Vierailija

Älkääkä sanoko, ettei töitä ole. Olen yliopisto-opiskelija ja opintojen lisäksi teen töitä 20-40 tuntia viikossa. En nosta edes opintotukea.

Ymmärrän, että on poikkeustilanteita, joissa toimeentulotuki on aiheellinen, Tiedän kuitenkin pari ihmistä, jotka elävät vakituisesti toimeentulotuella eivätkä edes yritä.

Miksi elätte toimeentulotuella eli toisten siivellä? Miksette itse hanki elantoanne ja siinä samalla ota vastuuta myös yhteiskunnasta?

Sivut

Kommentit (51)

mennä töihin jos saa ihan surkeeta palkkaa...

jos on esim lapsia niin niistä joutuu kuitenkin maksamaan hoitomaksun ja sitten pitää vielä kulkea sinne töihin jollain ja joka paikassa (esim täällä maalla) on ainoa vaihtoehto oma auto ja siihenkin pitäisi siis ensin saada jostain rahaa (ja sitä ei sossusta saa)...

Aina työpaikkailmoituksissa vaaditaan jos jonkinnäköistä kokemusta ja koulutusta, mutta sen takia ei kannata jättää hakematta! En nyt puhu esim. sairaanhoitajista tms. mihin koulutus tottakai tarvitaan. Mutta jos kaupan kassalle kokeumus on " suotavaa" , pääset melko varmasti ilman kokemustakin jos muuten olet hyvä tyyppi. Ei ilmoituksia kannata säikähtää.

Ja sitten: suurin osa avoimsta työpaikoista ei tule työkkäriin! Suoraan aktiivisesti hakemaan ykrityksiltä töitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on? Ja toisaalta, vaikea sieltä on muuttaa kaupunkiin työn perässä, mistä sen asunnon saa rahattomana. Se vaatii todennäköisesti sellaisia selvitymistaitoja ja nokkeluutta, joita omaava ei olisi toimeentulotuesta riippuvaiseksi joutunutkaan. Ja jos työttömyys on peruja lama-ajalta, tuskin ketään työnantajaa kiinnostaa palkata töihin.

Minusta osa porukasta on vain nykypäivänä vähän ylijäämää. Ei osata eikä kyetä. Ei kai niitä nälkiintymäänkään voi jättää.

Eikö suomalaisille vain kelpaa siivousduuni vai eikö niitä palkata siivoushommiin. Itse kyllä ottaisin mielummin suomalaisen siivoojan palkkalistoille kuin esim. venäläisiä tms.

Mulla on aivan varma tieto tästä perheestä, jotka sinne etelän lomalle ovat menossa, että sossusta rahaa haetaan. Sitten vielä rouva nurisee, että kun sitä ja tätä ei sossu suostu maksamaan, esim. jotain lasten harrastusmenoja. Tässäkin perheessä muuten molemmat vanhemmat tupakoi ja alkoholiakin kuluu, vaikka eivät mitään juoppoja olekaan.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että yhteiskunta pitää huolen niistä, jotka esim. sairauden takia eivät pysty itse ansaitsemaan. Mutta kyllä terveiden ihmisten pitäisi jotain tehdä elantonsa eteen. Tekemätöntä työtä kyllä on maa täynnä. Miten voi yhteiskunnalla olla varaa pitää ihmiset kotona ja maksaa varsinkin näitä ansiosidonnaisia päivärahoja. Johan lapsillekin opetetaan, ettei se leipä taivaalta suuhun tipu. Meillä ainakin on lasten turha haaveilla viikkorahoista, jos eivät tee heille määrättyjä kotitöitä. Siis yhteiskunnan tulisi kantaa vastuunsa siinä, ettei ihminen tipu työelämän ulkopuolelle, eli jos työtön saa päivärahaa, niin sitä vastaan on tehtävä vähän työtäkin. Varmasti se olisi työttömälle itselleenkin mielekkäämpää.

Ja miten 46:lla ei ollut varaa ulkomaan matkoihin...laskepas vähän:

jos nettotulot on 1000 e+kahden lapsen lapsilisät ja kotihoidontuki, mitähän siis yhteensä, olisko n. 1500 e. Vähennä siitä laina 400 e, sähkö 150 e, ruoka + pesuaineet yms. n. 400e, lisäksi autokulut (miehen työmatka 20 km), vakuutukset, puhelin, sentään yksi sanomalehti tuli, autolaina 200 e ja kaksi kertaa vuodessa opintolainan lyhennykset, en enää muista paljonko olivat, mutta useampi tuhat markaa silloista rahaa kuitenkin. Lisäksi vaatteet kahdelle kasvavalle lapselle, hammaslääkärit, muut kulut, kuten miehen parturi, itse en käynytkään kampaajalla, kun ei ollut rahaa. Voin kyllä sanoa, että yhtään ei pröystäilty, eikä mitään jäänyt säästöön. En myöskään tiedä mistä vielä olisi voinut säästää.

46

toimeentulotukea hakee monet työssäkäyvät pienipalkkaiset ihmiset.

Meillä mieheni kanssa molemmilla on niin fuck' n surkeat palkat, että on pakko hakea toimeentulotukea.

Ei kannata siis yleistää, että vaan työtävieroksuvat käy luukulla.

Kaikki työttömät ei oo työtä vieruksuvia, eikä kaikki toimeentulotukea saavat pummeja, mutta ikävän paljon heitä kyllä on. Tiedän useita, jotka oikein pelkäävät, että tulee työkkäristä työpaikkailmoituis. Eivätkä ole edes mitään pienten lasten äitejä, että olisi lapsissa työtä riittävästi. On vaan paljon kivempaa maata kotona ja katsoa telkusta kaikki hömppäsarjat. Siis eräskin tuttavani on ollut työttömänä kohta 10 vuotta, en yhtään usko etteikö hänellekin löytyisi töitä jos haluaa, mut tyyli on tämä: työ vanhainkodissa, hyi yäk, työ päiväkodissa, en ikinä jaksais kakaroita kuunnella, ei ikinä siivoojaksi, tehdastyö on kamalaa, kaupan kassaksi en mene taatusti...

Sossusta rahaa hakeva perhe osti kerralla uudet kalusteet olkkariin ja entiset kuskattiin KAATOPAIKALLE. Toinen perhe on lähdössä talvilomalla Kanarialle, vaikka molemmat vanhemmat työttöminä ja ainakin pari kertaa ovat saaneet rahaa sossusta.

Kun meillä oli pienet lapset ja minä kotona kotihoidontuella, mies sai käteen silloista rahaa 6000mk, eli 1000e. Asuntolainaan meni 400e, lisäksi oli opinto- ja autolainaa. No, muutamaan vuoteen ei tehty lomareissuja, harrastettiin kaikkea ilmaista, lopetettiin lehtitilaukset, laskettiin kaikki menot tosi tarkkaan ja hankittiin vain sellaista, mitä ilman ei tultu toimeen, kuten ruokaa, lastenvaatteita kirpparilta, auton bensaa.

Kun lapset vähän kasvoivat, aloin tehdä erilaisia ilta- viikonlopputöitä. Hyvin löytyi, kun ei ollut kranttu, vaikka tämä on pieni paikkakunta ja runsaasti työttömyyttä. Olin mm. kaupan kassalla, siivoojana, mainosjakelijana ja gallup-haastattelijana. Sitten pääsin perhepäivähoitajaksi perheen kotiin ja sain ottaa omat lapset mukaan. Mieskin sai alansa töitä ja palkka parani reilusti. Hänkin on aina löytänyt työtä, vaikka onkin akateeminen, tosin hänkin on tehnyt sitä työtä mitä on saanut. Mistään ylikoulutuksesta ei ole koskaan puhuttu.

Nyt meillä on yhteinen yritys ja tehdään paljon töitä, mutta myös menestytään ja saadaan tehdä työtä, jossa viihdytään. Olen kyllä sitä mieltä, että yhteiskunnassakin on vikaa, sen pitäisi huomattavasti enemmän kannustaa työntekoa ja yrittäjyyttä.

vittu olet tyhma,ap!!! tajuatko etta on olemassa niin pienia paikkakuntia, etta toita ei vaan loydy kaikille!!!

paikkakuntani tyokkarin seinalla muutamat ilmoitukset.

sairaanhoitaja

putkimies

psykiatri

tyonjohtaja isoon firmaan

biologi

mihis naista hakisin, ap. siis ottaen huomioon, etta minulla ei ole koulutusta mihinkaan naista. mutta ehka silti paasisin, vai.

hommaa aivot, idiootti!!!

itse olen äitiyslomalla, ja katselen jo työpaikkoja. tehtaaseen on työtä tarjolla AINA, tietenkin lyhyitä pätkiä, mutta kun niitä on tarjolla aina, niin kun saa jalkansa oven väliin niin mikäpäs siinä. ja tehtaassahan saa palkkaa aikas paljon paremmin kuin kassalla, esim.

jos on varaa pitää nettiä(uuu.. tooosi kallistahan tää.. ;)) ja nostaa toimeentulotukea, niin kehottaisin olemaan aktiivinen, käy jokapäivä www.mol.fi ja katso paikkakuntasi avoimet työpaikat. en usko että kukaan joka haluaa tehdä töitä, ja jolle kelpaa työ kuin työ on työttömänä 4kk pidempään. ihan tosi.

Hitto kun tietämättömyys saa ihmisen luuleen kaikennäköistä ja ne joilla työtä on kehtaavat kadehtia työttömiä. Kaikkien tarvis saada kokee se aika niin näkis kuinka paljon sitää toimeentulotukea oikein saa. Itse olin työttömänä 6kk ja tulot oli 442e työmarkkinatuki, elatusapu 118e ja lapsilisä n.136e ja senttiäkään en saanut toimeentulotukea ja etelän matkaan en ois millään saanut rahaa jäämään joskaan en sinne kyllä meniskään vaikka nyt olen työssä ja nautin palkkaa. Luulo ei ole tiedon väärti ja se tekee tuolla päässä kummia tepposia ja harhakäsityksiä!

Tiedän paljon ihmisiä jotka menis mielellään töihin, jos se vain olis mahdollista, kuin että kitkuttelisivat korvausten varassa.

Tietenkin joukkoon mahtuu aina laiskojakin, mut ei voi yleistää.

Minä olen itse töissä,mutta kotoisin " syrjäseudulta! missä ei töitä tosiaankaan ole, vaikka kuinka haluaisi.

Eri asia sitten tietysti, miksi siellä asuu.. Itse muutin pois.

meidän paikkakunnan siivoojien töihin ei välttämätt vaadita koulutusta, vaan perehdytetään tarvittaessa töihin.

Sopii myös osa-aika tekijöille, jota nyt itsekin mietin, hoitovapaan lisäksi. Vaihtoehtoja ainakin on paljon tarjolla.

luennon. Palkkakaan ei aina riitä vaan pitää hakea toimeentulotukea et elää. Eiks oo menny maailma kummalliseksi ja sanonta kyllä töitä tekevälle riittää ei sekään enää aina pidä paikkaansa, hui kauheeta.

Työttömyysturva vaan jää alle köyhyysrajan ja siksi on toimeentulotuki .Näin valtio jakaa kuntien kanssa vastuun työttömien toimeentulosta kuntien kanssa.

Minä en esimerksi valmistuttuani saanut myyjän tms hommia, koksa työnanatajat eivät halunneet palkata ylikoulutettua ihmistä, joka kuitenkin lähtee heti kun saa oman alan töitä. Eikä olleet tietenkään väärässä.

Hain siis kyllä muitakin kuin omiani. Puhelinmyyjäksi päädyin. Sillä taas ei elänyt, joten sossu kutsui kuitenkin. Työnhaku oli lisksi huomattvasti tehottomampaa kun oli vielä perhekin.

Nyt on oman alan hyvä duuni, mutta täytyy sanoa, että halveksin sellasia itseriittoisia ihmisiä, jotka pitävät tilannetta itsestäänselvänä. Tai työnsaantia ylipäänsä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat