Vierailija

sairaanhoitajan (pienipalkkainen) työ kiinnostaisi...Kertokaa hoitajat onko tässä mitään järkeä?

Kommentit (17)

Eli enää ei ole niin, että noin 25-vuotiaana viimeistään ammatti ja sitten alle 30-vuotiaana lapset ja sitten loppu elämä samaa työtä. Kyllä nyt tehdään enemmän yksilöllisimpiä ratkaisuja, eikä kuljeta tätä samaa rataa. Monella nuorellakin voi käydä niin, ettei heti pääsekään opiskelemaan mieleistään alaa, vaan monien yrittämisien jälkeen pääsee vasta opiskelemaan, ja sitten on jo noin 25-vuotias ja siitä kun lasket, että suorittaa korkeakoulututukinnon. Niin tämäpä nuori on jo sitten yli 30-vuotias ja jos sitten aloittaa lasten hankinnan niin eipä hänellekään ehkä valmistumisammatissa ole kovin paljon työkokemusta, kun on lähemmäs 40-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sinun on syytä kouluttautua uuteen ammattiin, mikäli siltä tuntuu. Ei tänä päivänä sitä paitsi taida olla enää mahdollistakaan tehdä jotain 30-40 -vuotista työuraa samassa ammatissa/työpaikassa.

Minä päätin vähän yli 30-vuotiaana, että alan kyllä kohta kouluttautumaan toiseen ammattiin. Olen käynyt iltalukion ja tehnyt välillä lapsen ja nyt olen jo aika pitkällä kasavatustieteen opinnoissani ja olen nyt sitten 43. Mitään opintoja ei saa tehtyä lyhyessä ajassa, joten on sitten varauduttava, että ne kestävätkin, että ole valmis heti,vaikka nyt aloitat. Olen kuitenkin ajatellut itse, että tässä on kuitenkin vielä eläkeikäänkin aikaa, joten turha valittaa ja itkeä oman työnsä surkeutta seuraavat mahdolliset 30 vuotta ennen kuin pääsee eläkkeelle, jos pääsee. Parempi vaihtoehto välillä on opiskella.

kuka jaksaa kuunnella sun ruikutusta esimerkiksi 45-vuotiaana, kun elämäsi on jo niin pitkällä ja joudut tekemään paska työtä, entä sitten 55-vuotiaana ole jo kärttyinen ja katkera vanha akka ja kateellinen kaikille nuorille, kun elämä on mennyt on työssä, josta ei yhtään tykkää.

enää jaksa. Totuus on, että kyllä nuoretkin yhtälailla väsyvät tämän päivän työmarkkinoilla. HE ovat itse noin 40-vuotiaana samassa tilanteessa tämän päivän työelämän pyörityksessä, että hekin joutuvat vaihtamaan alaa, jotta pystyisivät olemaan mukana vielä noin 65-vuotiaaksi.

Valmistuisit uuteen ammattiin nelikymppisenä. Jaksaisitko sitten yhä raskasta vuorotyötä?

Sairaanhoitajilla on sen verran hyvät työmarkkinat parhaillaan, että todennäköisesti saisit ainakin sijaisuuksia. Mutta monella muulla alalla ei palkata alalle vasta tulevaa 40-vuotiasta, kun on tarjolla parikymppisiäkin TAI sitten vankalla työkokemuksella varustettuja nelikymppisiä.

Onhan se kaunis klisee, että ihmisen pitää kouluttautua koko elinikänsä, mutta ikärasismi puree ja pahasti. Monella alalla nelikymppinen on auttamattomasti vanhaksi rankattu, varsinkin jos siis ei ole alalta aiempaa työkokemusta.

-39v.-

Olen nyt 32-vuotias ja suurin haaveeni tällä hetkellä on 3. lapsi. Olenkin suunnitellut, että jos lapsi saataisiin lähtisin sitten opiskelemaan sairaanhoitajaksi kun lapsi 2 - 3-vuotias. Olisin silloin sinun ikäisesi. Mikäli lasta emme enää saa, varmasti aiemminkin aloittaisin koulun.

Minulla on perushoitajan tutkinto tosin pohjalla ja siitä käytännön kokemusta joten olettaisin siitä olevan hyötyä työmarkkinoilla.

Ala on kuitenkin niin takuuvarmasti työllistetty tulevaisuudessa, että varmasti saat ainakin töitä. Mutta välttämättä päivätöihin et pääse ainakaan kovin helposti, mikäli niistä haaveilet (niinkuin itse teen), mutta vuorotöihin pääset varmasti. Eikä nelikymppinen enää nykyään ole mikään " vanhus" joka ei jaksaisi vuorotyörumbaa. Hyvänen aika kuinka paljon on kuusikymppisiä vuorotyöläisiä työelämässä ja voivat hyvin. Samoin monihan vasta aloittaa tuonikäisenä nykyään perheen perustamista, yövalvomisineen yms. Eikun opiskelemaan vaan jos siltä tuntuu, jos turhan ronkeli et ole on töitä ainakin varmasti luvassa!

ja kokee, että ihmisten auttaminen jollain tavalla sopisi paremmin arvoilleni.

Ei kai tässä enää estä muu kuin raha...Heh, arvot....Mutta kun on perhe ajateltavana, eikä enää pelkästään oma napa.

Mun isä alotti iltalukion 39-vuotiaana ja valmistu amk:sta tradenomiksi jotain 45-vuotiaana, perusti firman äitipuolen kanssa

Nyt jo edesmennyt:-(

Meidän isä sairastui silloin 39v. vakavasti, halvaantui vasemmalta puolen, ja joutui pois työelämästä ja kuntoutuksen kautta eläkkeelle. Se sitten innoitti jatkamaan elämää ja päätti aloittaa sen opiskelun...Ihan kunnioitettavaa! Sillä iällä ja siinä tilassa!!

joten vanhemmatkin kelpaavat. Totuus ettei kuitenkaan eläkkeelle pääse kuin joskus 65-vuotiaana.

Jaksaako tätä nykyajan työelämää edes 20-30-vuotiaat. Kokemusteni mukaan ei. Se jaksaminen ei taida olla iästä kiinni, sillä nuoretkin uupuvat työelämässä. Onhan sairaanhoitajan työssäkin kaikenlaisia mahdollisuuksia valita, ei välttämättä tarvitse mennä yötyöhön.

Totuus on kyllä, ettei missään ammatissa tänä päivänä pääse helpolla.

MIeheni työkarveri joka oli koulutukseltaan dilplomi-insinööri aloitti vielä vähän alle 40-vuotiaana 3 lapsen äitinä sairaanhoitajan opinnot, joten kyllä se taitaa olla tänä päivänä aika yleistä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat