa ei ole kovin montaa ruokalajia joten meillä unikoulun aloitus siirtyi sen vuoksi, että olimme varmoja, että saa varmasti päivällä tarpeeksi syödäkseen. Tsemppiä kaikille huonosti yönsä nukkuville perheille!

Minä myös pari viikkoa sitten lopetin yötissuttelun 10 kk ikäiseltä tytöltä. Tyttö on rauhoittunut melkein ilman protestilauluja mun syliini ja lasken sitten sänkyyn, kun on unen rajoilla, lopuksi vielä silittelen selkää, jos ei nukahda heti. Välillä menee sujuvasti, välillä joudun ottamaan 10 kertaa syliin (tosin meillä on tehty samaan aikaan hampaita). Mä olen kyllä antanut jo klo 5 rintaa, jos ei muuten tahdo rauhoittua.

t. maalispinosta tuttu

toinen kaksosista oli tosi sinnikäs yötisuttelija, kymmenkuiseksi heräili tosi usein kiljumaan huikkaa ja meillä ei auttanut lopulta muu kuin koko imetyksen lopettaminen=( Meillä sitä yökeekoilua oli kyllä niin tiuhaan, ettei likka syönyt päiväsaikaan oikein mitään, mut olin ajoittain ite niin väsy, etten aluksi ees tajunnu mistä johtui...

Toi voi kyl olla hyvä juttu toi aamukuuteen oottelu, periaatteessahan pullostakin luovutetaan tollei pikkuhiljaa( lastenneuvolan ohjeen mukaan), ekaks päätetään et vaik aamuviiteen, sit kuuteen jne ja silloin noustaan ylös.

Kun tyttö oli 8kk kyllästyin siihen että yöllä piti päästä tissille sen satakertaa. Lopetettiin kerta heitolla yö imetys, muutamana yönä huusi sen puolitoista tuntia kerrallaan, mutta sitten nukuttiinkin jo 20-8 muutamilla tutin laitoilla....ennekuin alkoi tekemään hampaita ja hellyin ja annoin nokkiksesta maitoa silloinkun heräsi, eli saattoi ottaa huikkaa 2.00 tai 6.00 riippui yöstä. Nyt on taas mennyt viikkoja niin että ei enää kaipaa maitoa yöllä ja jos herää eikä tyynny annan vesi huikan tai sitten en=) Tyttö on siis 10kk eikä tarvitse enää yöllä maitoa, eikä olisi tarvinnut varmastikaan reilun 8kk vanhanakaan koska maitoa ei menny koskaan 10milliä enempää. Tämäkin on varmasti niin lapsikohtaista mutta MUN MIELESTÄ YÖ ON SE AIKA KUN NORMAALISTI LAPSI NUKKUU toisilla 10h toisilla 12h=)

Olikohan nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty=)

Tyttö nyt reilut kahdeksan kuukautta, ja yöt alkaa käydä todella kamaliksi. Neiti haluaisi " syödä" n. tunnin välein. Viime yönä nukkumaan aika tarkalleen kahdeksan maissa, ison puuroannoksen jälkeen. Tissiä täytyi saada yhdeksältä, puoli kahdeltatoista ja sen jälkeen alle tunnin välein, kunnes puoli neljästä nukuttiin puoli kahdeksaan... Puolen vuoden kieppeillä mentiin yhdellä syötöllä. Nyt on tissittelyyn kerralla käytettävä aika pidentynyt, tyttö haluaisi nukahtaa tissi suussa.

Illalla laitetaan omaan sänkyyn nukkumaan, josta yleensä ensimmäisen syötön jälkeen on jäänyt viereen nukkumaan. Päivisin syö tosi reippaasti ja vähintäänkin riittävästi, ihme juttu kyllä että aamupuuroakin menee hirmu hyvä määrä. Itse haluaisin tuon " kuuden jälkeen vasta tissiä" toteuttaa, mutta mielestäni aika epäjohdonmukaista niinkuin täällä jo pariin kertaan todettiin. Taitaa olla pakko lopettaa kokonaan yösyöppöily, ja tuntuu kyllä että se imetys sen myötä myös loppuu päivällä.

Olen kuullut, että isän kannattaisihoitaa rauhoittelu vieroitusöinä, että ei ole maidon haju härnäämässä. Mitkä teidän kokemuksenne tästä? Meillä ei isäntä ole kovin motivoitunut, ts. omat unet menee tämän homman edelle. Onnistuuko äidiltä yhtä hyvin?

Yökyöpelit

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat