Seuraa 

Niin ajattelin kysäistä teiltä kokeneemmilta neuvoja ja vinkkejä että mitä kannattaa ns." hamstrata" kotiin.

Eli laitettaisko pino hyviä jemmaus juttuja tähän.

Itse ole jemmannut hiukan pilttejä ja vaippoja

Kommentit (9)

pakastimessä on leipää, lihaa,kalaa... viikon parin tarpeisiin. Kuivatarvikkeita on kaapissa aina, ja ostan varastoonkin kaiken laista, kun asutaan maalla, eikä yhden hiivapussin tai kahvipaketin takia lähdetä kauppaan. Meillä tosin maito yleensä se, jota joudutaan pari kertaa viikossa kaupasta hakemaan, kun sitä menee 2-3 litraa päivässä. Meillä on kaksi tyttöä,jotka ovat kovia maidonjuojia.

Tykkään pitää vähän käteistä jossakin jemmassa. Ostetaan yleensä isoissa erissä tarjouksesta vessapaperit yms. ja niitä sitten riittää...

Pakastimessa on aina valmiiksi tehtyä kotiruokaa pahojen päivien varalta ja " vierasvaraherkkuja" eli esim pullia yllätysvieraiden varalle.

S-tiliin ei kosketa kuin pahoina päivinä...

Karkkikätkö minulla on ja käyn välillä napsimassa sielä karkkeja, olen kauhea sokerihiiri!

Yritän välttää kaiken turhan ylläpitoa, aika askeettista meillä on. Siistinä pitäminen on myös vaikeampaa jos on paljon tavaraa - siispä laitan kaiken turhan heti myyntiin, roskiin tai kierrätykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

-tutteli (aina vähintään 5 purkkii ylimäärästä)

-vellit (sama juttu)

-lastenruokapurkit (muutama hedelmäpurkki ja pari 4kk sosepurkkia)

-vaipat (ainakin 10 ylimäärästä pitää kotona olla)

-vessapaperi

Muutoin varastoidaan vaan jos ostetaan jostain tarjouksesta ylimäärästä. Meillä ei ole pakastinta, jonka kyllä haluaisin. Aikaisemmin, kun meillä vielä pakastin oli, ostettiin esim. tarjousjauhelihaa monta pakettia ja laitettiin pakkaseen. Samoten leivät pakastettiin ja ostettiin kerralla niitä isoja juustoja, leikattiin puoliksi ja pakstettiin toinen puoli.

Kuiva-aineita tai säilykkeitä meillä varastoidaan harvoin, korkeintaan ostetaan välillä hätävarkasi hernekeittoa.

Näin meillä.

T:Oiti

kokeneisiin kotiäiteihin, kun olen vielä älomalla esikoisesta :) mutta vastaanpa huvikseni eli:

Mulla on aina reilusti kotona vaippoja, puhtaita vauvan vaatteita, pilttejä jonkin verran, tavallisia puurohiutaleita, kahvia, suodatinpaperia, pakasteessa jotain syötävää, suppoja, päänsärkylääkettä, terveyssiteitä.

Noilla pääsen jo aika pitkälle. Niin ja aina on myös hyvä olla tilillä rahaa sen verran ettei tule hätä yllättävistäkään menoista!

Eli kotoa löytyy jotakin ruokaa valmiina pakastimessa, ja sen lisäksi ruoka-aineksia pakastimessa, kuiva-aineina ja säilykkeenä. Löytyy siis leipää, perunasuikaleita, kasviswokkipusseja, kanaa/kalaa pakkasessa, säilykkeenä tomaattimurskaa, tonnikalaa, ananasta, ym. sekä puurohiutaleita, muroja, makarooneja, riisiä, näkkäriä, kestomaitolitra ja muutama valmisruokapussi (näitä kuiva-ainepusseja). Lisäksi hedelmä- ja kasvissoseita pienimmälle ja muillekin puuroin sekaan. Ja jääkaapista löytyy yleensä muutama ruokakermapurkki.

Näitä on siis yleensä niin paljon, että selviäisimme ainakin viikon ilman kaupassakäyntiä (maito toki loppuisi), vaikka kaikkea ei tietenkään ole kokoajan (eikä tuossa listassa ole kuitenkaan kaikki mitä yritän kokoajan pitää kaapeissani). Ja lähikauppaan on vain pari sataa metriä! 6-henkinen perhe kuluttaa ruokaa kuitenkin jonkinverran vaikka lapset vielä ovatkin aika pieniä. Niinpä meillä leikitään aina välillä kokkisotaa, kun keksii mitä kivaa voisi kaapista löytyvistä aineksista kokata.

Lisäksi yritän pitää aina vähintään pikkupaketin vaippoja sekä jonkinverran talous- ja vessapaperia kotona. Ihan viimeiseen vessapaperisullaan ei viitsi odottaa että ostaa lisää! :)

Minä olen varmasti kärsinyt puutteesta edellisessä elämässä,kun hamstraan " varmuuden vuoksi" kaikenlaista.Tosin lapsiperheessä jossa isä tekee matkatyötä ja on paljon poissa ja mummot asuvat kaukana,on pakko pärjätä omillaan tilanteessa kuin tilanteessa.

Meiltä löytyy varastosta AINA:

-talous-ja vessapaperia

-kuivamuonaa (mukaanlukien maitoa)

-säilykkeitä

-pakasteita

-vähän purkkiruokaa lapsille

-lamppuja joka kokoa ja kynttilöitä,sekä lamppuöljyä

-retkikeitin pitkien sähkökatkosten varalle

-paristoja joka lähtöön

-lääkkeitä (pääasiassa lapsia ajatellen osmosalia,panadolia,lääkehiiltä,punkkipihdit,kyypakkaus,salvoja jne useammaksi sairastelupäiväksi)

-kestovaippojen lisäksi myös kertisvaippoja ja ehdottomasti kosteita peppulappuja!

-polttopuita lämmitykseen ja sytykkeitä (aina hätävara saatavilla)

Nyt en muista muuta.Asumme siis hieman syrjässä ja meillä on ollut aika usein sähkökatkoksia,joten painottuu hieman tuohon lämmin tupa/lämmin ruoka/valaistus/säilykepuoleen sen jälkeen kun olin yksin lasten kanssa 3 vrk ilman sähköä...

näitä:

vintillä on aina jättisäkki vessapaperia ja talouspaperia,

yleensä mulla on aina kaapissa avaamaton pyykinpesuainepaketti (ostan yleensä tarjouksesta useamman paketin kerrallaan),

muksu-lisäaineettomia hedelmäsoseita ainakin yksi 4 setti,

tomaattimurskaa,

tonnikalaa,soijarouhetta

jauhoja ja hiutaleita, leseitä ym. kuivattuja hedelmiä,

pakastin (meillä arkku ja sitten vielä keittiössä pienempi) tupaten täynnä edellisen kesän marjoja, sipulinvarsia, sieniä, ruokaa, leipää,lihaa

kylmäkellarissa perunoita, porkkanoita,mehua, herkkukurkkuja, kurpitsasäilykettä, jalapenoja säilöttynä (edellisen kesän satoa)

tuntuu et tulee hamstrattua ihan liikaakin ja varmaan pärjäis

useemman päivän (tai viikon) käymättä kaupassa

rahakaa ja ranskankermaa on usein jääkaapissa, samoin smetanaa

ainoastaan maitoo tarvis käydä hakemassa..

niin on meilläkin kynttilöitä, taskulamppuja yms. kun täällä maalla tosiaan sähköt pätkii, ne on itsestäänselvyys.

Sulakkeita yms. miehisiä juttuja on miehellä jemmassa, ja ruuveja yms yms.....

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat