Seuraa 

Olen 15 vuotias, ikäisekseni kyllä kypsä tyttö joka on raskaana. Olen miettinyt ja miettinyt miten uskaltaisin tai muuten vain saisin aikaiseksi kertoa vanhemmilleni, olen kuitenkin niin nuori. Vanhemmat eivät tykkäisi ajatksesta. Olen toisella kuulla, raskaus oli vahinko, mutta aborttia en tee. Olen valmis elämään lapsen kanssa. Jos jollakulla on neuvoja tai kokemuksia, niin olisin kiitollinen =)

Sivut

Kommentit (62)

Se on iso päätös tuo lapsen saaminen, rohkeutta ja voimia sinulle ja vauvallesi.

Joku tässä ketjussa otti aiheen " rahaa menee vauvan kanssa" esille. Se on kyllä totta, mutta kun nyt sitten odotat vauvaa ja tarvikkeita hankit, niin muista, että vaunuja et välttämättä tarvi, kantoliinalla pärjää hyvin (liinan saa alle 30¿) ja kestovaipoilla säästyy n.1000¿...

Kerro rohkeasti vanhemmillesi päätöksestäsi, heillä on nyt aikaa sopeutua ajatukseen ja odottaa vauvaa kanssasi.

Lähetän sulle ison voimahalauksen, kyllä sinä selviät!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

" Jos vaan rahat mielessä ajattelee lapsen saantia niin se ei kannata ikinä."

Tämä on erittäin hyvin sanottu. Olivat vanhemmat sitten kuinka varakkaita selluköpejä hyvänsä, tai sitten tukiaisilla toimeentulevia, lapset ovat aina samanlaisia tässä suhteessa; ne eivät koskaan tuo rahaa perheelle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö lapsia voisi tehdä, mikäli on valmis vanhemmuuden tuomiin MUIHIN haasteisiin.

Kuitenkin kavahdan sitä ajattelua, että lapsi tulisi toimeen PELKÄLLÄ rakkaudella. Hyvä ihme sentään, emmehän me aikuisetkaan elä pelkästään omien vanhempiemme tai puolisoidemme rakkaudesta, kyllä ihan päivittäin kuluu rahaa pikkumenoihin, kuten maitokauppaan, särkylääkkeisiin, kahvikupilliseen koulupäivänä ja niin edelleen... Lapsi tarvitsee myös elääkseen rahaa. On ihan huuhaata väittää, että rakkaus yksin pitää lapsen terveenä ja elinvoimaisena.

KUITENKIN voi katsoa, kuinka paljon on tarvis kuluttaa lapsen tarvikkeisiin ynnä muihin. Kuten jossain toisessakin keskustelussa sanoin, ei ole pakko ostaa 800¿ vaunuja, jos yhtä hyvät ja turvalliset voi saada ALLE 250¿. Sama pätee tietysti muihinkin hankintoihin.

Vaikka lapsen näkökulmasta turvallisuuden tunne EI tule uudenuutukaisesta turvaistuimesta (joka on TM-testien mukaan turvallisin markkinoilla) VAAN SIITÄ, että vanhemmat ovat läsnä ja vastaavat lapsen tarpeisiin, huomioivat häntä ja antavat rakkautta ja välittävät kiintymystään ja niin edelleen, vanhemman tulisi kuitenkin olla sen verran vastuullinen, että loisi lapselle myös turvallisen ympäristön (vaikkei lapsi siitä ymmärrä mitään) missä elää.

Vastuullinen vanhempi ymmärtää, että vaikka lapsi pääasiassa kaipaa vain rakkautta ja hellää huolenpitoa, tähän voi joutua käyttämään myös hieman rahaa. Ei pieni lapsi todellakaan ole kiinnostunut siitä, onko lattialla makaava tutti uusi vai käytetty (pääasia, että sitä voi imeä), vanhemmat kuitenkin tietävät, kumpi on lapselle parempi ja tällöin kantavat huolta lapsesta, kun ostasvat tälle uudenuutukaisen tutin, joka on varmasti puhdas.

Tuo nyt vain esimerkkinä siitä, että vaikka lapsi näennäisesti tarvitsee vain vanhempien rakkautta ja huolenpitoa, ei se aina ole ilmaista. TÄMÄ EI KUITENKAAN TARKOITA. ETTEIKÖ LASTA VOISI KASVATTAA HYVIN MYÖS PIENEMMÄLLÄ RAHALLA. Kaikki on kiinni vain valinnoista :)

Luin ketjun läpi, ja olen hämmentynyt.. Olen siis epäkelpo äiti koska en ole voinut hankkia vakuutuksia?Olen epäkelpo äiti, koska joudun pyytämään hetkellisesti ulkopuolista apua (sossu)?

Me tahdoimme lapsen.Kaikki oli hyvin; mies töissä ja valmistumassa nyt keväällä, minulla vain vähän ammattikoulua kesken alalla joka alkoi pahasti tympiä. Taloudellinen tilanne oli hyvä, pärjäsimme niin että saatoimme ostaa lähes mitä tahansa heräteostoksina (kännykät itselle sekä äidilleni lahjaksi, huonekaluja jne). Saimme vauvan, mies menetti työpaikan. Työpaikan menetys johtui töiden vähyydestä, eli heillä ei ollut tarjota tarpeeksi tunteja. Onneksi valmistuu nyt keväällä ja pääsee kokopäivätöihin(työpaikka siis odottaa).

Aika harva jää sossun luukulle roikkumaan loppuelämäkseen? Eiköhän ne sossusta saadut rahat makseta ennemmin tai myöhemmin takaisin joka sentti ja enemmänkin?

En myöskään käsitä kommenttia, kuinka ei ajatella että lapset kasvavat vaativiksi teineiksi ja vievät paljon enemmän rahaa. Ajattelitko itse olla parikymppinen,kouluttautumaton vielä 15vuoden päästä? En minä ainakaan ajatellut, joten tässä tilanteessa minun ei tarvitse elättää kuin vauva, teini-ikään menee tällä poitsulla vielä jokunen vuosi ja tässä ajassa ole ehtinyt itse töihin.

Vakuutuksista.. Hhmm.. Ottaisin mielelläni vakuutukset. Ottaisin mielelläni kaiken maailman vakuutukset, henkivakuutuksista peilin naarmuuntumisen korvaukseen asti jos piru vie olisi tilanne joka piti olla. Kaikki ei mene niinkuin suunnittelee. Silloin on otettava etäisyyttä ja laitettava asiat oikeaan perspektiiviin. Sydämestäni toivon, että lapseni pysyy niin terveenä, että pärjäämme terveyskeskuksen palveluilla. Muuta en nyt voi tehdä kuin toivoa. Jos se tekee minusta huonon äidin, niin en voi sille mitään. Parhaani yritän, ja Luojan kiitos tiedämme itse mitä teemme oikein ja kuinka hyviä vanhempia olemme. Eli parhaita vanhempia lapsellemme. Ilman uusia vaunuja ja rahavuoria.

Toivon, että joskus olisitte niin tyytyväisiä elämäänne, että saisitte tyydytyksen jostain muusta kuin toisten mollaamisesta. Ja vielä tuntemattomien ihmisten..Mutta nimimerkin takaa on helppo huudella.

Meillä ei vakuutuksia siitä syystä että kunnallinen terveydenhuolto toimii hyvin. Aina olen saanut samalle päivälle ajan kun olen soittanut.

Nuori olen en enää teini Olen 22 ja mies 28. Miehellä hyvä palkkainen työ ja itsekin raskauksien välissä olin töissä. Sossusta en mitään ole saanut tai hakenut. Sen verran hyvin tullaan toimeen että jos jotain vakavampaa lapselle tulisi olisi meillä se yksityisellä käynti myös varaa maksaa. Ja se vakuutus yksissään ei lasta paranna jos jotain sattuu.

Tarvikkeita olen kavereilta ja sukulaisilta saanut ja olen niitä myös itse kiertoon laittanut, ikinä en niiden varaan ole mitään laskenut. Nytkin meinaan vauvan vaatteet ja tarvikkeet laittaa kiertoon kun itsellä niille ei enää käyttöä löydy. Vaunut ostin uutena ja niistä ehkä sitten saatan yrittää muutaman euron saada, muut tarvikkeet menköön niille joilla niille enemmän käyttöä.

Onneksi minun ystävistäni ei löydy noin suvaitsemattomia ihmisiä jotka ihmisten hyvyyttä pitävät heti jonkinlaisena almujen antamisena ja nöyryyttävänä.

Noista kustannuksista haluaisin sanoa, että ihan hyviä käytettyjä vauvan tarvikkeita saa kirppiksiltä ja esim täältä vauvan osta & myy osastolta. Eikä vastasyntynyt vauva tarvii ensmäitteks pinnasänkyä äitiys pakkauksen ensisänky ominaisuuksista selitetään kovasti, mutta auta armias että, joku käyttäisi sitä. Pakkaus on iha hyvä ensi sänky ja siten ei tarvitse ostaa kaikkea kerralla. Sukulaisilta ja tuttavilta saattaa saada käytettyjä vauvan vaatteita, meidän suvussa ainakin kaikki kierrätetään(paitsi isosiskoni joka ottaa kyllä vastaan, mutta ei anna mitään).

Sitä paitsi on luontoystävällisempää ostaa käytettynä kuin että ostaisi kaiken uutena.

katjuska10:

Meillä ei vakuutuksia siitä syystä että kunnallinen terveydenhuolto toimii hyvin. Aina olen saanut samalle päivälle ajan kun olen soittanut.

Täälläpäin ei ole näin, eikä ole monessa muussakaan kunnassa! Esim yöpäivystystä ei ole lainkaan, jos yöllä sairastuu täytyy ajaa 55 km matka keskussairaalaan, taksilla tulee turhan kalliiksi joten on pakko olla oma auto.

Esim. hammaslääkäriin pääsin raskaana jonon ohi ainoastaan 3kk(!!!) jonottamalla. Ajatteles jos tulee reikä hampaaseen ja sattuu kovasti, on tosi kiva odottaa se 3kk!

Joulukuussa soitin lääkäriaikaa itselleni ja pyysivät soittamaan uudestaan tammikuussa, että silleen....

Jo vain yksityinen houkuttaa silloin ja kovasti!

Ja se vakuutus yksissään ei lasta paranna jos jotain sattuu.

Ihan totta, mutta kellä nyt on tosiaan varaa kenties jopa tuhansia vuodessa lääkkeisiin yms. jos lapsella todetaan vaikka jonkinlainen tauti, kehitysvamma yms?

Se että äiti on nuori ja itse terve ei todellakaan tarkoita sitä että lapsi on välttämättä terve.

Ja vaikka lapsi syntyisikin terveenä, voi hän sairastua ja vammautua. Ja niin voit sinä itsekin!

Mitäs jos puolisosi tai sinä itse kuolet? Silloin sitä kiittelee mielessään ottaneensa henkivakuutuksen, elääpähän perhe edes hetken sillä korvauksella.

Tarvikkeita olen kavereilta ja sukulaisilta saanut ja olen niitä myös itse kiertoon laittanut, ikinä en niiden varaan ole mitään laskenut. Nytkin meinaan vauvan vaatteet ja tarvikkeet laittaa kiertoon kun itsellä niille ei enää käyttöä löydy. Vaunut ostin uutena ja niistä ehkä sitten saatan yrittää muutaman euron saada, muut tarvikkeet menköön niille joilla niille enemmän käyttöä.

Tottakai tällainen kierrätys on viisasta ja suotavaa. Mutta minä puhuinkin siitä, että jos lapsia hankitaan, täytyy olla omavarainen eikä odottaa että sosku tai omat vanhemmat maksavat kaiken, tässä oli nyt kyse siitä eikä pienimuotoisesta kierrätyksestä ystävien kesken.

Onneksi minun ystävistäni ei löydy noin suvaitsemattomia ihmisiä jotka ihmisten hyvyyttä pitävät heti jonkinlaisena almujen antamisena ja nöyryyttävänä.

Onneksi ystäväpiiristäni ei löydy ihmisiä jotka ymmärtävät tahallaan lukemansa väärin!

Ja vielä Mar_i vai kuka se oli joka sanoi että ei ole säästössä rahaa:

Voitko kertoa kuka maksaa, jos teillä menee vaikka jääkaappi ja auto (jos ei ole autoa niin vaikka pesukone) samana päivänä rikki, otatteko lainaa vai mitä? Onhan sekin tietty fiksu vaihtoehto mutta siitäkin menee korkoa, kun taasen säästötili kartuttaa korkoa.

Ja lainan saamisessa menee aikaa, (jos ei ota pikavippiä, älkää hyvät ihmiset niihin haksahtako!) jos on säästössä rahaa voi ostaa uudet koneet heti. (Ja myöhemmin saa vakuutuskorvausta, jos oli kotivakuutus kunnossa)

Anteeksi kun olen näin vakava ja painotan vakuutuksien ja säästöjen tärkeyttä, mutta tuntuu pahalle että on " yks hailee" onko varaa huomennakin ja onko lapset vakuutettu.

Vaikka onhan tätä " huomista ei olekaan, tuhlataan siis tänään" -ajattelua vanhemmissakin perheissä eikä vain nuorten perheissä, heidänkin puolestaan olen surullinen.

Muistakaa, että päivä on huomennakin ja se voi tuoda mukanaan mitä vaan, lapsen vamman, puolison kuoleman, vesivahingon, ihan mitä vaan! Ja toki aurinkokin voi paistaa ja kaikki olla hyvin :)

Niin takas aiheeseen!

Näin tänään uusimman kaksplussan, jossa juttu teinivanhemmuudesta. Osta se ja jätä tuon jutun kohdalta auki jonnekin mistä esim. äitisi sen helposti näkee. (siis jos et suoraan uskalla kertoa) Keskustelun avaus on sulla siinä valmiina, äitis varmasti päivittelee jne. mutta siitä se lähtee.

Nuorihan toki vielä olet vaan... eikö meistä täällä heiluvista jokaisen pitäisi olla? Itse olin juuri täyttänyt 17v kun aloin odottaa esikoista (nyt meille tulossa jo kolmas). Anoppi kuuli asiasta ekaks (meidän vanhemmista siis, kun mies tolvana sille kertoi) äidilleni kerroin plussaa pari viikkoa sulateltuamme. Näin se suunnilleen meni:

Istuttiin autossa, äiti haki mut ja mieheni koulultani. " Äiti ethän aja ojaan jos kuulet jotain järkyttävää?" Lupas pysyä tiellä joten kerrottiin se siinä sitten autossa. Äiti vaan kysyi, että halutaanko me naimisiin ennen vai jälkeen muksun syntymän... (Kihloissa jo tuolloin oltiin.)

Päästiin kotiin ja mentiin keittiöön, äiti sanoi, että se ei isälleni kerro, joten istutettiin sitten isi kahvin kanssa keittiön pöydän ääreen ja kerrottiin. Hetken oli ihan hiljaista ja sitten se vaan kiitteli onneaan, että käskettiin istua alas.

Voisi siis sanoa, että meillä kävi tuuri, odotettiin selkäsaunaa molemmat...

Päätös on sun (ja poikaystäväsi). Elämänne on niin ikään teidän. Hae kuitenkin tietoa (esim. www.teiniperheet.fi) ja selvitä kuinka koulusi käy. Faktatiedolla vakuutat helposti omat vanhempasi (huolehtikoon lapsen isä omistaan)

Ja tule tänne kertomaan saitteko te sen selkäsaunan, jota me odotettiin :-)

Ja jos kukaan ei vielä ymmärtänyt onnitella, niin onnea plussasta!

Itsepä maksatte jos vahinko sattuu! ;D

Kyllä minusta on aivan aiheellista pelotella ihan joka ikistä joka vanhemmaksi haluaa. Luulen että suurimmalla osalla on liian ruusuinen kuva vanhemmuudesta, ei ymmärretä kuinka paljon lapsi vaatii, fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla.

Ja kustannukset nousee vaan mitä vanhemmaksi lapsi tulee!

Eikö sinua itseäsi yhtään ihmetytä kun lähes jokaisella palstalla jolla kirjoitat, sinun ajatusmaailmaasi moititaan mustavalkoiseksi... Lisäksi on ollut puhetta sinun ehdottomuudesta ja oma napa aina oikeassa jutuista. Lähes koskaan et pysty myöntämään että joku muu voisi olla oikeassa tai että jonkun muun näkökanta voisi olla myös hyvä.

Itselleni on jäänyt sinusta sellainen kuva että et ole lainkaan suvaitsevainen, vaan jakelet tuomioitasi ja haukkujasi surutta ympärillesi...

Tässä välissä on sanottava myös että mielestäni on hienoa että sinulla on noin hyviä periaatteita kuten vakuutusten ottaminen yms. Se on todella hienoa että haluaa (ja vieläpä pystyy) tehdä asiat vastuullisesti ja myös turvallisesti.

Täytyy kuitenkin sanoa että vaikka sinulla onkin moni periaate kohdallaan, ei sinulla ole mitään oikeutta jakaa huonon äitin määritteitä täällä kenellekkään! ei todella kenellekkään... Itseäsi ja koko perhettäsi ajatellen kannattaisi hiukan höllätä noita mustavalkoisia näkökantoja ja tuomioiden jakeluja...

Olet varmastikin mukava ihminen, hyvä äiti ja puoliso. Minä en ole mikään tuomitsemaan sinua, mutta esitän sinulle vaan yleisen mielipiteen että pielipahan kylväminen ympärilleen ei ole hienoa ja kypsää. Kannustaminen voisi toimia paremmin...

Aurinkoista kevättä äideille ja odottaville... :)

MrsKole, poju 2,5v ja rv 19+4

lueskelin näitä juttuja ihan ajankulukseni vain. Ja haluaisin kovasti tietää miten sait vanhemmillesi kerrottua asiasta? Mikä oli heidän reaktio.

En ole itse " nuori äiti" (en kyllä mikään vanhakaan), mutta äiti kuitenkin. Ja halusin kovasti mieheni kanssa lasta vaikka kummallakaan ei ollut töitä jne. En siinä vaiheessa edes miettinyt asioita, kuten millä rahalla ostan vaunut ja muut tarvikkeet. Onneksi meidän molempien vanhemmat tulivat avuksi.

Eli asioilla on tapana järjestyä!!!

Mukavaa kevättä:)

lupicaia:

Juu pohjolalla ainaskin on kyllä 600e vuodessa maksut mutta vertailin sitten tapiolan hintoihin ja kas summa puolittui ja oma vastuu tippui 100e:sta 40 euroon. eli kyllä säästää kun viitsii vertailla hintoja. mut eikai siinä mitään jos haluaa maksaa 600e 300e sijasta.

ei mullakaan mitään 1000e säästöjä ole eikä ole edes autoa.

yhdistelmävaunut ostin hobby hallin poistomyynnistä uutena 150e:lla ja on ollu todella hyvät. vaatteita tosiaan saa kirppareilta ja esim prismoista ja citymarketeista löytyy suhteellisen halpoja lasten vaatteita.

hammashuollosta, ihmetyttää että miten teillä ei siellä ole päivystävää hammaslääkäriä jos on hammas kipee. kyllä on normaalia että perustarkastuksiin joutuu jonoon mutta jos hammas on oikeesti kipeä niin kyllä pitäis päästä nopeasti jopa julkiseen terveyden huoltoon

itse otin pojalle vakuutuksen vaan siksi että vantaalla on vaan yksi päivystävä asema ja siellä voi joutua yöllä istumaan 6kin tuntia ennen kuin lääkärille pääsee jos sattuu poika tulemaan kipeäksi yö aikaan.

Voi v..... miten noi sun kirjoitukset heittää yli!!!Tapiolasta jos haluat tänä päivänä lapselles vakuutuksen niin sulla pitää olla muitakin vakuutuksia siellä.-04 kun syntyi poikamme niin silloin ei ollut näin eli kotivakuutus on meillä muualla.Ystäväni sai lapsen 05 ja he eivät saaneet vakuutusta tapiolasta kun kotivakuutus oli toisessa yhtiössä.

Ja muistatko tapauksen jossa äiti oli huomattavasti ylipainoinen niin heille ei myönetty vakuutusta.Että turha mennä arvostelee sitä kuka ottaa vakuutuksen ja kuka ei.Meidän rapussa asuu nuori äiti ja sai tuon asunnon vaikka oli alle 18v.Nuori äiti EI ole huono äiti vaikka saa rahallista apua vanhemmilta tai jostain muualta.HYVÄ NUORET ÄIDIT VAIKKA TOIVON ETTÄ MUN MURKKU EI TULE VIELÄ KERTOMAAN PITKÄÄN AIKAAN ETTÄ MUSTA TULEE MUMMI:)

Toinen jutussa olleista äideistä oli 16 ja hänen mies 18. Lapsi oli 1vee ja jutun mukaan oli suunniteltu. Että ei se lapsen saaminen ikää katso. Jotkut kypsyy ikäisiään paljon nopeammin.

Ensinäkin:

1.vaunut saa helposti jopa 50eurolla.Vaunut eivät ole pakollinen juttu,kantoliina on oiva keksintö.Oikein sidottuna kantoliinassa oleva lapsi ei paina/rasita.Liinan saa 30-60eurolla

2.Terve (ei vammainen) lapsi ei välttämättä tarvitse vakuutusta.Meidän poika on melkein 6kk eikä ole sairastellut vielä kertaakaan.

3.Me saadaan asumistuki,äitiysraha(vanhempainraha) ja lapsilisä + sossuta hieman.yhteensä joka kuukausi n. 700euroa

3.kestovaippojen lisäksi on vaihtoehtona vaipattomuus tosin se on hieman vaivalloisempi homma,mutta sekin toimii kunhan viitsii.

4.Meillä on kyllä pinnasänky,mutta vauvamme ei ole vielä kuin parisen kertaa nukkunut siinä.Yleensä nukkuu joko sitterissä (jonka saa 15+ eurolla helposti) tai meidän vieressä.

5.vaatteeita kavereilta,kirppiksiltä,omilta vanhemmilta.

hyvin ollaan pärjätty tähän asti.Mitään ei vauvaltamme puutu.

Tiedätkö miks työssäkäyvät ihmiset maksaa veroja? Esim. just sen takia, että voi sitten hyvillä mielin pyytää sossusta rahaa, jos ei omat rahat riitä.

tuosta koulutuksestani: keskeyttäessäni ajattelin etten palaa koskaan; nyt olen varma, että tämä ala on minua varten. Että hyötyä siinäkin suhteessa oli pikku breikistä.

en olekaan pitkään aikaan käynyt.. kiitos kaikille vinkeistä ym. Olemme poikaystävän kanssa muuttamassa kesällä yhteen, ja kihloihinkin on menty. Vanhemmille en ole uskaltautunut vielä vauvasta kertomaan, mutta alkaahan tuo jo näkyä että kohta sekin koittaa... Tunnen vain vanhempani sen verran hyvin, että eivät suvaitse 15 vuotiaalle tytölleen vielä vauvaa. Isä juuri vinoili tuossa yks päivä että niitä lapsia ei sitten tule ennenkun kolmekymppisenä aikasintaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat