Seuraa 

Aloitampa tämän pinon kun kerran täällä kukun!

Sivut

Kommentit (34)

Hullua ajatella, että ehkä jo viikon päästä oon nyytti kainalossa. Ainakin jos luotan lääkärin arviointeihin.

Muutama päivä sitten oli juttua, että tunteeko sen itse kun synnytys lähestyy. Silloin ajattelin että ei, mutta eilen tuli tosi vahva tunne, ettei enää kestä kauaa. Onneksi mies tulee huomenna kotiin(tai suoraan sairaalaan?).

Mitäköhän mun alapäässä tapahtuu, kun pari päivää on tuntunut siltä, että joku nipistelis tuolla kohdunsuulla? Tuntuu tosi ikävältä ja välillä sattuukin.

Sitruuna- Meillä todettiin kanssa ennen esikoisen syntymää noita lisälyöntejä. Olin silloin jo osastolla ja jouduin olemaan siinä sydänkäyrässä koko ajan. Sydänlääkäri otti vauvan heti tutkimuksiin(siis ennen muakin), kun se syntyi. Mä olin aivan paniikissa ja itkin koko käynnistystä edeltävän yön. Kaikki oli sitten täysin kunnossa ja vasta sitten joku muisti kertoa meillekkin, että synnytystä edeltävät vaarattomat lisälyönnit on aika yleisiä. Olis tietysti voinu mainita siitä meillekkin, kun oltiin aivan rikki, kun luultiin että vauvalla on jotain tosi pahasti hätänä.

Katerina-77- Mulla on kanssa tatuointi alaselässä, eikä se estänyt epiduraalin antoa. Se laitetaan muistaakseni 2 ja 3 nikaman välistä, ja jos siihen vaan mahtuu, niin sen saa kyllä.

jeltsu- Aivan epäreilua, että sait sektion, kun vauva ei laskeutunut ja oli kasvotarjonnassa. Mulla oli sama homma, mutta jouduin silti synnyttämään ja synnytys oli alusta loppuun täyttä helvettiä! Mm. 3-4 repeämät, kun poika revittiin loppujen lopuksi väkisin imukupilla ulos.

Samaa en toivo kenellekkään ja toivottavasti tällä kertaa menee paremmin.

Mulla on kanssa ollut nuhaa pitkin raskautta. Silti kuulemma 101%:n varmuudella poika tulossa. Että se siitä teoriasta. Sorry vaan...

Tuttavalta tuli ihania uutisia! Heille tulee vauva syksyllä. Erikoisen ihania uutisista tekee sen, että tää on heille jo toinen vauva, mitä ei muka luomusti pitänyt tulla...Itse asiassa kaverilta piti leikata munasarjat pois, kun niissä oli jotain häikkää. Kannattaa joskus olla jääräpää ja uskoa mahdottomiin. He on kyllä ollu ilman ehkäsyä 5 vuotta ja siitä siis saldona 1 tyttö ja tämä nyt alkanut raskaus. Ovat luonnollisesti täysin onnen kukkuloilla varsinkin kun raskaus oli selvinny vahingossa gynellä. Viikkoja on siis nyt huimat 5+!!

Täytyy kohta lähteä esikko hakemaan.

Tintti & Masu-Ukko 37+1

Täällä paistaa aurinko ja mielikin on paljon pirteämpi. Tuli sellainen fiilis, ettei tässä mitään hätää ole- vaivoista, kolotuksista ja huonosti nukutuista öistä huolimatta.

Joku mainitsikin,että vk 36 syntyneellä, kortisonipiikistä huolimatta ei välttämättä ole keuhkot vielä kypsyneet. Yhdyn edelliseen puhujaan sillä mulla on useampi tuttava synnärillä töissä ja olen saanut kuulla jos vaikka mitä juttua. Henkilökunta on sitä mieltä, että 38 vk jälkeen alkavat kaikki olla kypsiä. Nää " raakileet" on sit pitkään kaapissa, hapella ja tehoseurannalla. Tosin poikkeuksiakin on mut paras tulla äidin masussa loppuun asti. Lisäksi äidin runsas sokerin käyttö estää vauvan keuhkoja kypsymästä, syystä jota en tiedä mut näin kerrottiin. Siis vauva on iso mut keuhkot kuin keskosella ja taas ollaan kaapissa.

(.) Neuvolassa kävin ja kaikki hyvin. Sf-mitta oli pienentynyt sentillä, jotenkas tämä asukki on muuttanut alakertaan :)

Viime yönä heräsin ihmeelliseen kipuun, joka tuntui vain toisella puolella vatsaa, kylkeä ja selkää. Kyllä ne supistuksia taisi olla kun tulivat vartin välein. Mutta vaikka on jo neljäs lapsi tulossa, en tunnistanut tällaista kipua. Edelliseltä oli eka kertaa selkäpolttoja enkä osannut edes kuvitella, että liittyisivät synnytykseen millään lailla. Eivätkä ne kyllä saaneet aikaiseksi muuta kuin todella huonon olon. Vasta aqua-rakkulat poisti selkäkivun ja supistukset siirtyivät " oikeaan" paikkaan, vatsan puolelle- sit vasta lähti paikat kunnolla aukeamaan.

Galluppiin sen verran, että 37+5 kanava pehmennyt, 1-2sormenleveyttä auki ja 2cm pitkä. Painoarvio oli 3440-3650g. Syntymäpaino olisi 3800-4200G-- ton tarkemmin ei uskaltanut sanoa. Että ei sittenkään mikään jättiläinen ole tulossa.

Häpyliitos on kaikkein kipein, se rutisee ja lonksuu. Liikkumattomuus on pahasta. Mut kun ei jaksais kävellä.. Ja kun jotain tekee, sydän hakkaa ylikierroksilla ja henkeä ahdistaa.

Siks kai tän " taudin" nimi on RASKAUS!!!

Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä

T.Neppis ja Nysä 38+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eilisen päivän supisteli 10min välein..taas. Vietiin lapset varalta jo yökylään. Ei ne loppunutkaan yöksi. (muina kertoina on loppunut kun saanut pään tyynyyn) Välikin jopa välillä 5min. Ja tuntui aikas kipeiltä. =)

Limatulppaa bongasin eka kerran elämässäni ja nyt odotan että pääsen tänään synnyttämään. Huomen aamulla on kyllä sitten käynnistysaika varattuna, mutta toivottavasti lähtee kuitenkin näin luomuna.

Mukavaa päivää kaikille!

mamma2006 rv40+6

mä olen ulkoillut,venytellyt,nukkunut ja ottanut panadolia.kipu eikun kovenee!!! mitä ihmettä tää nyt on. ja mulla on ns.menkkakivut aivan järkyttävät->voisiko tämä myös jomottaa päähän saakka???

ei hyvänen aika mä en enää kestä.

kuumetta

Hei kaikille!!

Mua sit kyllästyttää toi kelan touhu. Mä oon kuulemma ollu viime viikon perjantaista äitiyslomalla, ilmoittivat mulle kun maanantaina soittelin tilannetta. Mulle ei oo vieläkään tullu mitään kirjallista dokumenttia siitä. Ajattelin vaan itsekseni et ei niillä ilmeisesti oo mun tapauksessa kiire, koska mä olin jo valmiiksi työttömänä. Onkos kohtalotovereita???

Täällä Porissa on taas niin synkkä ilma ja lunta satelee. Mulla meni kans viime yö ihan pyörimiseen ja paikat tuntu niin kipeiltä että....

35+5

Kun kerran jaksoin tulla lukemaan pinon niin sitten jotain kirjoitankin ! Väsyttää vois nukkua 24 h ...

Fassiloora, meillä oltu 2 päivää niinkui hiljaa, ihan pieniä liikeitä saa kun oikein käskee. Hikka on ollu pari kertaa päivässä -tietää vauvan olevan hengissä ! Meidän vauva ei ole pitänyt minkäänlaista liikettä enää öisin 2 viikkoon -vaikka herään vessaan yöllä. Huomenna mulla poli ja uskon että saan sieltä vastauksen. Mulle ainakin viimeksi sanottiin että jos ei sitä makuulla saa 10 liikettä/h toisella yrittämällä niin pitää käydä näytillä.

Sitten tuo sokerin syöminen / juominen kuulemma auttaa herättelee kaveria. Mutta jos sua arveluttaa käy ihmeessä näytillä.

Tää meidän " osku" on jo niin iso ettei mahdu muutenkaaan pörrää / tekee mitään mega potkusarjoja.

joo mulla on hiukan huono päivä, meni siskon kanssa sukset ristiin - mää kullemma valitaan vaan raskaudestani. Ei kuulemma hänen mielstään ole toivottu raskaus yms. epäilee kaikenlaista ja juoruaa niinkui vanhat akat asioista joista vaan olettaa tietävänsä. #*#*# ottaa päähän ja kovaa..

minkki 36+2

Mä huomasin tänään ekan kerran tarkkailevani vähän, ketkä on kirjotellu sillä mielellä, että oisko jollekulle tullu jo lähtö?! Mites esim. Birdy ja Sasuliini voi? Mä olen päättänyt, että mulle ei ainakaan kahteen viikkoon tapahdu vielä mitään, mieskin nimittäin reissussa vielä ens viikon to-su ja sit haluan sinne uuteen synnytystapa-arvioon sektiota ruinaamaan. Joku kyseli siitä arviosta, täällä pk-seudulla ei ainakaan pääse automaattisesti, mulla takana sektio ja imukuppisynnytys ja liuta ongelmia (hepatogestoosia ja raskausmyrkytystä...), sen takia pääsen siihen arvioon. Niin ja nyt siis liian iso vauva.

Kuumetta... sä taidat jakaa mun kans tän helvetillisen selkäsäryn... Mä yritän sillei kontillaan lattialla tai polviin nojaten tehdä sellaisia " kissa-liikkeitä" eli köyristää selkää kaarelle ja sitten " kupiksi" , vähän auttaa. Ja Panadol zappia se 2 tabua monesti 3 krt päivässä.

Nyt ei muuta kun esikko kerhoon ja nuoremman kans Omenaan asioita hoitamaan.. Oonkin varmaan taas illan ihan sairas, kun joudun vähän tällä selällä ajaan autoa. Voikaahan edes jotenkuten!

adalmiina 36+0 (enää kuusi viikkoa jäljellä :)

Eiliseen asti vauva liikkui niin kuin ennenkin ja klo 20 aikaan bussissa piti ihan kamalaa mekkalaa. Illalla (klo 24) kun menin nukkumaan, tajusin, ettei vauva ollut pitänyt tavallista potkunyrkkeily-matsiaan, jonka yleensä pitää joskus klo 22-23 aikaan. Yölläkään vauva ei liikkunut, kun yritin vessassa käynnin yhteydessä vähän herätellä. Aamulla join mehua ja aloin tosissani laskea liikkeitä. Meni puoli tuntia ennen kuin tunsin ekan liikkeen ja sen jälkeen niitä kyllä tuli se 10/tunti. Ja kyllä niitä on nyt koko päivän tullut, mutta aika vähän verrattuna normaaliin ja aika hiljaisia ovat. Ärsyttävää tälläinen, kun ei tiedä, onko kaikki vauvalla hyvin. Kun kuitenkin nyt liikkuu, vaikka olikin yöllä 12 h hiljaa (tai ehkä liikkui, kun mä nukuin).

T:Fassiloora rv 36+3

Hohhoijaa, alkaa tää maha vähitellen kyllästyttää. Voi kun saisi selän kunnolla köyryyn ja venytellä... : ). Huomenna olisi lääkäri, sitten tiedän taas tilanteen tuolla alhaalla. Tämä äitiysloma tuntuu menevän lähinnä sängyssä makoiluksi, vaikka suunnittelinkin kaikkea hyödyllistä tekeväni. Mitään vaivoja ei pahemmin onneksi vielä ainakaan ole, mutta väsyttää kyllä ihan kiitettävästi.

Tamperelaisten kanssa treffaisin mielelläni, mutta huomenna mulla ei ole autoa, en siis pääse täältä maalta mihinkään. Perjantaina sen sijaan olisin joka tapauksessa kaupunkiin tulossa, jos joku muukin innostuisi. Olisi tosiaan kiva jatkaa sitten tuolla vauvapuolellakin, eikä mulla ainakaan ole liikaa seuraa sitten vauvan synnyttyäkään : )

FannyK 36+4

Kylläpäs täällä on aikasin oltu liikkeellä, vai myöhään ;) Me mentii illalla ja kymmeneltä sänkyyn, mutta arvatkaapa vain, saako siinä heti unta. Piti ottaa taasen kunnon tropit, enneku sänkyyn meni! Pari panadolia selkä- ja päänsärkyyn ja pari rennietä närästykseen. Tuli illalla syötyä pala pitsaa, nii johan alko taasen poltteleen! Sitten aamusta taas sama juttu, ku mies viide aikaa aamust nousi jä lähti töihin... Tää päänsärky on ihan kamalaa! En sit kunnolla saanu nukuttua, ku lapset jo herätti. Oon kyl sen verran laiska, etten tänne jaksanu tulla, vaik valvoin ja pyörinkin sängyssä. Sitä jotenkin ajattelee, et kyl se asento koht löytyy ja uni tulee. Toiveajattelua.

Joku tos aikasemmin väläytti raskausmyrkytyksestä, nimeä en kyl muista. Mulla kuitenkin kaikki arvot suht kunnossa. Tai ainakin viime neuvolakäynnillä oli, jok oli viimeviikolla. Siel kyl valitinkin kovasta päänsärystä. Pissa oli puhdas, turvotuksia ei oo, verenpaine vain hiukan koholla 120/80. En tiedä, johtuuko päänsärky huonosta verestä! Huomenna oon menossa sine tayssiin juuri sen matalan hb:n takia! Saas nähä, mitä ne siel sanoo. Rupee jo nyt jännittään! Oon kamala jännittäjä muutenkin! Täytyy tulla huomenissa sitte kertoo kuulumiset, minkä tuomion ne mulle laittaa.

En tiedä, mikä eilen oli, ku tuntu kauhee paineentunne tua alapäässä. Vessassakäyntikin teki kipeää, siis pelkkä pissalla käyntikin! Nytkin on jotenkin ihmeellinen olo. Josko täs kohta pääsis tositoimiin... Huomenna näkee, onko viikossa mitää kummia tapahtunu. Tuskimpa vain. Toiveajattelua sekin!

Onko Tamperelaiset vielä kiinnostunut tapaamisesta?! Mä tosiaan oisin valmis huomenna treffaamaan, ku sinnepäin kuitenkin asiaa on! 9.30 pitää olla tayssis ja piti varata pari tuntia aikaa. Saispaha mieskin olla hiukan pidempään töissä, jos jään kaupungille kahveelle! Sen kyydillä, kun sitte takas kotiopäin oon menossa. Vois sitä samalla sit käydä hakemas yhet imetysliivitkin, ni ei miehen yksin tarvii niitä lähtee mettästään. Mutta ilmoitelkaahan, jos on kiinnostusta ja ennekaikkia voimia viel lähtee. Mäkun en vielä kertaakaan aikasemmin oo päässy tapaamisiin... Jotenkin sitä vain kaipaa vähän jotain muuta ajateltavaa, ku vain pelkkää kotonaoloa...

Tulipa taasen tarinoitua... Ja kun ajattelin lyhyellä viestillä pärjätä ;)

sinilila 36+2

jeltsu- Aivan epäreilua, että sait sektion, kun vauva ei laskeutunut ja oli kasvotarjonnassa. Mulla oli sama homma, mutta jouduin silti synnyttämään ja synnytys oli alusta loppuun täyttä helvettiä! Mm. 3-4 repeämät, kun poika revittiin loppujen lopuksi väkisin imukupilla ulos.

Samaa en toivo kenellekkään ja toivottavasti tällä kertaa menee paremmin.

voi =(, olen pahoillani että sulle kävi noin, mä onnex pääsin sinne leikkaukselle silloin 4v. sitten. Tilanne oli se kun menin yöllä klo 3 sairaalan olin jo 7cm auki ja en saanut mitään kivunlievitystä, klo 7 aamulla olin vaan 8cm auki, eli avautumisvaihe on pysähtynyt tän tarjonnan poikkeauvuuden takia ja lääkärin päätös oli kiirellinen sectio.

Jeltsu&masumuru 39+0

...ennen kuin aloitan huushollin imuroinnin. On se vaan niin ärsyttävää hommaa, että kaikkensa sitä koittaa keksiä, ettei tarttis ihan vielä sitä aloittaa. ;)

Tänään on jatkuvasti, ja juuri nytkin, tiitillä koko ajan kintut mun kylkiluissa... Ja on muuten aika terävät kantapäät! No, eilen oli vähän hiljaisempi päivä liikkeiden suhteen, joten pitänee yrittää nauttia tästä, kun toinen on taas pirtsakkana. Supistuksiakaan ei eilen juuri ollut.

Sainkin sit eilen leivottua kaksi kuivakakkua ja kääretortun pakkaseen. Olin oikein ylpeä itsestäni, kun sain niin paljon aikaiseksi. Yleensä nämä päivät vaan jotenkin hujahtaa ohi ja ei ehdi tekemään paljon mitään. Kait sitä on sit hidastunut sen verran.

Täällä myös on muuten sitä painon tunnetta ja pissalla käyminen on välillä tuskaa. Varsinkin öisin kun herää vessaan, niin on se " tiristäminen" yhtä hel*#¤%tiä. Kait ton pää sit painaa johonkin sopivasti, että se aiheuttaa tän. No, enää ei pitäis olla kovin montaa viikkoa tätä rumbaa jäljellä, joten koitetaan kestää.

Kirppu80 38+4

Minäkin kaivoin juuri imurin esiin, mutta en kuitenkaan millään viitsisi aloittaa imurointia. Niinpä tulin roikkumaan tänne palstalle, saa edes vähän siivousta lykättyä.

Tänään oli taas neuvola. Verenpaine oli vähän koholla, mutta toivottavasti ei enää siitä nouse. Muuten kaikki oli ok. Paitsi, että neuvolan täti ei saanut tunnusteltua missä tarjonnassa vauva on. Sydänäänetkin kuuluivat kuulemma hämmästyttävän ylhäältä, joten terkka epäili, että vauva on kääntynyt perätilaan. Pääsinkin sitten iltapäivästä naapurineuvolaan ultraan ja onneksi siinä näkyi, että selvästihän se vauvan pää on alhaalla niinkuin kuuluukin. Hyvä niin. Ehidn jo hieman pelästyä... Mutta vauva on siis ilmeisesti vielä melko ylhäällä (ja kyllähän sen huomaa, kun edelleen painaa tänne kylkiluihin)...

Nyt imuroimaan! :(

Enni rv 37+3

Adalmiina33: hengissä ja yhtenä kappaleena vielä, kiitos kysymästä! Mullahan kramppasi selkä ihan totaalisesti ja jouduin ma soittamaan polille, että mitäs tehdään. Vaikka kärsinkin selkäkivusta useampana päivänä niin oireet lähtivät kun otin 2 x 1g Panadolia maanantaina. Sen jälkeen on ollut hyvä olo.

Olisin kyllä edelleen jo valmis lähtemään tositoimiin, liitoskivut tuntuvat pahenevan ja on ihan älytön kikkailu päästä sohvalta ylös kun vihloo niin julmetusti. Joku mainitsi noista hetkellisistä painontunteista vessakäynnillä, mulla ihan sama juttu. Pissattaa niin pirusti ja sitten kun menet pytylle niin oikein kipeää tekee kun yrittää saada jotain ulos. Ihankuin joku puristaisi putkista, että häähää, yritäs pissiä nyt... Mullakin vauva ihan alhaalla, viikko sitten pää liikkui vielä vähän eli en tiä olisko jo kiinnittynyt. Huomenna neuvola niin jos sitten taas olis viisaampi.

Tosiaan, mikähän tilanne Marcelilla ja Kaalilaatikolla on? Ja olikos se Birdykin samassa jamassa....hui, jännää :) Kyllä he varmaan ilmoittelevat meille uteliaille tilanteesta kun mahdollisuus tulee...

Eipä tänne ihmeempiä tänään, päiviä laskeskellaan....

Sasuliini ja hajuherne 38+5

Ja ei estettä alatiesynnytykselle. Mua kävi vähän jo jännittämään se synnytys, mutta toisaalta on ihan sellainen fiilis että ei tää auttamatta täältä tule! Vauva olikin mulle yllätyksenä ihan norm/pieni eli nyt oli painoarvio 2700g. Minä luulin odottavani jättiläistä.

Vauvalla todettiin sydämen " lisälyöntisyyttä" 6x/min. Joten sen takia seurantaan. Kaksi kertaa viikossa ajetaan vauvan sydänkäyrä ja sitten kahden vk päästä polille ultraan. Kyllä ensin säikähdin kun lääkäri alkoi kertoa asiasta, mutta selitti että kyseessä on luultavasti synnytykseen jäävä vaiva ja vauvalla tuskin tulee olemaan mitään vikaa sydämessä syntymän jälkeen. Että 98% vauvoista joilla on tuotaa vaivaa todettu, syntyy terveenä. Suurin vaurio mikä vauvalla voi olla, on pieni reikä sydämessä joka umpeutuu yleensä itsekseen lapsen kasvaessa. Mutta tuokin siis hyvin EPÄtodennäköistä kuitenkin.

SILTI, kuitenkin omassa mielessä kaivertaa huoli pikkuisesta. Ei kai äiti voi olla huolehtimatta.

Vastailen tuohon eiliseen galluppiin vielä:

1. Rv:t? Eli onko kohdunkaulaa jäljellä, paljonko? Mikä kohdunsuun tilanne (pehmeä vai kiinteä?)? Onko jo auki senttejä? Vauvan painoarvio?

rv 36+5 kohdunsuu kiinni ja kiinteä kaulaa 2cm jäljellä (jopa sentin lyhentynyt jeejee)Vauva painoarvio nyt 2700g. Syntyessään n.3500-3800g

2. Onko synnytyksen suhteen sovittu jotakin? Uusi arvio/ käynnistys/ sektio?

Myös minut toivottivat tervetulleeksi synnyttämään kun aika on kypsä. Edellinen muksu syntyi suun. sektiolla joten vähän jännittää näin " ensisynnyttäjää" .

3. Mikä kipu tällä hetkellä haittaavin? (supistukset, selkä, liitokset...)

Ehdottomasti liitokset.. supistuksia alan jo melkein toivomaan.

-sitruuna ja minttuvihtori 36+6-

Minä kävin sitten " tutustumassa" synnytys osastoon ja yhden yönkin siellä vietin. Selkää alkoi särkeä toiselta puolelta maanantaina aamupäivällä vähän ja kipu vaan paheni.Samaoin menkkamaisia kipuja alavatsalla ja supisteluja.Supistuksia en lopulta pystyny kellottamaan kauhean selkäkivun vuoksi ja ei kun menoks. Lopulta kaikkien tutkimisten jälkeen päädytty selkäkramppiin, hermo puristuksissa tuolla alaselässä...mitään ei voi tehdä,kevyttä hierontaa korkeintaan.Eilen illalla tulin kotiin tukivyön ja Panacodien kanssa. Eli toivokaa mulle supistuksia ja kaikkea mahdollista mikä synnytyksen voisi käynnistää!

Itse varasin ajan osteopaatilta huomiseksi. Sairaalan fysioterapeutti ei suositellut hierojaa eikä mitään muutakaan tässä vaiheessa kun voi käynnistää synnytyksen :) Sitä suuremmalla syyllä mä sinne menen ja eiköhän ne tiedä mitä tehdä.

Vauvaa kun siellä sairaalassa ultrattiin niin kaikki siltä osin ok.Painoarvio 2330g eli ilmeisiesti pikkuista tyttöä odotellaan. Sydänkäyrät ok. Alhaalla on, mutta ei käsittääkseni kiinnittynyt. Sormelle auki, pehmeä ja kaikin puolin kypsä tuo alapää.

Että sellasta tänne...nyt täytyy lähteä lepäämään,mutta käyn lueskelemassa juttuja päivän mittaan...

Larppa rv 36+1

Eihän kukaan tiedä mitä kuuluu Marcelille tai Kaalilaatikolle?

No en mäkään, siksipä kyselen.

Nyt kyllä sitten nukuttais ja olis nukuttanu aamulla kasiltakin kun poika herätti. Pakko se oli nousta kun mies oli tullut yövuorosta kuudelta ja yritti nukkua, lähdettiin sitten pojan kanssa cittariin ja prismaan heti aamusta. Ostin kaikkea mahdollista mitä tuli mieleen että tarvii sairaalassa. kosteusvoidetta, hammasharjan/tahnan, huulirasvaa, pienen tukkaharjan ja kamman, (että mahtuu paremmin pieneen kassiin) yösiteitä.. jne jne. Ja pelkästään kaikkeen tohon " sälään" upotin melkein 70¿ Ostin tosin vauvalle pullotutteja ja kosteuspyyhkeitä, ihoöljyä apteekista, pulloharjan.. jne jne.. Huh.. Toivottavasti imetys lähtisi sitten hyvin käyntiin niin ei tarvitsisi tuttelia kantaa kaupasta selkä väärällään..

Meilläkin pääsee synnytystapa-arvioon neuvolan lähetteellä. Syitä ovat ainaskin: Lapsen suuri koko, raskausdiabetes, korkea verenpaine+ muut raskausmyrkytysoireet. Aiempi sektio, tarjontapoikkeavaisuus esim. perätila, äidin lyhyt pituus (alle 160cm) Ahdas lantio.. Itse kävin pituuteni ja aiemman sektion takia.

-sitruuna ja minttuvihtori 36+6-

ei vielä malta nukkumaan mennä, aamulla on uusi äitipolikäynti, viimeksi kaksi vkoa sitten vaavi oli perätilassa ja käännettiin, nyt katsotaan uudestaan mikä on tilanne. neuvolassa täti ei oikein osannut sanoa mitenpäin vauva on, viistossa joka tapauksessa mutta tuntuu kuin pää ei olisi lantiossa. ja äänet kuuluu navan kohdalta.

vähän jännittää mitä huominen ultra kertoo, jos perätilassa vielä niin ensi viikolla olisi sitten leikkaus, jos taas on raivotarjonta niin siltikään ei oo varmaa synnytänkö alakautta, esikoisen kanssa oli hieman ongelmia tarjonnan kanssa ja vesikin siinä ehti tulehtumaan joten hätänä sitten sektioon mentiin.

mutta kerron sitten lisää kun polilla on käyty, ja vastaan galluppiin.

kaverilla on tänään la, siis nyt keskiviikkona, jännää, ties vaikka oltas synnärillä samaan aikaan.

terveisin yökukkuja lapanen rv 38+3

Siis tuo synnytystapa-arvio suoritetaan äitiyspolilla, lähete siihen saadaan neuvolasta. Sinne mennään mikäli äidillä on esim. diabetes, epäillään että lapsi on suuri (eli ei mahdu syntymään alateitse), lapsi on perätilassa, äidillä on synnytyspelkoja jne. Itse menen sinne koska mun paino on noussut raskauden aikana niin paljon ja neuvolassa epäiltiin isoa vauvaa (ollaan menty yläkäyrien läpi jo aikaa sitten...). Ei kai siellä mitään sen kummoisempaa tapahdu kuin että jutellaan kätilön kanssa, lääkäri tekee sisätutkimuksen jossa mittailee lantiota, sekä ultra jossa vauvasta tehdään painoarvio.

Juttelin tuossa viikonloppuna mun kaverin kanssa ja valitin että vauva saisi tulla jo. Kaveri laittoi minut ruotuun, hänen lapsensa syntyi kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta pikkuisen keuhkot eivät olleet vielä kehittyneet kortisoonipistoksista huolimatta. Vauva oli teholla monta viikkoa ja voi muutenkin tosi huonosti. Voi pikkuista. Nyt olenkin istunut täällä jalat ristissä, ja pyhästi luvannut etten enää valita omaa oloani. Vaikka eihän tuo nyt niin huono ole ollutkaan, ihan peruskolotuksia joita kai kuuluu joka raskauteen.

Mutta nyt tämä lähtee neuvolaan ja kampaajalle. Kampaajalla en ole käynyt kuukausiin, en malta odottaa että näytän taas ihmiseltä!

Oikein mukavaa päivää teille kaikille!

Austen

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat