Vierailija

Kopsasin tämän vielä tuolta toisesta ketjusta kun oli venyny niin pitkäksi.

Miten ihmiset käsittää noin väärin tuon järjestyslain???

Tai sitten on vanha laki kyseessä. Nykyään kissa EI saa olla irti taajama-alueella!!!!

"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä. "

Olen poliisiltakin tämän tarkistanut ja sakon uhalla nämä kissan omistajat toimivat. Meidän alueella kaupunki on antanut varoituksen että jos ei kissojen vapaana olo lopu, ne loukutetaan pois. Meidänkin pihassa liikkuu ainakin kuusi eri kissaa ja tosiaankin inhottaa kun aina haisee ja niitä kakkoja on joka paikassa. Ja nyt kun olen raskaana niin vielä tarkempi pitäisi olla, ei oikein huvita puutarhahommia tehdä. En ymmärrä miksi minun pitäisi siivota jonkun toisen kissan ulosteita.

Ja vielä lopuksi: (olen joskus aiemminkin tuonut tämän mielipiteeni julki tällä palstalla, pitäisi varmaan aloittaa tästä oma ketju...) Mielestäni nämä kissojaan irti pitävät ovat pahimpia eläinrääkkääjiä!!! He jättävät lemmikkinsä kaikkien sekopäiden armoille. Kissat voivat myös jäädä auton alle ym. mitä tahansa voi sattua. En ymmärrä en. Jos ei ole tarpeeksi paljon omaa maata (maaseudulla) tai paikkaa ulkoilutarhalle niin miksi hankkia kissa??? Itse siis olen todella eläinrakas, inhoan vain TYHMIÄ eläintenomistajia!!!

Kommentit (4)

Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri. Pykälän viimeinen kappale sanoo kuitenkin selvästi, että kissaa koskee vain momentin 2 kohta: "pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua." Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eli kissaa ei tarvitse järjestyslain mukaan pitää kytkettynä taajamassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lokakuusta 2003 lähtien voimassa olleen järjestyslain mukaan kissaa ei tarvitse pitää kytkettynä eli kissa saa siis liikkua vapaana koko maassa. Kissanomistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, yleisille uimarannoille, urheilukentille, torille toriaikana eikä kytkemättömänä kuntopolulle.

Momentin 1 kohdan 2 kylläkin sanotaan koskevan kissaa. Sikäli olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että kissan irtipäästäminen taajamassa saattaa olla vaarallista kissalle itselleen. On kaikenlaisia eläimenvihaajia, myös liikenne on vaarallista. Enkä itsekään pitäisi siitä, että pihalleni tulisi pissimään jonkun muun kissa.

Itselläni on kissa, mutta se on kaupungissa aina kiinni. Mökillä ulkoilee valvotusti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat