Vierailija

Lastenlääkärimme sanoi, että yli 1-vuotiaiden imetyksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hän myös korosti, että näin isojen lasten imettäminen on hänen mielestään ihan sairasta.

Mitä mieltä?

Sivut

Kommentit (63)

sanoi sen vähän hölmösti, mut sanoi kuitenkin. Minua ei kiinnosta kuinka kauan kukakin imettää, mutta varmaan sanoisin itsekin jotain tämän tapaista äidille jota kovasti harmittaa maidon väheneminen lapsen ollessa 1vuotias. Kyl sen kuuluukin vähetä tos vaiheessa. En olis kyl käyttäny termiä " sairas" .. Outoa.

Vasta oli vauva-lehessä tai jossaan siitä et yli yksi vuotiaan tisuttelu altistaa happohyökkäyksille, kun sitä sokrua mölössä kuiteskin on. En nyt muista oliko kaksplussa tai vauva tai odotuslehti.. mulle tulee ne kaikki ja menee artikkelit sekasin usein.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Lääkäri perusteli sitä mm. niin, että lapsi tulee liian riippuvaiseksi äidistä. Ei osaa seisoa omilla jaloillaan, vaan kietoutuu äidin helmoihin muutenkin.

Oliko sillä tälle mielipiteelle muita perusteita kuin ennakkoluulot?

Ikävä kyllä kuulsotaa hieman meidän lasten lääkäriltä.

Viimeksi en mennyt koko tyypille (vauva meni miehen kanssa yksi siis, tai toisin päin se on kai tapana sanoa) neuvolalääkäriin.

Pyh koko tyypille jos ei pidä asiattomia, perustelemattomia ja kummallisia mielipiteitä ominaan.

Eihän ollut Helsingissä kaupunginosassa jonka terveyskeskuksen nimi alkaa V:llä?

ja totean ettei meidän poika mahtuis tissimään enää mun syliin, niin sehän tarkoittaa sitä etten pidä lasta sylissä muutenkaan.

Sama toisinpäin; osaatko sinä pitää lastasi sylissä ilman että tungetmm rintaasi hänen suuhunsa?

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä minusta tuntuu että ravinnollisesti 2 vuotiaaksi imetystä suositellaan kehitysmaihin. Eikö lapselle voi osoittaa hellyyttä muuten kuin tissi suussa, eikö naiset jotka ei imetä ole helliä äitejä? Itse imetin omaani 7kk

Suora lainaus WHO:n sivuilta " A recent review of evidence has shown that, on a population basis, exclusive breastfeeding for 6 months is the optimal way of feeding infants. Thereafter infants should receive complementary foods with continued breastfeeding up to 2 years of age or beyond.

"

vapaasti käänäten viimeaikainen tutkimust on osoittanut, että optimaalinen (paras, tarkoituksenmukaisin...) tapa ruokkia lapsia on 6 kuukautta täysimetystä jonka jälkeen lisäruokia imetyksen rinnalla ja imetystä katketaan kaksivuotiaaksi tai pidempään.

Äidinmaidon tulisi olla vähintään puolet lapsen ravinnosta 6kk -1v iässä ja kolmannes toisen ikävuoden aikana.

Ja tämä suositus todellakin on koko maailmalle. En tajua miksi läntimaiden lapset eivät ansaitsisi parasta mahdollista hoitoa.

Täysimetyksellä tarkoitettaan siis pelkkää imetystä, ei tuttipulloja, ei mitään muuta, ei edes vettä. Vain D-vitamiini imetyksen lisäksi.

Tuolla kerrotaan myös tutkimusviitteineen imetyksen edistävän älyllistä kehitytä ja terveyttä ja suojaavan taudeilta.

Vierailija:

Lainaus:

Kyl on kummaa jos kaksivuotias könyää tissille joka toinen tunti. Mul ei meidän poika mahtuis ees syliin mitenkään enää... Kyl imetys on ok mut kaksivuotias on jo lapsi, ei tissivaava.

Lääkäri ilmeisesti yritti lohduttaa minua tällä tavoin, kun olin harmissani maidontuloni hiipumisesta. Näin ainakin tajusin. Hän sanoi, ettei se yhtään haittaa, vaikka nyt hiipuukin, koska yli 1-vuotiaiden imettämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja sitten hän vähän naureskellen lisäsi, että itse asiassa hänen mielestään on ihan sairasta imettää noin vanhoja. Niistä tulee liian riippuvaisia äidistä jne.

Ja sitten se vielä sanoi, että ennen vanhaan kun syötiin korvikkeita, kasvoi ihan terveitä lapsia ja vielä jopa terveempiä kuin nykyisin.

Onko yleensäkin lääkärikunnalla näin kielteinen käsitys imetyksestä, vai olenko vain törnmännyt vääriin tyyppeihin?

Kyllä minusta tuntuu että ravinnollisesti 2 vuotiaaksi imetystä suositellaan kehitysmaihin. Eikö lapselle voi osoittaa hellyyttä muuten kuin tissi suussa, eikö naiset jotka ei imetä ole helliä äitejä? Itse imetin omaani 7kk

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Lääkäri perusteli sitä mm. niin, että lapsi tulee liian riippuvaiseksi äidistä. Ei osaa seisoa omilla jaloillaan, vaan kietoutuu äidin helmoihin muutenkin.

Oliko sillä tälle mielipiteelle muita perusteita kuin ennakkoluulot?

Pitkään imetetty (3vuotta) on huomattavasti rohkeampi ja sosiaalisempi tapaus kuin lyhyeen imetetty.

Että ei meillä ainakaan päde tuo helmassa roikkumis teoria! Pöh.

Minä kyllä vähän ihmettelen miksi yli yksi-vuotiasta imetetään. Kun kuitenkin se varsinainen ravinto tulee jo muusta ruuasta. Läheisyyttä taas voi antaa muutenkin kuin imettämällä.

että eräs proteiini vähenee merkittävästi äidinmaidosta, mutta muutoin koostumus on yhä hyvä pitkäänkin imettäessä. Proteiinia pitää siis saada lisäksi muusta maidosta, lihasta, tms. Kalsiumia myös olisi hyvä saada enemmän yli yksivuotiaana. Mutta suurin syy kaiketi pitkään imettämisessä on se muu kuin ravinto. Syntymästä saadut suojat erilaisia sairauksia vastaan säilyvät puolen vuoden ikään asti, sen jälkeen niitä voi saada vain äidinmaidon kautta ja lapsi ehkä toipuu sairastelusta helpommin. Myös allergiat yms. ovat nykyään syitä pitkään jatkuvaan imetykseen. Leikki-ikäisen imetystä en minäkään ihan ymmärrä, mutta toisaalta vanha mielipide parin kuukauden imetyksestä kuulostaa sekin nykyään huvittavalta.

Mutta on kuitenkin paljon tutkimusviitteitä, että äidinmaidon sokeri yksinään ei kovin helposti tekisi hampaille hallaa. Itse kuitenkin annan imeväiselleni (ei enää taapero vaan leikki-ikäinen) xylitolia iltaimetyksen jälkeen. Eli suuhun jää ihan vikaksi jotain joka katkaisee sen vähäisenkin happohyökkäyksen jota äidinmaidon sokeri voi aiheuttaa. Ensin tietenkin pestään hampaat kunnolla.

Tytöllä on muuten todella hyvät hampaat. näyttäisi säästyneen kariesbakteerilta jopa kokonaan.

kommentoi taaperoimetystä sairaaksi!!! Voi että mua vituttaa tuollaiset tampiot. Eihän niillä ole hajuakaan mistä ne puhuu. Kun omaa lastaan imettää, se tuntuu maailman luonnollisimmalta asialta! Ihmetyttää, että kuinka joku voi pitää sitä sairaana, mutta kas vain, taas puhuu ne JOILLA EI OLE KOKEMUSTA! Suututtaa, että noita ennakkoluulojaan sitten vielä lääkärin ominaisuudessa kehtaa levittää....

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat