Vierailija

Oli tänään tarhasta olleet luistelemassa jäähallilla. Poikani oli kiusannut erästä vasta maanantaina tarhaan tullutta tyttöä, jolla lievä cp-vamma. Vamman muoto, joka ilmenee mm. tasapainovaikeutena.

Poikani oli naureskellut tytön kömpelyydelle ja tönäillyt tätä kumoon. Oli tarhantädeistä toinen sitten ottanut poikaani kädestä ja vienyt takaisin tarhaan ja istuttanut siivousjakkaralle.

Olin tietysti aika surullinen asiasta kuultuani ja aion jäädyttää pojalta ensi viikonlopun viikkorahat ja huomenna saa pyytää minun nähteni anteeksi kyseiseltä tarhakaverilta. Äitini mielestä mun pitäisi vielä antaa loppuviikko kotiarestia, mutta mielestäni tämä rangaitus riittää.

Olihan tuo jo sopiva rangaistus, että poika sai lähteä pois luistelemasta, kun käyttäytyi tuhmasti.

Nyt olen vielä aika vihainen pojalle, mutta illemmalla puhun hänen kanssansa, ettei ketään saa pilkata ja kiusata jonkun vamman, taidon puutteen vuoksi. Kerron myös lyhesti, mistä tarhakaverinsa vammasta kyse.

Kommentit (7)

Asianvierestä, mutta minkä ikäisestä mahtaa olla kysymys. Tarha viittaa alle kouluikäiseen. Annatko siis viikkorahaa niin pienelle. Ei taida viela rahanarvoa tajuta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pidimme pitkän saarnan siitä kuinka he ovat tulleet pakolaisina sota-alueelta ja ovat saaneet jo enemmän kuin tarpeeksi huonoa kohtelua ja kärsimystä. Lastemme teko on meille suuri häpeä. Siksipä he nyt istuvat viikon huoneessaan arestissa, televisio kannettiin pois joten tv:tä ei katsota, ei herkkuja ja muistutetaan vähän väliä kuinka törkeä heidän tekonsa oli.

Meidän pojalle olisi ainakin paljon suurempi vaikutus arestilla kuin rahojen jäädyttämisellä.

Kun keskustelet hänen kanssaan varmista, että ymmärtää miksi joutuu pyytämään anteeksi. Usein lapset pyytävät anteeksi koska käsketään, mutta eivät ole sisäistäneet miksi.

Jos ei lasta ole kasvatettu tässä asiassa, niin ei voi odottaa, että hän sen olisi itse hoksannut. Jos taas on, niin mielestäni kotiarestia ei tarvita, muut kertomasi rangaistukset ovat kyllä riittäviä. Rangaista kuitenkin mielestäni pitää, koska eihän ketään saa kiusata, ja se on varmasti kaikille opetettu.

...minusta vasta koululainen voi ymmärtää rahanpäälle niin paljon, että se auttaisi rangaistuksena. Minusta sosiaalinen rangaistus eli just vaikka kotiaresti on monesti paras. Tärkeää on, että vanhemmat paheksuvat ja osoittavat sen selkeästi, etteivät hyväksy sellaista käytöstä. Pitkällä kotiarestilla on se huono puoli, että pieni lapsi ei hahmota sitä juuri sen pituuden vuoksi.

Minä olen villin ja ehtiväisen eskaripoikani kanssa esim. perunut jo sovittuja kivoja menoja rangaistukseksi. Joskus on jäänyt kaverikyläily välistä tai viikonlopun sovittu leffakäynti tms.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat