Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä pieni hoikka poika joka täytti joulukuun alussa vuoden ja vieläkin syö yöllä pariin kertaan eka vellin kun nukahtaa menee pullo, sit noin parin tunnin nukkumisen jälkeen maitopullo ja sit loppu yö pärjätäänkin yhdellä pullolla. eli poika vetää nukahtamisen ja heräämisen välillä noin 6 dl juomista. Iltaisin syö puuron, sen päälle jogurttia/hedelmäsosetta ja leipää.. Päivisin ei juo paljon sit kuitenkaan.

Vai olisko kylmästi vaan unikoulun paikka?

Pojan mitat oli 1 vee neuvolas 7,7 kg ja 72 cm. Eli pienestä lapsesta kyse. Syntyi täysiaikaisena ja kuitenkin oli alle 2,5kg.

Sivut

Kommentit (24)

mäkin syyksi. Vaikea muuten aikuisenakin on jättää haitallisia tapoja taakseen ja totuttujen ruoka-aikojen mukaan tulee nälkä useimmiten. Meillä tyttö sai puolivuotiaaksi yöllä ruokaa. Oli sen jättänyt välillä pois ilmeisesti tarpeen jäädessä mutta heti, kun isänsä antoi pari kertaa yöaikaan tuttipullomaitoa, alkoi taas heräillä öiseen aikaan sitä vaatimaan. Huomasin, että lapsi alkoi sitten yhä enemmän valvoakin yöllä ja itkeskellä. Joku viittasi unikouluun. Meillä jätettiin yösyöminen ja siirryttiin unikouluun. Neuvolasta saa ohjeet siihen. Siinä lasta ei yösyötetä mutta hän saa kyllä paijausta itkiessään yöaikaan ja tutin. Parin viikon vaikeiden öitten jälkeen tytöstä tuli ihan kuin toinen lapsi. Ei heräillyt öisin enää (paitsi joskus hampaiden saamisen yhteydessä hetkeksi tuttia haeskelemaan ja nukahti sen saatuaan) ja oli päiväsaikaan tyytyväisempi eikä itkeskelevä. Varmaan lasten ruokatarpeet ovat yksilöllisiä ja joskus on syötettävä öisin pidempäänkin kuin puolivuotiaaksi. Ihaninta olisi, jos lapsen ei tarvitsisi vanhempien tuella jättää yösyömistä mutta joskus se on tarpeen. Itse ajattelin alkuun, etten tahtonut jättää yösyömistä lapselta itse vaan että lapsi saattoi tarvita ruokaa öisin, vaikka lapsen paino olikin hyvä, mutta neuvolasta rohkaistuin auttamaan lasta asiassa, mikä meidän kohdalla osoittautui hyväksi. Neuvolasta sanottiin kyllä selvästi, ettei yli 6 kk vanha lapsi yleensä tarvitse enää ruokaa öisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

yösyömisen ihan itse 1v4kk iässä. Tosin söi vain kerran yössä ja joskus 4-5 aikaan ja ihan oikeaan nälkään. Jos ei olisi syönyt yövelliä oltaisiin oltu aamupuurolla viiden aikaan, tuolla konstilla yö jatkui lähemmäs yhdeksää. Jo aiemmin lopetettiin muut tapayösyömiset siitä huolimatta että tyttö söi todella huonosti päivällä ja sen seurauksena ruokahalu paranikin jonkun verran (se puolikin litraa meitoa/velliä on aika määrä energiaa!) - eli rajoittaminen kannatti eikä aiheuttanut lisää " laihtumista" vaikka vähän hirvittikin. Sen sijaan tuo yksi aamuyön syöttö ei vaikuttanut päivän syömisiin/juomisiin ja silloin ei ollut tapasyömistä vaan tosiaan jo nälkä kunnes sitten alkoi pärjätä yön yli eikä enää huolinut muuta kuin vettä jos heräsi (janoinen tyttö on yöllä useinkin mutta ei juo kuitenkaan paljoa). Meillä nuo ylimääräiset syömiset lopetettiin vaan niin että kun heräsi niin ei saanut tissiä (silloin vielä imetin) vaan tarjosin vettä ja jos tutti olisi kelvanut niin varmasti olisi ollut myös apuna. Itkuahan siitä tuli mutta sylissä rauhoittelin kaikella muulla tapaa niin kauan että nukahti. Aikarajaksi päätin että neljän jälkeen voi jo syödä ja silloin jo näkikin että oli tosiaan nälkäkin. Ensimmäinen yö oli aika itkuinen, toinen yö jo helpompi ja kolmas jo meni hyvin ja kaikenkaikkiaan meni paljon sujuvammin kuin olisi odottanut. Ja sen mitä olen muilta kuullut niin mitä pidemmälle venyttää niin sitä vaikeampaa on! Mutta vaika joku niin sanoikin niin mitään 8-10 tunnin unia meillä ei siitä huolimatta nukuta vieläkään vaikka tyttö jo 2v..... -Tsemppiä!

HEi,

meillä on kolme 1 v 3 kk ikäistä, 1-vuotispaino samaa luokkaa kuin teillä ja tuon yöpulloasian kanssa olen painiskellut, tarvitsevatko vai eivät. Meillä tosin juotu vain yhden kerran yössä , mikä mielestäni paikkasi sitä, jos päivällä juotu huonosti (yleensä oli). Poika jätti pullon pois ihan itsestään joskus 10 kk iässä (n,140 ml maitoa joivat sitä ennen yöllä), toinen tyttö 12 kk iässä, mutta kolmas neiti huusi pitkään raivokkaasti maitonsa perään yleensä klo 4 ja oli tyytyväinen kun sen sai. Enkä hennonut sitä kieltää, kun päivän 5-6 dl maitoannos olisi jäänyt vajaaksi. Nykyään juovat enemmän päivisin, eikä yömaitoa tarvita, paitsi tämä kolmas neiti juo usein maitoa klo 6 ja jatkaa sillä vielä unia jonkin aikaa (muuten heräisi, ja kiukkuisena). Teillä nuo öiset juomamäärät ovat kyllä melkoisia, ei varmaan senkään takia päivisin uppoa nestettä. MEillä oltiin tiukkana, että maitoa ei anneta ennen klo 3:a yöllä, se rauhoitti öitä.

Entä jos kokeilisit jotakin tiettyä kellonaikarajaa, jota ennen et anna maitoa/velliä ja pikkuhiljaa vähentäisit tuota yösyöpöttelyä.

Jostakin olen lukenut, että 1,5-vuoteen asti lapsi ei välttämättä päivän touhuissa malta juoda tarpeeksi, mitä paikataan tuolla yöllisellä tankkauksella. Mutta kyllä kertatankkaus mielestäni on maksimi pienipainoisellakin lapsella.

jolloin yövieroitin. Nuorempi 14 kk vielä saa tissiä yöllä. Minua tämä ei häiritse, mutta tapansa kullakin. Molemmat lapset ovat olleet pieniä vauvoja, mutta vanhempi on nyt ikäistään pidempi 3-vuotias.

1v2kk:n ikäisenä pullollisen. Annoin sen kuitenkin juuri sen takia, että tyttö oli pienikokoinen ja moniallerginen.Kaksi muuta lastamme ovat itse jättäneet yösyömisen 5 kk ja 6kk ikäisinä,

http://www.imetystukilista.net/faq/univaikeudet.php Ohessa linkki, jossa on tietoa vauvojen ja taaperoiden unesta. Se on " Äidin selviytymisopas yöhulinoissa" ... :)) On siinä kokeneen äidin neuvoja. Itselläni vuoden vanha poika, joka heräilee syömään yöllä useita kertoja ja on allerginen. Itsekin saa painia erilaisten kysymysten kanssa ja miettiä, mikä olisi ratkaisu asiaan... Imetän yhä öisinkin ja syönti on osaksi tapakin, mutta yösyönteihinkään ei ole olemassa yksiselitteistä ratkaisua. Voi ollakin, ettei ole tapa...

Tuli tosi selkeä ja ammentava vastaus. Me kaupataan maitoa päivällä usein, samoin vettä ja myös laimeaa mehua, mutta mikään ei kelpaa. Yritän kokeilla tota rajaa mut se ehkä suurin ongelma onkin ku poika vaatii sen ekan pullon jo 23-1 Ihan pari tuntia nukkumaan menon jälkeen. Täytän sit maitopullon ja aamulla sielä saattaa olla puolet jäljellä. EHkä jos kokeilis vettä loppuyöksi niin sais aamullakin jotain alas poitsulle..

ja ihan tapa tuo oli ollut jo pitkään. Muutamat yöt siinä sitten huudettiin kun saikin vain vettä ja sitten se unohtui.

Toinen lapsista lopetti itsekseen 10kk iässä.

Meni ihan näppärästi kun tarjoilinkin maidon sijasta vettä niin muutamassa yössä poika totesi, etteihän tää olekaan enää kivaa ja alkoi nukkua paremmin aamuyölle asti. Aamumaitoa tosin sai aika pitkään klo 5.00 =)

Sitten loppu yötarjoilu herralle:)

Mielestäni olisi päiväsaikaan tankattava niin paljon, ettei 1-vuotiaana nyt ainakaan enää öisin tarvitsisi syödä. Tuskimpa hän sitä tarvitsee, vaikka pieni onkin? Eihän maito sinällään niin täyttävää ole. ja kyllä siinä hampaatkin kärsii, varsinkin yöllä, kun syljeneritys on niukkaa.

Unikoulun paikka, sanon minä=)

Esikoinen söi melkein yksivuotiaaksi yöllä pullosta kun taas kuopus ei yöpalvelusta oikein ymmärtänyt.pari viikkoa jaksoi keskellä yötä herättää syömään mutta siitä asti nukkunut yöt läpi hyvin..

kerran yössä ja sen jälkeen ei ole sapuskaa yöllä tarjottu kun vauvanakaan ei sitä pyytänyt. (vauvaikäisenä olis tietty tarjottu jos olisi halunnut)

tapa tuo on musta. jos päivällä syö hyvin ja illallakin vielä kunnollisen annoksen niin pitäisi riittää.

hampaatkin siinä kärsii jos jatkuvalla syötöllä happohyökkäystä.

ja lapsen terveyden ja kehityksen ja aivojen kannalta on hyvin tärkeää ne riittävät yhtäjaksoiset. ja luulisin et myös sä kaipaisit unta läpi yön.

anteeksi törkeyteni mutta ajattele lapsen parasta tässä kohtaa ja lakkaa syöttämästä öisin. mitä pidemmälle sitä lykkää, sitä vaikeammaksi se vierotus tulee...

ja sit ihan käytännön vinkkiä siihen ruokavieroitukseen. eli ensi alkuun korvaa maitopullo/muki vedellä. ei kiinnosta enää niin paljoa kun onkin vaan vettä. ja tämä vesi ei tee haittaa hampaille yms.

ja kerro lapselle ettei isot lapset syö enää öisin vaan nyt aletaankin nukkua. jos tulee itkut tms niin kerro että hätää ei ole ja äiti ei katoa minnekään, ja äiti tulee paikalle jos on joku hätä mutta ruokaa ei enää tipu yöllä. 1v lapsi ymmärtää todella paljon kun vaan juurta jaksaen selittää.

hyviä 8-10h unia toivotan :)

Meidän poika on myös aina ollut tosi hoikka. Hän söi yöllä ainakin kerran vuoden ikäiseksi asti. Muutenkin hän oli aika vaativa vauveli, joten kun saatiin syötöt n. puolivuotiaana jäämään vaan tohon yhteen kertaan, olin tosi tyytyväinen ja toisaalta niin väsynytkin, että annoin sitten kerran yössä pullosta maitoa. Sillä keinoin sain nukuttua muuten hyvin. Yritin joskus siinä pojan ollessa 10 kk antaakin maidon sijasta vettä, mutta huuto oli niin hirveä, että annoinkin maitoa. Yritin siis kyllä hyssyttää muuten, mutta poika heräsi pian uudestaan ja sama huuto. Olin niin uupunut, että en vain jaksanut viedä juttua loppuun.

Vuoden iän jälkeen keräsin voimia ja päätin, että nyt yösyöminen loppuu. Siitä on hirveästi haittaa hampaille, ja se olikin mulla pääsyy syöttämisen lopettamiseen. Annoin pullosta kylmästi vain vettä. Muutaman yön poika vielä heräsi juomaan sitä vettä, mutta sitten hän ilmeisesti päätti, ettei parin vesihuikan takia viitsi elämöidä. Nykyisin yöt on siis pääsääntöisesti kokonaisia. Poika on nyt 1v 3kk.

Lisäksi tässä on auttanut varmaan sekin, että poika liikkuu koko päivän . Ruokahalu on sen vuoksi suuri ja toisaalta yöllä sitten oikeasti väsyttää.

Mutta oman kokemuksen perusteella suosittelisin tota vesipulloa. Se voi pitemmän päälle jopa auttaa painon nousussa.

Tämän jälkeen yöhuutoihin vastattiin selän silittelyllä ja parin yön jälkeen lapsi alkoi nukkua yhtenäisiä yöunia. Tsemppiä vieroitukseen!

Minä olen toista mieltä. Meillä yösyöttö lopettiin kun poika oli 1v3kk. Lähes siihen asti söi oikeasti nälkäänsä. Ja koska se ei minua eikä yöuntani häirinnyt (nukahdin heti uudestaan kun poika oli syönyt) niin annoin hänelle velliä yölläkin. Jotkut lapset eivät tarvitse maitoa yöllä, jotkut tarvitsevat. =)

Vuoden vanha on vielä aika pieni kuitenkin. Voit tietysti kokeilla muutaman yön esimerkiksi tarjoten vettä tai sitten sanoa, että aamulla saa seuraavan kerran. Jos ei onnistu, ja tuntuu että yöt menevät huutamiseksi, niin siirrä lopettamista ja kokeile hieman myöhemmin uudestaan. Meillä annettiin viikko sitten taas yöllä maitoa pullosta, kun poika oli kovassa kuumeessa eikä syönyt mitään eikä juonut kunnolla. Mutta nyt kun on terve, ei anneta. Ja viime yö oli ensimmäinen yö koskaan, kun nukkui koko yön heräämättä!! =)

Leijona76 & poika 1v7kk

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat