Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

HEI KANSSASISARET!

Olen saanut täydellisen tissirikon. Kahden kuukauden ikäinen tytteli on imenyt nännit lähes irti, ne ovat juurestaan kuin terävällä veitsellä leikatut. Koko nänni ja -piha on kirkuvan punainen ja nahkat on kerästy niistä pois. Takana on viikon kokeilu sitruuna/puolukka/vissykuurilla, seuraava viikko meni sammaslääkkeillä ja bepantenilla, kolmas viikko lipolanilla ja lansinoh-rasvalla (nästä kaikista kiitos netin neuvokkaiden niksien). Nyt sain puhelinreseptin antibiootteihin siltä varalta että kyseessä on bakteeritulehdus. Ilmakylvyt ja lypsäminen&pullosta juottaminen on jo osa arkea.

Onko tästä joku joskus selvinnyt? Miten tätä jaksaa enää hoitaa kun mikään ei tehoa? Kipu pitää öisin hereillä ja imetys pelottaa jo tunteja etukäteen. Eikä mikään tunnu auttavan...

Kohtalotoverit; antakaa vaikka vain henkistä tukea!

Kommentit (4)

Mulla meni rinnat rikki vasta kun vauva oppi puremaan. En tiedä, onko tästäkään apua, mutta mä käytin valkovaseliinia. Täydet sympatiani!!!

Meillä poika kohta 5kk ja edelleen saan rasvailla tissejä Bepanthenilla joka päivä jo useita kertoja päivässä... poika taisi olla n. puolitoista kuinen kun rinnat meni tosi huonoon kuntoon... siinä sitten kaikki mahdolliset rasvat kokeiltiin eikä mikään auttanut. Rinnat oli ihan haavoilla ja koko se alue mikä vauvan suussa rinnasta syödessä on oli kirkuvan punainen ja nahkat rullalla... ja voi miten se koski!!!... ja kun ne nahat jäi niihin liivinsuojiin kiinni. Kokeilin rintakumiakin mutta se ei pojasta ollut ollenkaan hyvä juttu, ei siis suostunut syömään sen kanssa ... Vihdoin tajusin sitten mennä lääkäriin ja sain rohdoksi lamisil- voidetta (joo, ihan oikeesti...) hieman nauratti hölväillä tissejä jalkasilsa voiteella... mutta lääkärin mukaan rinnoissa oli haavan kautta päässyt sienitulehdus... todennäköisesti pojalla oli siis ollut sammasta. Kuuri kesti kaksiviikkoa ja hieman ne rinnat siiitä paranikin. Mutta vaiva ei kokonaan parantunut vaan edelleen joudun rasvailemaan ja toisinaan saan rinnat suht hyvään kuntoon kun taas toisinaan ne on tosi arat ja tulehtuneen oloiset... Meillä vielä täysimetys menoossa jaten aika ikävä juttu tää on! Vaivaa olen sisukkaasti miltei neljä kuukautta sietänyt...Mutta... paraneevat kai kun imetyksen lopetan... muu siihen enää tuskin auttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itselläni hajosi rinnanpäät jo laitoksella, kun sain esikoiseni. Kohdallani toimi Lansinohin ja ilmakylpyjen lisäksi rintakumin käyttö, jota käytin pari ensimmäistä viikkoa. Sinänsä rikkinäisestä rinnasta voi vauvaa syöttää, mutta joukkoon joutunut veri saattaa aiheuttaa ilmavaivoja (näin ainakin sairaalassa sanottiin).

Jos tilanne on aivan toivoton eli rinnat ovat ihan rikki (kuten sinulla on viestistäsi päätellen), niin sitten pitäisin hiukan imetystaukoa. Anna vaikka päivä korviketta ja lypsä rikkinäiset rinnat käsin tyhjäksi, jolloin rinnanpäät pääsevät parantumaan. Toki jos lypsäminen onnistuu hyvin, niin voithan antaa omaakin maitoasi vauvalle pullosta. Ei vauva pariin tuttipullopäivään kuole ja tosiaan jos jaksat tissit tyhjentää, niin maidontuotantokin pysyy yllä. Itse jouduin esikoisen kohdalla pitämään 1,5-kuukautisen kahden päivän rintamaitotauon (saatiin rintamaitokeltaisuus häviämään) ja monesti kiittelin sitä jälkikäteen. Poika nimittäin oppi samalla tuttipullolle, joten isällä ei ollut ikinä ongelmia vauvan syöttämisen kanssa, jos olin jossain menossa ja olin pumpannut äidinmaitoa valmiiksi pulloon. Monet lapset kun eivät pulloa huoli, jos ovat saaneet vain tissiä.

Tällaisia vinkkejä! Sympatiani ovat todellakin puolellasi, sillä muistan sen karmasevan kivun :(.

t. Jogu

...On niin tuoreessa muistissa samankaltainen tilanne, mutta ehkä vähän vähemmällä selvisin:

Meillä poju jo yli 4kk, mutta jo sairaalassa(oltiin puolitoista vrk:tta) imu oli aivan kauhea, ja pahimmillaan " roikkui" tississä 4 tuntia.Siinä vaiheessa kävin jo pyytämässä apuja hoitsuilta, jotka taas oli tosi tiukkoina siitä, että meinaat antaa korviketta vai? Yritin änkyttää, että kun rinnanpäät on jo aivan riekaleina, ja vauva ei saa maitoa vielä niistä tisseistä, niin jos vähän apuja..Heti kirjattiin tietokoneelle, 15milliä korviketta halusi äiti antaa..Hyi, huono äiti!

Kotiin palattua imetin ekan viikon jatkuvasti, koko ajan..Rinnanpäät oli aivan auki, verta tuli ja itkin jo etukäteen sitä kipua...Varmaan stressasin sen kivun vuoksi niin paljon, että maidon tulo tyrehtyi jo siitä jonkin verran. Vauva pysyi tyytyväisenä, kun oli rinnoilla, nukkui hyvin, mutta neuvolassa selvisi, että vauvan paino vain laski! Kehotettiin antamaan Tuttelia tmv. lisäksi..Kaamea paikka kun olin haaveillut täysimetyksestä. Itku silmässä sitten aloitettiin lisäruuan anto ja ootin, koska vauva hylkii rinnan lopullisesti.. Bepanthenia käytin " kilo" per rinta ja joka päivä aattelin, että lopetan sen kidutuksen ja siirryn kokonaan pulloon ja Tutteliin....Mutta ihme ja kumma..Edelleenkin imetän, vauva ottaa Tuttelia pullosta illalla ja muuten syö vain rintaa.. Enää ei satu, ei ole sattunut varmaan lähes kolmeen kuukauteen ja vauva on iloinen, hyvätapainen ja rauhallinen..

Toivon sydämestäni, että teille löytyy kultainen keskitie, ja löydät oman ratkaisun..Jos rinnat ei kertakaikkiaan kestä, anna itsellesi lupa hoitaa ne kuntoon ja pullota vaavia..Joskus jo muutaman tunnin tauko imetyksessä helpottaa, ja sitten taas kestää sen kivun. Älä pidä vauvaa nälässä sen takia, että haluat sitkeästi vain periaatteessa olla täysimettäjä..Ei vauva ala välttämättä rintaa hylkimään, vaikka välillä saisikin ruokansa pullosta!

Itse kävin imetystuki-listan sivuilla etsimässä apuja, josko imuote olisi väärä, mutten kertakaikkiaan tiedä, oliko vika siinä vai missä?

Jos en muuta apua pystynyt antamaan, niin toivottavsti edes hitusen myötäelämistä, sillä todellakin ymmärrän, mistä on kyse!

Kaikkea hyvää

Truutta ja Milo

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat