Toispuoleiset alavatsakivut alkuraskaudessa - aihetta huoleen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei te kokeneemmat,

olen loputtoman pitkän ja raskaan hoitorumban jälkeen raskaana, rv 4+5. Väsymys ja päänsäryt alkoivat jo ennen plussatestiä ja jatkuvat edelleen. Lisäksi alavatsakivut ovat joka päivä ja koko ajan päällä. Enimmäkseen alavatsaan koskee vasemmalle ja vain toisinaan myös keskelle. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Luin jostain, että toispuoleiset kivut voisivat viitata kohdunulkoiseen tai tuulimunaan.

Olen aivan hysteerinen, kun nyt lopulta saatiin plussa aikaiseksi. Vielä yli kaksi viikkoa pitäisi odottaa ekaa ultraa.

Viime vuoden aikana minulla oli 9 emätintulehdusta ja 3 virtsatietulehdusta. Pelkään jo, että osa näistä alavatsan kivuista johtuukin emätintulehduksesta (ihan samat oireet), ja se tulehdus leviää kohtuun ja ja.... voi ei!

Mahtavatko missään klinikalla suostua tekemään toista veritestiä viikko ensimmäisen jälkeen? Siitä testistähän selviäisi, onko Hcg-arvo noussut taulukkoarvojen mukaan. Tuulimunassahan kai arvot eivät nouse normaaliin tahtiin...?

Kommentit (9)

Vierailija

Ette arvaakaan, miten kivalta tuntuu, kun saa vastauksia tähän ahdistavaan kysymykseen.

Soitin hätäpäissäni tänään neuvolaan, ja sieltä hoitaja vastaili minulle erittäin töykeästi ja alentuvasti näihin pohdintoihini. Inhottavaa.

Hän muun muassa sanoi, että " jos kerran alkiot on hedelmöityshoidossa siirretty, eihän ne mitenkään voi olla väärässä paikassa! Pitää olla tosi huono lääkäri, jos ei ole siirtänyt alkioita kohtuun, vaan vaikkapa munasarjaan!" Hän siis väitti, ettei kohdunulkoinen raskaus ole hoitojen jälkeen mahdollinen. Aika erikoinen väite sikäli, että täälläkin palstoilla ihmiset kertovat omista kohdunulkoisista raskauksistaa PAS-hoitojen jälkeen. Sitä paitsi tilastojen mukaan kohdunulkoinen on yleisempi juuri hoitoja saaneilla.

Onpa ikävää alkaa tuossa neuvolassa käydä, jos tämä raskaus tästä jatkuukin ihan hyvin. Tuo on juuri se minun neuvolatätini...

Olen ottanut kiltisti ja tyynesti vastaan kaikki kivut ja muut oireet - ainoastaan tuo toispuoleisuus on säikäyttänyt - sen kun sanotaan olevan oire milloin mistäkin. = (

Vastauksenne lohduttivat kovasti. Etenkin pam-pu-lan viesti lämmitti kovasti sydäntä. Toivottavasti pystyn joskus olemaan täällä yhtä iso tuki jollekulle toiselle panikoivalle.

Vierailija

alkuraskaudessa vasemmalla puolella alavatsalla kipuja. Välillä oli niin viiltäviä vihlaisuja tms. että veti kasaan. Ne kesti epäsäännöllisen säännöllisesti n. 2 vk-4vk. Olin myös aivan varma, että se on kohdunulkoinen, kun esikoisen odotuksessa ei sellaista ollut. Mutta niin vain kaveri oli oikealla paikalla ja nyt on menossa rv 22+5 :)

Voithan soitella neuvolaan ja kysellä ultralla katsomista.

Tsemppiä! Toivottavasti siellä on oikea vauva oikealla paikallaan :)

Vierailija

Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan.. Itse sain ainakin sieltä lähetteen verikokeisiin ja ultraan. Tosin heti eivät meinanneet ottaa todesta mutta vaatimalla kun vaadin niin pääsin.

Itselläni ainakin kohdunulkoisessa raskaudessa kivut olivat muutaman päivän kovat ja selvästi toispuoleiset..

Mutta soita neuvolaan niin jospa saisit selvyyden ja ennen kaikkea mielenrauhan.. =)

Mahakivuthan voivat myös johtua kystista, kohdun kasvamisesta ym..

Mauki rv 10+3

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Kävin ihan päivystyksessä kun en saanut mielenrauhaa silloin. Viikkoja oli 6+1. Lääkäri ultras ja tais olla pieni kysta munasarjoissa. Niitä tulee ja menee naisilla. Mulla on suht säännöllisesti niitä kystia. Raskauden ultraäänissäkin joissakin on näkynyt kysta ja seuraavalla kerralla se on jo puhjennut. Eihän ne vaarallisia olekaan.

Mulla meni koko alkuraskaus vaan panikoidessa ja viikkoja laskiessa. Tuntui, että aika matelee. Mut ihan noin alussa kun ei voi tehdä muuta kuin odottaa. Sinun täytyy ajatella niin, että mitä tahansa sinä itse teetkin, niin et voi vaikuttaa siihen miten asiat kohdussasi on. Todennäköisesti kaikki on hyvin. Kaksi viikkoa on loppujen lopuksi erittäin lyhyt aika. Kyllä sinä sen jaksat! Itselläni tosin ultran jälkeen oli pari päivää mukava olo ja sitten rupes taas pelottamaan että onko kaikki hyvin.

Mut viimeistään sit kun tuntee liikkeet, niin huoli alkaa helpottaa.

Tytteli-83 rv 25+0

Vierailija

Minulla etenkin ensimmäistä odottaessa oli ensimmäisten viikkojen ajan toispuoleista kipua. Ennen kuin istukka alkaa muodostua, puhjeneen munarakkulan paikalle kasvanut keltarauhanen ylläpitää raskauden jatkumista ja saattaa välillä jomottaa voimakkaastikin. Tämä aiheuttaa toispuoleista kipua. Myös venymiskivut (kohdun kasvukivut) voivat aiheuttaa kipua vain toisella puolella.

En tiedä, voisitko tarkistuttaa hcg:n vaikka ihan paikallisen terveyskeskuksen labrassa, mutta ainahan voit soittaa neuvolaan ja kysyä.

Kohdunulkoisen riski on kumminkin tosi pieni. Yritä nauttia raskaudestasi (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty :)

Vierailija

Esim. ummetuksessa/vatsa kovalla niin vasemmalla puolen tuntuu kivut.. Minulla 2 raskautta ja 1 tuulimunaraskaus takana, no tuulimuna oli eka eikä mitään kipuja, ei siis mitään! Sitten myöhemmin nämä 2 normaalisti edenneitä raskauksia ja molemmissa ollut mielettömät vatsakivut, koko alavatsalla ja välillä jommalla kummalla puolen ja siis kivut olleet normaaleita! Loppuraskaudessakin vielä oli kovia kipuja ja syytä vain ei löydetty koskaan!

Turha on huolehtia, vaikka ymmärrän sinua mutta murehtimalla et voi asiaa auttaa ja ultrakin on noilla viikoilla epäluotettava, en suosittele, minulle sanottiin viimeisimmässä raskaudessani kun oli viikko 6+ niin yksityisellä ultrassa että on tuulimuna taas.. eipäs ollutkaan kun odoteltiin viikko niin siellähän syke jyskytti ja sikiö kehittyi :) ( tämä olis pitkä tarina mutta noin lyhykäisyydessään). Terve lapsukainen sieltä syntyi!

Odottelehan rauhassa, luottaisin omaan tuntemukseen ja nauttisin!

epätietoinen

Kävin neuvolassa ja munasolun paikalla oli keltarauhanen. Elikkä olisiko se että oikealta olisi alkanut raskaus. Oli ultrassa esillä. Olen voinut pahoin ja ajatellut, että se olisi joku veikki.

Pitäisi käydä verikokeessa kahden viikon kuluttua ja testi oli ainakin vielä negatiivinen, koska istukkaa ei ole vielä kehittynyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat