Seuraa 

Voisiko joku teistä ystävällisesti neuvoa minua sellasessa asiassa, kellä on kokemusta. Minun mies on asunut nyt täällä Suomessa kaksi vuotta ja ongelma on se ettei hän ole saanut enimmäistäkään työpaikkaa. Työhaluja ois kyllä mutta töitä ei vaan löydy. Hän on olllut muutamassa siivousfiman haastattelussa ja ovat luvanneet soitella, mutta soittoja ei vaan ole kuulunut. Minä ajattelin että jos itse soittelisin eri fimoihin, mutta voiko niin tehdä? Miten työnantajat suhtautuu jos vaimo soittelee mihelleen töitä? Mies kyllä osaa jo suomea, mutta ei ehkä riittävän hyvin esittääkseen asian puhelimessa. Miten olette toimineet, kuinka miehenne on saanut töitä? hänellä ei sellasia tuttavia ole joiden kautta töitä löytyisi.

Kommentit (16)

Mielestäni yksi avain työpaikan löytymiseen on suomen kieli. Kannattaa aloittaa myös huonommista hantti hommista ja osoittaa niissä olevansa ahkera eikä lintsailija tyyppi. Kuiten kin jos saa yhdestä paikasta hyvän työtodistuksen , niin on helpompi päästä aina toiseen paikkaan. Minun mieheni on ollut ennen opiskeluja esim . siivomassa ja kesäisin honkanummen hautausmaalla. Nyt asunnut suomessa jo 14 vuotta ja opiskelujen myötä töistä ei enään pulaa ole. On hoitoalalla jolla töitä kyllä riittää, ainakin pääkaupunkiseudulla. Myös esim tiedän että extra palvelu palkkaa ulkomaalaisia hotelleihin.

Ystäväni ulkomaalainen mies sai työpaikan n. kahden viikon suomessa asumisen jälkeen! Marssi johonkin työnvälitys firmaan ja sieltä sai sitten jotain ravintola-alan duunia, lähinnä tiskausta ja muita keittiötöitä tekee opintojen ohessa.

Minun mieheni on myös tuloksetta yrittänyt löytää työpaikkaa, hän opiskelee mutta esim. kesäksi olisi kyllä jotain löydettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä työnhaku oli ajankohtainen vuosi sitten. Mies sai töitä ekasta paikasta vaikka appiukko oli se joka soitti ja kyseli olisko töitä.

Eli ei se aina vaikuta kuka soittelee. Mieheni ei puhu vieläkään kunnolla suomea vaikka aloitti työt kesäkuussa. Ei kannata menettää toivoa kokonaan.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei anna kovin aktiivista ja oma-aloitteista kuvaa hakijasta, jos vaimo soittelee, joten usuttaisin miehen kyllä itse hoitamaan homman, vaikka puutteellisella kielitaidollakin!

Jos tuntuu hankalalta hoidella asioita suomenkiellä puhelimitse

(kuten omalla miehellä aikoinaan), niin sen kun marssii vaan paikanpäälle jonnekin siivousfirmaan ja esittää asiansa nokatusten. Paikan päällä on aina helpompi kommunikoida, kun näkee sen toisen reaktioita ja voi selittää " käsinkin" .

Uskon, että työnantaja arvostaa sitä huomattavasti enemmän kuin, että jos vaimo paikkaa kyselee...

Mieheni on ollut koko sen ajan, jonka Suomessa on ollut, töissä. On itse hommannut työnsä ja vaihtanutkin työpaikkaa (eli etsinyt uuden työn, kun entinen työnantaja oli niin kamala). Kannattaa ottaa yhteyttä omanmaalaisiin ihmisiin, jotka asuvat Suomessa ja joilla on työtä. He ehkä tietävät jonkun, joka tarvitsee työntekijää - ja samalla saa suosittelijan. Näin on mieheni saanut työpaikkansa.

Suomen kieli on tärkeä, jos hakee ilman tuollaista verkostoa työtä. Suomen kielen kursseja on ainakin pk-seudulla pilvin pimein ja omasta ahkeruudesta ihan riippuu, kuinka nopeasti saa todistukset kielitaidosta. Olen ollut todistamassa ihan älyttömän nopeita kielen oppijia.

Ja voitte aina auttaa puolisoa kielenoppimisessa puhumalla hänelle suomea!

Me asumme pk-seudulla ja soitin tänään jo yhteen siivousfirmaan ja he pyysivät lähettämään työpaikka hakemuksen. Sinne Staffi Pointtiin pitää myös yrittää. Kiitos vinkistä, eiköhän se tästä lähtene..

Eli useimmiten pitää tulla toimeen suomeksi ihan kunnolla. Pienet yritykset usein ennakkoluuloisemia kuin isot, esim monet varasto/logistiikkayritykset ja esim posti palkkaavat vuorotöihin todella paljon ulkomaalaisia. Työharjoittelun kautta ovi voisi aueta helpommin.

Luultavasti ei hyvä juttu jos vaimo kysyy töitä toisen puolesta. Poikkeuksiakin ehkä on.

Mun mies ei puhu sanaakaan suomea mutta lähetti paljon työhakemuksi englanniksi. Pitää olla itse tosi tosi aktiivinen!!

Täällä helsingissä ainakin staff point tarjoaa töitä ulkomaalaisille esim. hotellien keittiöistä vaikka ei puhu suomea. Mun mies teki näitä hommia kuukauden verran kunnes sai koulutustaan vastaavaa työtä. Töitä oli ihan niin paljon kun jaksoi tehdä.

Joskus menneisyydessa tuli toisen puolesta soitettua juuri alkeellisen suomen kielen taidon vuoksi. Kylla sain moneen paikkaan soitella ennen kuin tarppasi. En tuntenut itseani holmoksi, tein sen rakkaudesta toista kohtaan. Onko tyottomyys sitten parempi vaihtoehto?!

ja taitaa jo jotain tutkimusta maahanmuuttajien työllistymisestä ollakin.

Meillä miehellä on käynyt mieletön tuuri, hän kun ei paria lyhyttä työttömyysjaksoa lukuunottamatta ole kohdannut vaikeuksia löytää työtä. Jo liki heti Suomeen tultuaan hän sai koulutustaan vastaavaa työtä, jonka jälkeen hän oli muutaman kuukauden ansiosidonnaisella, kävi maahamuuttajille suunnatun urasuunnittelukurssin, pääsi jatkamaan opintojaan, ja jälleen valmistuttuaan, parin työttömyyskuukauden jälkeen sai oman alansa töitä, jossa on edelleenkin.

Hänen kohdallaan alussa esteenä ei ollut edes suomenkielen osaamattomuus; hän sai työpaikan perustuen muutoin laajaan kielitaitoonsa (puhuu sujuvasti n. 8 kieltä). Nyt mies selviää yliopiston luennoilla suomeksi. Mutta tähän pisteeseen pääseminen on vaatinut kuitenkin kielimieheltä reilu 10 vuotta.

Juu kyllä minun mieheni opiskelee ja kohtaa saa todistuksen, jos läpäisee tentin siis, ( 4:s aste) kielen osaamisesta, kurssi päättyy pian. Me olemme lähetelleet netin kautta hakemuksia työpaikkoihin, mutta ei niistä ole mitään kuulunut. Lähinnä ne ovat olleet juuri siivousfirmojen hommia. Mies on suorittanut kotimaassaan korkeakoulu tutkinnon, mutta sillähän ei täällä mitään tee. Tarkoitus on hänellä jatkaa myöhemmin täälläkin opintoja.

SUURET kiitokset kaikille vastanneille! ois kiva kuulla kyllä lisää miten näitä töitä saa, miten teidän miehenne ovat saaneet töitä.

Minä olen nyt kyllä päättänyt, kiitos kannustavien viestienne, alkaa nyt itse soittorumban eri firmoihin ja yrittää nyt sitä kautta, että jos edes jotain sais, edes kesäksi.

Meillä on melko samanlainen ongelma. Tosin mies sai töitä viime kesänä kaverinsa avulla ja saa samasta paikasta töitä ilmeisesti täksikin kesäksi/kevääksi. Muista haetuista paikoista kokemukst ovat samaa sarjaa ihan sanasta sanaan kuin teilläkin. Tuo työpaikka, minkä sai kaverinsa avulla, tarvitsi lisää väkeä nopeasti viime vuonna. Kaveri tiesi miehen etsivän töitä ja soitti tälle. Mies taisi aloittaa jopa samana päivänä. Paikassa on käsittääkseni melko paljon ulkomaalaisia töissä. Pomonsa kanssa mies puhuu englantia.

Yksi miehen tuttu on saanut työpaikan vaimonsa avulla. Vaimo siis soitteli eri paikkoihin ja kyseli miehelleen töitä. Itse olen tainnut kerran soittaa miehen puolesta, mutta jotenkin se tuntui hölmöltä. Hyvä puoli siinä on se, että jotkut työnantajat saattavat palkata ulkomaalaisen helpommin jos tällä on suomalainen puoliso (ajattelevat ehkä ulkom. sopeutuneen Suomeen paremmin ja elävän " suomalaisemmin" ). Kuitenkin toisen aikuisen ihmisen asioiden hoitaminen hänen puolestaan jotenkin tuo sävyn etteikö henkilö ole kykenevä omia asioitaan hoitamaan. (nämä ihan omia mielipiteitäni vain..)

piitaliini:

Lainaus:

Hänen kohdallaan alussa esteenä ei ollut edes suomenkielen osaamattomuus; hän sai työpaikan perustuen muutoin laajaan kielitaitoonsa (puhuu sujuvasti n. 8 kieltä). Nyt mies selviää yliopiston luennoilla suomeksi. Mutta tähän pisteeseen pääseminen on vaatinut kuitenkin kielimieheltä reilu 10 vuotta.

Mieheni puhuu 7 kieltä ja nyt olisinkin kiinostunut miehesi työpaikasta. Jos et halua kirjoittaa palstalle laitan tähän sähköpostiosoitteeni; ctrk2006@yahoo.com. Emme oikein tiedä miten käyttää hyväksemme tätä mieheni laajaa kielitaitoa ja ajattelin, että sinulta voisi saada vähän osviittaa. Kiitos jo etukäteen.

...mieheni etsii myöskin töitä, opiskelun ohelle ja kesätyötä.

Hän on lähettänyt lukemattomia hakemuksia, sekä netin kautta, että kirjallisia postin kautta sekä soitellut eri paikkoihin, mutta eipä ole tärpännyt. Hän puhuu hyvin suomea, on asunut täällä jo vuodesta 1994.

Mutta ehkä vielä joku päivä...IA.

Tosin täällä pohjoisessa mahtaa suomalaisillakin olla vaikeampi saada töitä, kun esim. etelässä, saati sitten maahanmuuttajalla.

En ole soitellut mieheni puolesta, vaikka välillä on sekin käynyt mielessä, mutta taitaapa jäädä tekemättä. Eiköhän se ole parempi, että mies itse soittaa...

Vaikka jos ihan epätoivoiseksi alkaa mennä, niin ehkä sitten voisi kokeilla sitäkin keinoa.

Sen verran olen kuitenkin auttanut, että tarkistan hakemusten oikeinkirjoituksen.

Ymmärrän että työnsaanti on monelle ensimmäinen päämäärä mutta joskus tosiaan opiskelujen ja kielitaidon karttumisen kautta ovia saattaa avautua, aikaa ei kannata haaskata työttömänä vaan vaikka vähän epämieluistenkin opintojen parissa. Ja jos sitten työharjoitteluihin pääsee...

Meidän ukko työllistyi melko nopeasti opiskeluaikana vaikka oli lama syvimmillän. En muista miten ekan sai, jakoi lehtiä ainakin ja soittelin minäkin joskus niitä paikkoja. Sinnikäs saaa olla.

Oletteko lähetelleet netin kautta hakemuksia? Ainakin kaikkiin isoihin siivousfirmoihin voi jättää tiedot netissä ja rekryfirmat kannattaa käydä läpi myös. Työvoimatoimiston tätejä hätistelkää ahkerasti!

Tuo lehtien jako on selaista jota nuoretkin paljon tekee, siitä ei makseta paljon mutta osoittaa muille että kyseinen hakija ei lepää laakereillaan, vaan on sinnikäs. Usein sen ekan työn löytymistä estää aiempien suomalaistyötodistusten puute!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat