Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tarvitsisin apuanne, olen yrittänyt hakea netistä mutten löytänyt niin kyselen täältä, täältä kun useimmiten saa hyviä vastauksia.

Perinnös kautta minusta tuli vuokranantaja, kyseessä on pieni maapläntti jonka vuokraksi on 1999 sovittu 1000 mk.

Nyt kun sopimus menee umpeen olisi hyvä tarkistaa hintaa ja olen kuulluut että sitä voi tehdä elinkustannusindeksin mukaisesti.

Olen ymmärtänyt että elinkustannusindeksin mukainen korotus on jotain prosentin tai parin paikkeilla, miten on?

Kommentit (8)

En tietenkään, mutta kuten sanoin:

"Mutta vuokraa aion korottaa vuosista 2008-2015, sitähän saa tehdä!"

Vuokra on pysynyt samana 1999-2007, vuokra maksetaan kerran vuodessa, loppuvuodesta eli 2008 maksamatta.

ap.

Saatko linkitettyä suoraan siihen 2000, en löytänyt, olen ihan tumpelo tässä asiassa?

Tai voisitko kopioida tänne ne luvut vuodelta 2000-2008??? KIITOS!

Entä kun vuokrasopimus on 2015 saakka voinko nyt jo olettaa tiettyä (ei tarv. olla niin tarkka) korotusta ettei tarvitsisi joka vuosi korottaa?

Miten olisi jos korottaisin vuokran 1999 alkaen joka vuosi kahdella prosentilla niin olisko käypä korotus vai olenko ihan hakuteillä?

Kiitos taas

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tai oikeastaan tämä vuokranantaja joka on tehnyt sopimuksen 2015 saakka ei ole 1999 (milloin sopimus tehtiin) ollut edes valtuutettu sopimusta tekemään. No, se on toinen juttu, en aio sopimusta purkaa, mitä juridisesti voisin tehdä, vaan "jatkan" sitä mun omalla nimellä, nyt kun vuokranantaja on kuollut ja olen perinnyt sen paikan.

Mutta vuokraa aion korottaa vuosista 2008-2015, sitähän saa tehdä!

Mietin vaan millainen korotus olisi asiallinen, mielstäni 2%/vuosi on ihan käypä?

ap.

kävin sivustoilla, mutten saanut mitään konkreettisiä lukuja aikaiseksi.

Jos vuokra oli 185€ 1999 (siis se 1000mk laskettu euroiksi)

Mitä indeksinmukainen vuokra olisi 2008, tähän tarvitsisin jonkun viisamman apu?

Koska maksu on näin pieni ja maksetaan kerran vuodessa niin en viitsisi joka vuosi, 2009-2015, laskea vuokraa uudestaan vaan ehdottaisin joku kiinteä maksu loppuvuosiksi.

Nyt kun olen laskenut sen 2% mukaan niin ajattelin ehdottaa vuosivuokraksi 240€, onhan se ihan kohtuullista (ovat 1999-2007 maksaneet 1100mk = 185€)

ap.

http://www.stat.fi/til/khi/tau.html

Sieltä kuluttajahintaindeksit ja saat laskureita. Jos menet siihen, missä vuosi 2000 on normitettu 100:ksi, saat toukokuulle 2008 keroimeksi 115,3. Eli käypä vuokra vuoden 200 pohjalta olisi 1153 mk.

1999:stä nousua on piirun enemmän, sen muutoksen saat katsomalla 1999 vuosimuutosta ja lisäämällä sen tuohon (kerro luvut)

sehän ilmoitetaan aina vuoden loputtua, voit ilmoittaa uuden vuokran esim. sit maaliskuusta alkaen. Ja jos tulee taantuma, niin on oikeudenmukainen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat